به دلیل بروز بحران کمبود نقدینگی، بسیاری از نهادهای مالی در منطقه عربی جنوب خلیج‌فارس از تامین بودجه مورد نیاز پروژه‌ها در این منطقه ناتوان مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشریه مید، سال ۲۰۰۸ میلادی سالی سخت و نفس‌گیر برای بازارهای سرمایه بود، اما آیا واقعا بازارهای مالی کشورهای منطقه، در سال جدید میلادی توان گذشته را باز خواهند یافت یا همچنان به رکود خود ادامه می‌دهند؟

برخی از بانک‌ها برای فائق آمدن بر معضل کمبود نقدینگی با یکدیگر متحد شده و نیاز مالی پروژه‌های بزرگ را تامین می‌کنند. تامین مالی پروژه عظیم شویحات ابوظبی، و تعهد بانک‌ها به پرداخت مجدد وام به پروژه خط لوله دلفین، نوید‌گر بازگشت حیات به بازار وام‌های بانکی است.

بعد از رکود بازار وام‌های بانکی در اواخر سال ۲۰۰۸، بسیاری امیدوار هستند در اوایل سال جاری میلادی، این رکود برطرف شده و نشاط و پویایی دوباره به این بازار بازگردد.

البته اکنون برای قضاوت خوشبینانه در مورد بازار مالی منطقه بسیار زود است. موفقیت پروژه عظیم شویحات به طور گسترده‌ای به موفقیت در کسب منابع مالی مورد نیاز بستگی دارد.

این پروژه برای به سرانجام رسیدن، به حجم بالایی از نقدینگی که بالغ بر ۹۰۰میلیون دلار است، نیاز دارد.

پروژه‌های دیگری نظیر دلفین و راس‌الزور عربستان نیز، همچنان در انتظار تعیین رویه پرداخت وام بانک‌ها طی سال‌جاری میلادی هستند.

پروژه راس‌الزور سعودی‌ها موفق شده بود تعهد پرداخت ۵/۵میلیارد دلار وام از مجموعه بانک‌ها را کسب کند؛ اما پس از وقوع بحران کمبود نقدینگی، این بانک‌ها تلاش می‌کنند تعهد خود را به ۵/۱میلیارد دلار کاهش دهند.

هم‌اکنون بانک‌ها برای پرداخت وام تحت فشار قرار دارند و بسیاری از پروژه‌ها منتظر اقدام بانک‌ها هستند.

به صراحت می‌توان گفت آینده بازار وام طی سال‌جاری میلادی به طور گسترده‌ای به موفقیت پروژه‌های عظیمی همچون شویحات و دلفین بستگی دارد.

تمامی چشم‌ها به این پروژه‌ها دوخته شده است و در صورتی که بانک‌ها تمامی تعهدات مالی خود را نسبت به این پروژه‌ها ایفا کنند، می‌توان به آینده بازار مالی منطقه امیدوار بود.