بانک‌‏های خصوصی در مقابل تصمیم‌‏سازی‌‏های بانک مرکزی مقاومت کنند.

دکتر محمد قلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌‏وگو با ایلنا در خصوص ارزیابی عملکرد ۱۰۰ روزه رییس بانک مرکزی ابراز داشت: واقعیت این است که یک نهاد نمی‌‏تواند مجزا از سایر نهادها و زنجیره کلی دولت فعالیت کند، ضمن اینکه سه ماه، زمان کافی برای ارزیابی عملکرد بهمنی نیست. وی افزود: وقتی بهمنی به بانک مرکزی آمد، شرایط عادی نبود و طبیعی است که نمی‌‏تواند در این مدت تحول خاصی در بانک مرکزی ایجاد کند، چراکه بانک مرکزی بانک دولت است و تصمیماتش متاثر از تصمیمات کلی دولت است. وی در خصوص اختیارات رییس کل بانک مرکزی در زمینه تغییر مدیران عامل بانک‌‏ها گفت: این موضوع در حیطه اختیارات رییس بانک مرکزی است و وی می‌‏تواند در راستای همسو کردن مدیران عامل بانک‌‏ها آنها را تغییر دهد. یوسفی افزود: البته در جامعه‌‏ای که هنوز ساختار اقتصادی آن مشکل دارد، تغییر چند مدیر اصلاحات اقتصادی ایجاد نمی‌‏کند و لازم است تا سیاست‌‏های کلی در جهت توسعه باشد که در کشور ما چنین نیست.

یوسفی افزود: بانک‌‏های خصوصی شفافیت لازم را ندارند و اگر به معنای واقعی خصوصی باشند، نباید زیر بار اقدام‌‏های دستوری بانک مرکزی بروند.

وی خاطر نشان کرد: این بانک‌‏ها آنقدر کوچک هستند که صدایشان به جایی نمی رسد و اگر به واقع مستقل باشند، حتی اگر دولت هم بخواهد نمی‌‏تواند استقلال این بانک‌‏ها را زیر سوال ببرد.