مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات از افزایش ۸۵‌درصدی تسهیلات این بانک در سال گذشته خبر داد و گفت: نسبت مطالبات معوق این بانک به تسهیلات اعطایی در سال ۸۶ معادل ۱/۸‌درصد بود.

احتشام ‌فلاح‌فر در گفت‌و‌گو با باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: تسهیلات ریالی و ارزی بانک توسعه‌ صادرات ایران از سال ۱۳۸۴ تا آبان ۱۳۸۶ به ترتیب ۳۸۸‌میلیارد تومان، ۵۵۹‌میلیارد تومان و یک‌هزار و ۳۴‌میلیارد تومان بوده است که این رقم در هشت ماهه سال جاری به ۵۸۵‌میلیارد تومان بالغ شده است. وی افزود: ارقام ارائه شده نشان می‌دهد رشد تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در سال‌ ۱۳۸۵ نسبت به سال ۸۴ معادل ۴۴‌درصد بوده که این میزان در سال ۸۶ نسبت به سال قبل، به ۸۵‌درصد رسید. مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: از میان بخش‌های اقتصادی، بخش صنعت با ۴‌میلیارد و ۹۵۳‌هزار ریال بیشترین سهم را در دریافت تسهیلات ریالی به خود اختصاص داده است. فلاح‌فر در ادامه گفت: بعد از صنعت، به ترتیب بخش‌های کشاورزی با ۸۷۷‌میلیارد ریال، پتروشیمی با ۶۴۱‌میلیارد ریال و فرش دستباف و صنایع دستی با ۳۱۰‌میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی دریافت تسهیلات ریالی در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ قرار دارند. وی افزود: در این مدت محصولات معدنی ۲۲‌میلیارد تومان و بخش حمل‌ونقل و ‌فنی و مهندسی ۱۷‌میلیارد تومان از تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

فلاح‌فر تصریح کرد: در تسهیلات ارزی به ترتیب بخش‌های خدمات فنی مهندسی با ۷/۵۰۸‌میلیون دلار، صنعت ۹/۶۱۸‌میلیون دلار، پتروشیمی ۱۹۵میلیون دلار، کشاورزی و دامپروری ۱/۱۹‌میلیون دلار، محصولات معدنی ۵/۲۲‌میلیون دلار، فرش و صنایع دستی ۸۲/۱‌میلیون دلار از این تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: در ۸ ماهه سال ۱۳۸۷ معادل ۳۰۷‌میلیون و ۳۸۱‌هزار دلار تسهیلات ارزی به بخش‌های صنعت، حمل و نقل و ارتباطات، ساختمان، تامین برق، گاز و آب، بازرگانی و خدمات، استخراج معدن و کشاورزی و شیلات ارائه شده است که بخش صنعت با ۲۲۰‌میلیون و ۴۵۹‌هزار دلار بیشترین میزان این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. وی افزود: در همین مدت ۲‌هزار و ۷۷۶‌میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات ریالی به بخش‌های صنعت، حمل و نقل و ارتباطات، ساختمان، برق، گاز و تلفن، کشاورزی و شیلات و استخراج معدن اختصاص داده شده است.

فلاح‌فر در خصوص میزان مطالبات این بانک اظهار داشت: تسهیلات اعطایی در سال‌های ۸۴ تا آبان‌ماه ۸۷ نسبت به مطالبات معوق (غیر جاری) در همان سال‌‌ها افزایش پیدا کرده که در سال ۸۵ این افزایش نمود بیشتری دارد و به ترتیب ۲/۵، ۶/۱۰، ۱/۸، ۲/۸‌درصد بوده که در مقایسه با حجم تسهیلات اعطایی از نسبت مطلوبی برخوردار است. مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران درباره اقدامات این بانک برای مقابله با شرایط حاکم بر بازارهای جهانی، اظهار داشت: بانک ضمن اطلاع از اوضاع حاکم بر بازار جهانی و مشکلات ناشی از بلایای طبیعی مانند سرمازدگی، مساعدت لازم را در جهت تامین مالی مورد نیاز متقاضیان این بخش انجام داده است. وی افزود: بانک توسعه صادرات علاوه بر اقدامات انجام شده، در زمان بازپرداخت نیز در صورت احراز شرایط خاص که ناشی از قصور متقاضی نباشد همکاری لازم از جمله تمدید قرارداد و اعطای مهلت جهت بازپرداخت را با آنان به عمل خواهد آورد.