رییس کل پیشین بانک مرکزی، سیاست‌های تورم‌زا را در مقابله با بحران جهانی بی اثر دانست و گفت: باید مواظب موج‌های جدید آثار بحران مالی غرب باشیم.

به گزارش بینا، طهماسب مظاهری در دومین همایش تخصصی مشاوران و مدیران مالی با اشاره به همزمانی بحران مالی بین‌المللی و طرح تحول اقتصادی افزود: باید شاخص‌های اقتصاد ملی تقویت شود. وی زیاده روی در تامین منابع پولی برای رشد اقتصادی در بانک‌های آمریکایی را عامل اصلی ایجاد بحران مالی جهانی و انتقال آن به بانک‌ها و بورس‌های اروپایی و آسیایی معرفی کرد و گفت: بی‌اعتمادی و کاهش رشد اقتصاد جهانی، موج‌های اول و دوم بحران مالی جهانی است.

مظاهری افزود: رشد تورم و بیکاری و افزایش کسری بودجه دولت‌ها که ناشی از کاهش درآمدهای مالیاتی است، موج سوم بحران مالی برای کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب می‌شود. وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، کاهش قیمت کالاهای تولیدی به پایین‌تر از هزینه‌های تولید، کاهش تولید کالا و خدمات و همچنین تشدید مشکلات اقتصادی را موج چهارم بحران مالی جهانی دانست. مظاهری تصریح کرد: ایران به خاطر نداشتن رابطه مالی با بازارهای جهانی، از موج اول بحران مالی جهانی اثرپذیر نشد و مصون ماند، اما باید مراقب موج‌های بعدی بحران مالی جهانی باشیم تا اقتصاد ملی آسیبی نبیند.

مظاهری پیش‌بینی کاهش قیمت، تولید و صدور نفت، کاهش صادرات غیرنفتی، ارزان شدن کالاها و خدمات وارداتی، ظهور تورم ناشی از عدم تعادل‌های پولی شرکای تجاری به جای تورم ناشی از خشکسالی و تورم ناشی از افزایش تقاضای انرژی چند سال اخیر را از آثار بحران مالی جهانی بر اقتصاد کشورمان بیان کرد. این استاد دانشگاه همچنین افزایش کسری بودجه ناشی از افزایش هزینه‌های جاری و تورم‌های سال‌های گذشته و توسعه وظایف دولت و افزایش تعهدات دولت ناشی از تکالیف بودجه‌ای را از موارد اثرپذیری اقتصاد ملی از بحران مالی جهانی دانست. مظاهری گفت: اگر سیاست‌های تورم‌زا ادامه یابد، مقابله با بحران مالی جهانی سخت و شاید غیرممکن و باعث خروج سرمایه شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به الزامات اجرای طرح تحول اقتصادی گفت: اصلاح نظام یارانه و جهش قیمت‌ها از ویژگی‌های این طرح است اما جهش قیمت با تورم، تفاوت دارد.

مظاهری تیم هماهنگ و کاردان، تامین منابع مالی و نیروی انسانی، اصلاح فضای کسب‌وکار، بهبود مقررات سرمایه‌گذاری و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را پیش نیازهای اصلی اجرای طرح تحول اقتصادی اعلام کرد.

رییس کل سابق بانک مرکزی تصریح کرد: برای اجرای طرح بزرگ تحول اقتصادی به مدیریت مقتدر، دانا، توانا و منابع مالی زیاد نیاز است. وی افزود: مواجهه با بحران مالی جهانی با کم‌نمایی آثار آن و افزایش سطح عمومی‌قیمت‌ها، بدون اصلاح فضای کسب‌وکار، توفیقی نخواهد داشت.