نوبت خصوصی‌سازی دومین بانک دولتی
مراسم معارفه بانک تجارت عصر شنبه با حضور تصمیم‌سازان اقتصادی برگزار شد- عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی
ارزیابی صاحب‌نظران از تاثیر عرضه «بانک تجارت» بر بورس.

در جلسه معارفه بانک تجارت اعلام شد
امروز بهترین زمان برای عرضه سهام بانک‌هاست
گروه بازار پول - در آستانه واگذاری پنج‌درصد سهام بانک تجارت در بورس، روزشنبه گذشته، جلسه معارفه این بانک قبل از واگذاری با حضور شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، پورمحمدی، معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد، حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی، مجیدرضا داودی، مدیرعامل بانک تجارت و اعضای هیات‌مدیره این بانک برگزار شد.
مسوولان دولتی و مدیران بانک تجارت که میزبان حدود یکهزار نفر از فعالان بازار سرمایه کشور بودند، تلاش کردند تا در آستانه ورود بانک تجارت به بورس، تصویر شفافی از عملکرد این بانک و افق روشنی از آینده این سهم را برای فعالان بازار ترسیم کنند؛ اما آنچه در خلال پرسش‌های مدعوین این نشست به چشم می‌خورد، نگرانی سهامداران بالقوه بانک تجارت از تاثیر تصمیم‌های نهادهای خارج از بانک بر قیمت سهام آن در آینده بود.
دکتر شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: با عرضه سهام بانک تجارت به بورس، یخ باقی مانده بازار سرمایه ذوب می‌شود و بیش از یک میلیارد دلار به ارزش بورس افزوده خواهد شد و به این ترتیب سهم موسسات مالی از بازار سرمایه به 15درصد خواهد رسید.
حسینی به عنوان رییس مجمع عمومی بانک تجارت خاطرنشان کرد: با ارائه به موقع و شفاف صورت‌های مالی این بانک به واگذاری یکی از بنگاه‌های دولتی مشمول اصل ۴۴ کمک شایانی شده است. وزیر اقتصاد با اشاره به واگذاری ۵درصد از سهام بانک ملت در پایان سال گذشته گفت: سه ماه پیش که بانک ملت وارد بورس شد، مطمئن بودم که دستاوردهای خوبی به دست خواهد آمد و امروز هم تردیدی ندارم که با آمدن بانک تجارت، تکه یخ باقی‌مانده بازار سرمایه ذوب خواهد شد.
وی افزود: دولت و وزارت اقتصاد تردیدی در واگذاری صنعت بانکداری و همچنین بیمه‌های دولتی به بخش‌خصوصی ندارند و این واگذاری‌ها در جهت قوام و دوام خصوصی‌سازی‌ها است. حسینی گفت: پس از واگذاری سهام بانک تجارت، نوبت به بانک صادرات و سه بیمه آسیا، البرز و دانا خواهد رسید و مطمئنا با واگذاری بنگاه‌های دولتی، عمق و توسعه بازار سرمایه و نهادهای مالی افزایش خواهد یافت و بورس، سال شکوفاتری را پشت سر خواهد گذاشت.
سهم ۶۰ درصدی بخش خصوصی از بازار پول
به گفته وزیر اقتصاد، بانک تجارت 14درصد از کل بازار بانک‌های دولتی و 11درصد از کل بازار بانک‌های کشور را در اختیار دارد که با واگذاری این بانک 11درصد به سهم بخش خصوصی افزوده می‌شود تا سهم این بخش از کل نظام بانکی به 60درصد برسد و گام دیگری برای جابه‌جایی سهم بخش غیردولتی و رسیدن به سهم 80درصدی مبادلات بانکی توسط بخش خصوصی برداشته شود.
