مدیرعامل سابق بانک مسکن پیشنهاد کرد برای حل مشکل تامین مالی طرح مسکن مهر متقاضیان این طرح بر اساس توان مالی رتبه‌بندی شده و بر این اساس مرحله به مرحله مسکن خود را دریافت کنند. احمد فرشچیان در گفت‌وگو با فارس در خصوص ارزیابی‌اش از طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز مسکن به طور کلی دارای چهار فاکتور اساسی یعنی «زمین»، «منابع مالی»، «نیروی انسانی» و «مصالح ساختمانی»‌ است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت اگر یکی از این عوامل در حد وسیعی تامین شود و به سه عامل دیگر توجه نشود مشکل حل شده است.

فرشچیان ادامه داد: اگر به یکی از عوامل که زمین است، پرداخته شود و به سه عامل دیگر توجه نشود حتما طرح با مشکل مواجه می‌شود، حال اگر این عامل زمین نباشد، مثلا برای مردم و مصالح و منابع مالی تامین شود، باز هم مشکل حل نخواهد شد.

وی مثال زد: در مقطعی از جنگ تحمیلی ما برای ساخت‌وساز مشکلی در تامین زمین، منابع مالی و نیروی انسانی نداشتیم، اما با مشکل تامین مصالح ساختمانی مانند سیمان و آجر روبه‌رو بودیم.

فرشچیان افزود: فکر می‌کنم الان هم همین اتفاق افتاده است، مساله زمین را طرح مسکن مهر با تعهداتی که دولت سپرده حل کرده‌اند، شاید در زمینه تامین مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز مشکلی وجود نداشته باشد، اما ظاهرا در تامین منابع مالی طرح مشکل وجود دارد.

مدیرعامل سابق بانک مسکن اضافه کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز طرح مسکن مهر به تعهد سنگینی تبدیل شده است. به خصوص برای قشری که متقاضی این طرح هستند و خود توان تامین منابع مالی مورد نیاز را ندارد.

وی تاکید کرد: این وضعیت روند کار را طولانی‌ کرده است.

فرشچیان در پاسخ به این که پیشنهادش برای حل مشکلات مسکن مهر چیست، گفت: فکر می‌کنم اگر بتوان متقاضیان را تقسیم‌بندی کرد، به تامین مالی طرح مسکن مهر کمک خواهد شد.

وی یادآور شد‌: در تشکیل تعاونی‌های مسکن مهر نیز مصادیق این امر را می‌توان مشاهده کرد، اگر تامین منابع از سوی یک تعاونی برنامه‌ریزی منظم‌‌تری داشت و اعضای تعاونی به لحاظ مالی توانمند‌تر بودند، آن تعاونی عملکرد موفق‌تری داشت، حتی در تعاونی‌های بزرگ اعضایی که منابع مالی را زودتر تامین می‌کردند، زودتر به مسکن خود می‌رسیدند.

فرشچیان افزود: اگر در مسکن مهر نیز این رده‌بندی در متقاضیان انجام شود و به افرادی که منابع مالی خود را زودتر می‌توانند تامین کنند، کمک شود، کار بخشی از متقاضیان پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه نباید انتظار داشت کار متقاضیان با هر میزان درآمد یکسان پیش برود، افزود: بدین ترتیب بخشی از متقاضیان زودتر به مسکن مورد نیازشان می‌رسند و بخشی که امکانات ضعیف‌تری دارند، با کمک‌های تدریجی دولت در مدت طولانی‌تری صاحب مسکن می‌شوند.

مدیرعامل سابق بانک مسکن گفت: کسانی هم که اصلا توان مالی ندارند باید کمک‌هایی بیش از تسهیلات از طریق کمک‌های بلاعوض دولتی یا سازمان‌های امدادی دریافت کنند و بالطبع تامین مسکن آنها در مرحله بعد قرار می‌گیرند.

فرشچیان افزود: اگر متقاضیان رتبه‌بندی شوند، ممکن است زمان برای اجرای طرح طولانی‌تر شود، اما می‌تواند مرحله به مرحله اجرا شده و سرانجام موفقیت‌آمیز باشد.