اقدامات اولیه برای پذیره‌نویسی سهام موسسه انصار

گروه بازار پول - هماهنگی‌های لازم برای پذیره‌نویسی سهام موسسه مالی و اعتباری انصار انجام شده و توافق‌های لازم نیز صورت گرفته است. نتاج، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری انصار با بیان این مطلب درخصوص اقدامات این موسسه برای اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی تصریح کرد: اساسنامه شرکت‌های تابعه این موسسه مطابق با مقررات و نظر بانک مرکزی اصلاح شده و نسبت‌های مالی به ویژه نسبت کفایت سرمایه موسسه نیز بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت حقوقی موسسه برای تطبیق با ضوابط ابلاغی بانک مرکزی کاهش یافته است، افزود: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موسسه مطابق ضوابط بانک مرکزی اصلاح شده و اتوماسیون بانکی و سامانه گزارش‌دهی مالی online‌ (بر خط) نیز استقرار یافته است.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری انصار تصریح کرد: تقویت کنترل‌های داخلی بیش از پیش و افزایش امنیت اطلاعات مشتریان و پیاده‌سازی نظام جامع کنترل‌های داخلی و حسابرسی با همکاری کارشناسان اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی از دیگر اقدامات انجام‌شده درخصوص اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی است. وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی تطبیقی و تبدیل با زمان‌بندی معین و ارائه به بانک مرکزی از دیگر اقدامات اخذ مجوز نهایی است، افزود: تعامل مستمر با مسوولان ادارات ذی‌ربط بانک مرکزی جهت تحقق نقطه‌نظرات آنها، اصلاح سرفصل حساب‌های موسسه مطابق با سرفصل‌های مصوب بانک مرکزی، زمینه‌سازی چندین مرحله بازرسی توسط بازرسان بانک مرکزی و ساماندهی و تجهیز شعب و کاهش حجم تبلیغات متعارف برای تامین انتظارات بانک مرکزی نیز از اقدامات موسسه است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برنامه موسسه برای تبدیل شدن به بانک چیست، گفت: در شرایطی که موسسات به مراتب محدودتر و کوچک‌تر، به بانک شدن می‌اندیشند و از همان نقطه ابتدایی مجوز بانک تقاضا می‌کنند، طبیعی است که موسسه با دو دهه فعالیت گسترده در نظام پولی کشور و دارا بودن ۶۰۰ شعبه و پنج هزار نفر نیروی انسانی شایسته دریافت مجوز فعالیت در قالب بانک است. وی ادامه داد: موسسه انصار در موقع مناسب و با حمایت مسوولان بانک مرکزی به بانک تبدیل خواهد شد تا به ارائه خدمات بانکداری اسلامی در ظرفیت‌های بیشتر و بالاتر بپردازد.

مدیرعامل موسسه انصار تشکیل کارگروه بانکداری اسلامی در این موسسه را از اقدامات انجام‌شده در زمینه بانکداری اسلامی اعلام کرد و گفت: آموزش مستمر مفاهیم و ضوابط بانکداری اسلامی، تحقیقات مداوم در این زمینه و تطبیق عملیات موسسه با این مفاهیم، تولید و نشر جزوات آموزشی در قالب عقود اسلامی از دیگر اقدامات در این زمینه است.