سهم بخش‌‏های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانکی در بانک‌‏های دولتی و خصوصی اعلام شد.

به گزارش ایلنا، در حالی که در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی ایران، سهم بخش‌‏های گوناگون از تسهیلات بانک‌‏ها اعلام شده است، تازه‌‏ترین گزارش‌‏های بانک مرکزی در ۸ ماه ابتدای سال از انحراف بانک‌‏ها در توزیع اعطای تسهیلات حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، توزیع بخشی تسهیلات بانکی در بسته سیاستی بانک مرکزی برای بخش کشاورزی ۲۵‌درصد، صنعت و معدن ۳۳‌درصد، ساختمان و مسکن ۱۶‌درصد، بازرگانی و خدمات ۱۷‌درصد و صادرات ۹‌درصد تعیین شد که با گذشت ۸ ماه از سال به نظر می‌‏رسد توفیق چندانی در اجرای بند ۳ بسته سیاستی و نظارتی حاصل نشده است.

بر اساس تازه‌‏ترین گزارش بانک مرکزی، ۳۵‌درصد از منابع بانک‌‏های تجاری و ۵/۲۰‌درصد منابع بانک‌‏های تخصصی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. بانک‌‏های تجاری در حالی این میزان تسهیلات را به بخش کشاورزی پرداخته‌‏اند که بانک‌‏های خصوصی و مؤسسه‌‏های اعتباری تنها ۴/۲‌درصد از منابع خود را صرف تسهیلات در قالب بخش کشاورزی کرده‌‏اند.

میانگین تسهیلات تخصیص یافته به بخش کشاورزی در نظام بانکی ۷/۱۵‌درصد است.

بر اساس این گزارش، وضعیت بخش صنعت و معدن به مراتب بدتر از سایر بخش‌‏ها است، به طوری که سهم بانک‌‏های دولتی در پرداخت تسهیلات ۶/۵۵-‌درصد است که نشان می‌دهد منابع این بخش صرف سایر بخش‌‏ها شده است. بانک‌‏های تخصصی نیز ۷/۲‌درصد از منابع خود را به بخش صنعت و معدن داده‌‏اند. این در حالی است که بانک‌‏های خصوصی ۲۱‌درصد از منابع خود را صرف اعطای تسهیلات به بخش صنعت و معدن کرده‌‏اند.

میانگین تسهیلات تخصیص یافته به بخش صنعت و معدن در نظام بانکی ۳-‌درصد است.

در حالی که سهم بخش صنعت و معدن در برخورداری از منابع بانک‌‏ها منفی اعلام شده است، بخش ساختمان و مسکن ۱۴۴‌درصد از منابع بانکی بانک‌‏های تجاری را به خود اختصاص داده که رقمی چشمگیر است. در بخش ساختمان و مسکن ۸/۶۳‌درصد منابع بانک‌های تخصصی نیز به این بخش تخصیص یافته است. نکته حائز اهمیت این است که بانک‌های تخصصی هیچ تسهیلاتی در قالب مسکن و ساختمان تخصیص نداده‌‏اند.

میانگین تسهیلات تخصیص یافته به بخش ساختمان و مسکن در نظام بانکی ۳/۵۳‌درصد است. این گزارش حاکی است، ۹/۲۳‌درصد از منابع بانک‌های تجاری و ۵/۲‌درصد منابع بانک‌‏های تخصصی به بخش صادرات اختصاص یافته است. بانک‌‏های خصوصی سهمی در این بخش نداشته‌‏اند.

میانگین تسهیلات تخصیص یافته به بخش صادرات در نظام بانکی ۶/۶‌درصد است.

بر اساس این گزارش، سهم بخش بازرگانی و خدمات از منابع بانک‌‏های تجاری ۴۸- و بانک‌‏های تخصصی ۴/۱۰‌درصد است. نکته قابل توجه تخصیص ۷۶‌درصد منابع بانک‌‏های خصوصی به بخش بازرگانی و خدمات است. میانگین تسهیلات تخصیص یافته به بخش بازرگانی و خدمات در نظام بانکی ۴/۲۷درصد است.