رییس شورای عالی بورس گفت: بانک تجارت دارای سودآوری مناسب و صورت‌های مالی شفاف است و در جذب سپرده‌ها بهترین عملکرد را داشته است. حسینی تاکید کرد: نمی‌توان سودآوری را در بازار سرمایه تضمین کرد؛ اما همان طور که خرید سهام بانک ملت را به فعالان بازار توصیه کردم، امروز هم می‌گویم سهام بانک تجارت نیز می‌تواند سود مناسبی را برای سهامداران داشته باشد.
بهترین زمان عرضه سهام بانک‌ها
سید حمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی دومین سخنران این مراسم بود.
به گفته وی از سال‌های نخست انقلاب تاکنون بیشترین بار اقتصادی بر دوش بازار پول و بانک‌ها بوده و چنانچه 10درصد این فشار بر دیگر بانک‌ها در سر تا سر دنیا آمده بود، امکان نداشت این موسسات بتوانند دوام بیاورند؛ اما در ایران به دلیل استحکام نظام بانکی، بانک‌ها توانستند در مقابل فشارها مقاومت کنند و در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات و طرح‌های وسیع اقتصادی توسط نظام بانکی صورت می‌گیرد.
پورمحمدی افزود: هم اکنون با وجود افزایش تقاضا این نظام با استحکام سهام خود را عرضه می‌کند و شرایط فعلی بهترین زمان برای عرضه سهام بانک‌ها است. پورمحمدی رشد اقتصادی کشور را در گرو بازارهای پول و سرمایه دانست و افزود: رشد اقتصادی کشور به دو بال بازار پول و بازار سرمایه نیاز دارد؛ اما در سال‌های گذشته این توازن وجود نداشته و نظام بانکی حدود ۹۵درصد نقدینگی کشور را مدیریت کرده است و بسیار قوی‌تر از بازار سرمایه حرکت کرد؛ در حالی که بازار سرمایه تازه شکل گرفته است و باید این دو بال را متوازن کرد. به گفته وی، بازار سرمایه از سال ۸۴ به بعد وسعت گرفته، ولی هنوز فاصله زیادی بین این بازارها وجود دارد. معاون وزیر اقتصاد گفت: بیش از۹۰ درصد منابع بانک‌ها متعلق به مردم است و چنانچه تدابیر کافی برای واگذاری آنها صورت نگیرد، ملت متضرر خواهند شد.
فرصت پایین بودن کفایت سرمایه بانک‌ تجارت
پور محمدی در خصوص پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک تجارت گفت: بانک مرکزی بانک تجارت را ملزم کرده که کفایت سرمایه خود را طبق استاندارد افزایش دهد که این امر به عنوان یک فرصت برای سهامدار تلقی می‌شود و تهدیدی محسوب نمی‌شود. به گفته وی، بانک تجارت با یک‌میلیارد دلار سرمایه خود توانسته بیش از ۲۰میلیارد دلار را مدیریت کند که این فرصتی برای سهامدار ایجاد می‌کند که بتواند پس از این افزایش سرمایه دهد. به گفته پورمحمدی تنها نگرانی برای افزایش سرمایه بانک تجارت عدم مشارکت دولت و سهام عدالت بود که در حال حاضر تاییدیه مورد نظر برای افزایش سرمایه اخذ شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
بانکی که تحریم نشده است
پورمحمدی با اشاره به تحریم بانک‌های ایرانی گفت: بانک تجارت تنها بانکی است که مورد تحریم قرار نگرفته و این فرصت بزرگی را برای این بانک فراهم کرده است. به گفته پورمحمدی، ذخایر کافی در بانک تجارت، پایین بودن قیمت پول، سرانه مناسب سپرده نسبت به شعبه و پرسنل از دیگر مزایای بانک تجارت است.
وی گفت: بانک تجارت با داشتن 12درصد نیروی انسانی و شعب 14درصد سپرده‌ها را جذب کرده و در سال‌های گذشته تمام دارایی‌های نامطلوب خود را واگذار کرده است. بنابراین این بانک دارای بنگاه‌های عریض و طویل نیست و این امر باعث شده تا میزان EPS آن نسبت به سایر بانک‌ها متفاوت باشد.
