نرخ رشد نقدینگی ۸/۱درصدی طی شش ماه نخست امسال در حالی رکورد بی سابقه‌ای را بر جای گذاشته است که طی ۱۰ سال اخیر همواره این نرخ در شش ماه اول سال بالای ۱۰‌درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی است: حجم نقدینگی در کشور در پایان شهریور ماه سال جاری به ۱۶۷‌هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با نقدینگی ۱۶۴‌هزار میلیارد تومانی ابتدای سال جاری تنها ۸/۱درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی شش ماه اول سال گذشته ۱۳‌درصد بوده است. بر اساس آمارهای موجود بانک مرکزی از نرخ رشد نقدینگی شش ماه اول سال‌های ۷۸ تا ۸۷، یعنی ۱۰ سال اخیر بر می‌آید، این نرخ طی ۹ سال اول همواره بالای ۱۰درصد بوده است و سال ۸۷، عجیب‌ترین نرخ رشد نقدینگی در کشور به ثبت رسیده است. آمارهای بانک مرکزی که از نماگرهای این بانک استخراج شده است، حاکی است: نرخ رشد نقدینگی در پایان شهریور ۷۸ و ۷۹ برابر ۱/۱۰درصد بوده است و این نرخ در شش ماه اول سال‌های ۸۰ تا ۸۶ نیز به ترتیب ۶/۱۲درصد، ۸/۱۳درصد، ۱/۱۱درصد، ۴/۱۴درصد، ۴/۱۴درصد، ۱/۱۵درصد و ۱۳‌درصد به ثبت رسیده است.

تسویه ۳/۵میلیارد دلاری بدهی خارجی کشور

بانک مرکزی اعلام کرد: بدهی خارجی کشور که در پایان اسفندماه سال ۸۶ به رقم ۲۸میلیارد و ۶۴۷میلیون دلار رسیده بود، طی شش ماه ابتدایی امسال با بیش از ۳/۵میلیارد دلار کاهش مواجه شده است.روند نزولی بدهی خارجی کشور از فروردین ماه سال جاری آغاز شد به طوری که بدهی ۶/۲۸میلیارد دلاری خارجی کشور در اسفند ماه سال گذشته به ۲۷میلیارد و ۴۷۱میلیون دلار در پایان فروردین رسید. بنابراین گزارش، کاهش میزان بدهی خارجی کشور طی ماه‌های بعدی نیز ادامه پیدا کرد و با ثبت رقم ۲۶میلیارد و ۵۱۳میلیون دلار در اردیبهشت ماه و ۲۶میلیارد و ۲۷۰میلیون دلار در خرداد ماه سال جاری به ۲۵میلیارد و ۷۳۵میلیون دلار در تیر ماه امسال رسید. کاهش بدهی خارجی کشور همچنان ادامه یافت و به ۲۳میلیارد و ۳۰۴میلیون دلار در پایان شهریور ماه رسید. از مجموع بدهی‌های خارجی بالفعل (قطعی) کشور، ۷میلیارد و ۲۴۷میلیون دلار بدهی خارجی کوتاه‌مدت و ۱۶میلیارد و ۵۷میلیون دلار نیز بدهی خارجی میان مدت و بلندمدت می‌باشد.