یک کارشناس اقتصادی گفت: فرم چک در ایران باید عوض شود. چک در سایر کشورها برخلاف کشور ما، حاوی اطلاعات کافی اعم از نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس منزل و ... است. هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: چک در ایران از فرمی مبهم برخوردار است که این ابهام خود ایجاد مشکلات زیادی می‌کند، ولی وقتی اطلاعات ریز از صادرکننده چک در برگه‌های چک درج شود، دیگر امکان سوء‌استفاده از آن به حداقل خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه چک باید جنبه کیفری خود را حفظ کند، گفت: کیفری کردن چک تا حد زیادی مانع از استفاده زیاد و مکرر از آن می‌شود و در غیر این صورت استفاده زیاد از این وسیله، به نظم پولی کشور لطمه می‌زند.

این کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی چک نوعی پول محسوب می‌شود، اظهار کرد: دو نوع پول در جامعه وجود دارد؛ اسکناس و پول بانکی در چارچوب چک. وی با ذکر این نکته که صادرکردن چک بی‌محل و مدت دار در حکم چاپ اسکناس تقلبی است، گفت: وقتی به چک جنبه حقوقی ببخشیم، به معنای آن است که چاپ اسکناس تقلبی را آزاد بگذاریم.

شجری چک را نوعی شبه پول دانست و افزود: صدور چک مدت‌دار به معنای صدور نوعی پول غیرقابل محاسبه است که گرچه در محاسبات پولی وارد نمی‌شود، ولی نقدینگی جامعه را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: برخلاف بانک‌های جهان، بانک‌های ما در حال حاضر آمادگی لازم برای تضمین چک را ندارند، بنابراین تا زمان حصول این شرایط و تا زمانی که مسوولیت تضمین چک بر دوش فرد صادرکننده چک است، لازم است تا چک جنبه کیفری خود را حفظ کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید مجازات سنگینی برای صدور چک‌های بلامحل در نظر گرفته شود و از سوی دیگر با تغییر فرم چک‌ها، شفافیت آنها برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده افزایش یابد. همچنین در صدور دسته چک نیز سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند. مجموع این اقدامات می‌تواند در بهبود وضعیت چک در کشور موثر باشد.