مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: وزارت بازرگانی برای واگذاری طرح خرید نقدی گندم به بانک کشاورزی اعلام آمادگی کرد و پیش‌بینی شده بانک کشاورزی در چند استان این کار را انجام بدهد. در دولت نهم طرح خرید نقدی گندم به بانک ملت واگذار شده بود.

محمد طالبی، مدیر عامل بانک کشاورزی در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان این مطلب از مساعد شدن زمینه برای واگذاری طرح خرید نقدی گندم به بانک کشاورزی خبر داد و گفت: در رابطه با خرید تضمینی گندم ما سیستم‌ها و امکاناتی را که لازم و مدنظر وزارت بازرگانی بوده است، آماده و ارائه کردیم. مجموعه وزارت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی هم اعلام آمادگی کردند و متناسب با شرایطی که برای خرید گندم مطرح شده، پیش‌بینی شده بانک کشاورزی در چند استان این کار را انجام بدهد؛ ضمن اینکه در حال مذاکره هستیم تا این روند به تدریج انجام شود. وی با بیان اینکه بانک کشاورزی برای اجرای طرح خرید نقدی گندم در سال ۸۸ اعلام آمادگی کرده است، ابراز داشت: با توجه به سیستم متمرکز به کار گرفته شده در طرح خرید نقدی گندم، اگر شرکت بازرگانی دولتی هم آمادگی داشته باشد، بانک کشاورزی نیز برای انجام این کارآمادگی لازم را دارد تا خدمات لازم برای طرح خرید نقدی گندم را به کشاورزان کل کشور ارائه دهد. اینکه طرح خرید نقدی را ما انجام بدهیم یا دیگری، خیلی موضوع مهمی نیست. طالبی هدف از اجرای این طرح توسط بانک کشاورزی را کمک و خدمت به کشاورزان اعلام کرد و گفت: اینکه بگوییم طرح خرید نقدی را ما انجام بدهیم یا دیگری، خیلی موضوع مهمی نیست؛ چراکه ما به راحتی و آسایش کشاورز اهمیت بیشتری می‌دهیم. البته انجام شدن کار خرید تضمینی برای بانک کشاورزی اهمیت دارد؛ لذا اعلام کردیم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ بنابراین اگر مجموع شرایط به این نتیجه رسید که بانک کشاورزی این کار را انجام دهد ما انجام می‌دهیم و اگر این نتیجه حاصل نشود، به هرحال ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم. مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سوال که کشاورزان در این خصوص چه نظری دارند، گفت: بانک کشاورزی در کار خرید تضمینی گندم قدمت چند ساله دارد؛ بنابراین کشاورزان هم بیشترین ارتباط را با ما دارند و اموری همچون دریافت تسهیلات یا انجام امور بیمه و سایر امور بانکی را از طریق بانک کشاورزی انجام می‌دهند و بانک هم در اموری همچون پرداخت غرامت یا همراهی در اجرای مکانیزاسیون، آبیاری تحت فشار و به طور طبیعی در فرآیند‌های طولانی با ما کار می‌کنند. اگرچه ما در این رابطه نظرسنجی از کشاورزان انجام ندادیم، ولی احتمالا برای کشاورزان هم بهتر است که در کنار انجام امور مختلف در بانک کشاورزی طرح خرید نقدی گندم را هم در این بانک انجام دهند.

اضافه برداشت نداریم

مدیر عامل بانک کشاورزی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش میزان اضافه برداشت‌های بانک کشاورزی در سال گذشته ابراز داشت: بانک‌ها در فرآیند عملیات خودشان نیاز به منابع پیدا می‌کنند و از بازار بین بانکی استقراض می‌کنند که این امرعادی است. بانک کشاورزی در حال حاضر مازاد برداشت نسبت به برنامه‌هایی که تنظیم کرده و خط اعتباری را که از بانک مرکزی دریافت کرده، ندارد.

وی در خصوص میزان جرایم پرداختی در این خصوص گفت: متناسب با کم و زیاد شدن اضافه برداشت‌ها، جریمه‌ای به ما تعلق گرفت که طبق مقررات بانکی باید آن را می‌پرداختیم که پرداخت کردیم و با برنامه‌ریزی که بانک مرکزی داشته است، ما برای سال ۸۷ هیچ‌گونه جریمه‌ای بابت اضافه برداشت نپرداختیم.

سیاست‌های اعتباری سال ۸۸

طالبی به میزان تسهیلات پرداخت شده در سال ۸۷ اشاره کرد و گفت: ما تا پایان برج ۱۰، ۳۵‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات دادیم؛ در عین حال در خصوص منابع جذب شده نیز بیش از ۱۴‌درصد رشد سپرده‌های مردمی داشتیم.

وی درخصوص سیاست‌های اعتباری سال ۸۸ بانک کشاورزی نیز گفت: بانک کشاورزی تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی است و سال فعالیت بخش کشاورزی، سال زراعی است که از مهرماه شروع شده و تا مهرماه سال آینده ادامه می‌یابد؛ بنابراین برنامه‌های بانک کشاورزی مشخص است و اعلام کردیم که در حوزه‌های مختلف چه میزان تسهیلات می‌پردازیم.

وی افزود: برای طرح‌های آب و خاک معمولا در بودجه سالانه یک اعتباری دیده می‌شود و بانک کشاورزی هم از محل منابع خود به این اعتبار می‌افزاید و تسهیلات اعطا می‌کند.

طالبی تصریح کرد: روند بودجه طرح‌های آب و خاک هم روندی است که متناسب با بودجه رشد می‌کند. در سال ۱۳۸۷ با مصوبه‌ای که مجلس بر اساس پیشنهادی که دولت داد، تصویب کرد، نزدیک به ۳‌هزار‌میلیارد ریال برای طرح‌های آب و بهینه‌سازی مصرف آب اختصاص داد که بر اساس توافق ما با وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر ۶‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات به این اعتبار افزوده شد و در اختیار فعالان بخش

قرار گرفت.

مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: پیش‌بینی ما این است رقمی که اختصاص داده شده بعد از اتفاقات مربوط به خشکسالی و نیز تاکیداتی که بر روی انجام امور زیربنایی است، تحول خوبی را در حوزه آب در کشورمان در بخش کشاورزی ایجاد کند. وی با اشاره به اجرای مصوبات سال ۸۷ که اعتبار آن از محل متمم بودجه تامین شد، گفت: این مصوبات متفاوت است. برای مصوبات بخش آبیاری تحت فشار که پیش‌بینی می‌شود عملیات سنگینی داشته باشد و حدود بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد، عملیات گسترده‌ای انجام خواهد شد و ما پیش‌بینی می‌کنیم ظرف سال ۸۸ عملیات آن اجرا شود.

سفرهای استانی رییس‌جمهور و مسوولیت بخش کشاورزی

مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفرهای استانی رییس جمهور و مسوولیت بانک کشاورزی در تامین اعتبار مصوبات استانی، آیا بانک با مشکل مواجه نشده است، گفت: بانک کشاورزی در این رابطه مشکلی ندارد و در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتم، در جریان اجرای بسیاری از این مصوبات هستم. بانک کشاورزی متناسب با برنامه‌هایی که در استان‌ها دارد، به بخش کشاورزی منابع اختصاص داده است. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بیشترین توفیق اجرای مصوبات در کدام استان‌ها بوده است، گفت: معمولا استان‌هایی که در بخش کشاورزی فعال بوده و اراضی بیشتری دارند، سهم بالاتری از منابع دارند و متناسب با حاکم بودن بخش کشاورزی بر اقتصاد استان تقسیم منابع متفاوت است.