پورمحمدی دیگر مزیت بانک تجارت را افزایش قیمت خدمات بانکی دانست و تاکید کرد: با توجه به این که ۳۳درصد ضمانت‌نامه‌های صادره در نظام بانکی در بانک تجارت صورت گرفته و حجم وسیعی از گشایش اعتبارها هم متعلق به این بانک است، درآمدهای بانک تجارت از این خدمات افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.
نسبت کفایت سرمایه 1/6 درصدی
مدیرعامل بانک تجارت نیز در این نشست دلیل نسبت کفایت سرمایه۱/۶‌درصدی این بانک را اعلام و از افزایش سرمایه ۲۰‌درصدی این بانک با اخذ موافقت مکتوب سازمان خصوصی‌سازی خبر داد.
مجید رضا داوری گفت: به سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد می‌کنم همانطور که برای خریداران بلوکی سهام شرکت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته ‌شده، برای خریداران خرد سهام نیز شرایطی در نظر گرفته شود تا این گروه با انگیزه بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد می‌کنم 30‌درصد از خرید سهام این گروه نقد و 70‌درصد دیگر به صورت اقساط یک یا دو ساله باشد.
جلسه‌ای برای شفاف سازی نه خرید سهام
داوری خطاب به فعالان بازار سرمایه گفت: این جلسه برای آن نیست که کسی سهام بانک تجارت را بخرد یا نخرد. این موضوع به خودتان مربوط است. این جلسه صرفا و فقط و فقط برای شفاف‌سازی است و وظیفه‌ام این است که حقیقت را منتقل کنم. تصمیم به خرید با شماست و هدف ما فقط شفاف‌سازی است.
علت کاهش سود آوری بانک تجارت
مدیرعامل بانک تجارت در ادامه اظهارات خود تاریخچه و ابعاد مختلف این بانک را تشریح کرد و در رابطه با سودآوری گفت: در حالی سود سال 86 بانک بالغ بر 315‌میلیارد تومان (1/302 ریال به ازای هر سهم) بود که در گزارش 6 ماه حسابرسی نشده سال گذشته، سود بانک تجارت بیش از 115‌میلیارد تومان است. وی ادامه داد: علت این کاهش سود نسبت به سال 86 این بود که در آن سال از فروش املاک سود غیر عملیاتی شناسایی شده بود.
دلیل کاهش نسبت کفایت سرمایه
مدیرعامل بانک تجارت نسبت کفایت سرمایه این بانک در سال‌های 85 تا 6 ماهه 87 را به ترتیب 9/7 و 9/4 و 1/6‌درصد اعلام کرد و در رابطه با کاهش نسبت کفایت سرمایه 1/6‌درصدی گفت: این کاهش به دلیل ذخیره 2‌هزار و 860‌میلیارد ریالی برای صندوق بازنشستگی بود که هنوز این مبلغ پرداخت نشده و از توانایی‌های بانک کاسته نشده است.
۲۰‌درصد افزایش سرمایه برای کفایت سرمایه ۸‌درصدی
داوری ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با افزایش سرمایه 20‌درصدی به نرخ کفایت سرمایه 8‌درصدی خواهیم رسید. در این رابطه هر چند کارگزاری سهام عدالت با 40‌درصد مالکیت، حق وتوی این افزایش سرمایه را دارد، اما از رییس سازمان خصوصی‌سازی موافقت مکتوب گرفته شده که با افزایش سرمایه بانک تجارت مخالفت نشود.
تاسیس سه شرکت جدید
وی در خاتمه گفت: در کنار سه شرکت کارگزاری بورس، صرافی و لیزینگ سه شرکت تامین سرمایه، سرمایه‌گذاری و بیمه نیز تاسیس خواهد شد.
عکس: آکو سالمی