بانک‌های عربی توان وام‌دهی خود را از دست داده‌اند

مرکز مالی کویت در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد‌، کاهش شدید قیمت نفت و افت چشمگیر رشد اقتصادی کشورهای عربی موجب کاهش قدرت وام دهی سیستم بانکی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است‌. به گزارش خبرگزاری فارس، کاهش قدرت وام دهی تاثیر منفی شدیدی بر عملکرد سیستم بانکی کشورهای عربی در سال ۲۰۰۹ خواهد داشت . رشد قیمت نفت و درآمدهای ارزی موجب افزایش تسهیلات و اعتبارات بانکی کشورهای عربی طی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شد، ولی افت شدید قیمت نفت و بحران مالی و اقتصادی جهان‌، بانک‌های عربی را با بحران کمبود اعتبارات و نقدینگی روبه‌رو کرده است .

امارات و قطر امسال با رشد منفی اعتبارات بانکی روبه‌رو خواهند شد . میزان وام‌های پرداختی سیستم بانکی کشورهای عربی به بخش خصوصی نیز امسال به شدت کاهش خواهد یافت و بخش خصوصی برای تامین منابع مالی مورد نیاز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد‌. بخش خصوصی کشورهای عربی امسال با رشد منفی ۵/۰‌درصدی روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس این گزارش‌، کاهش قیمت نفت موجب افت شدید تولید ناخالص داخلی کشورهای عربی طی سال ۲۰۰۹ خواهد شد .

بر این اساس‌، بسته‌های محرک اقتصادی اجرا شده در کشورهای عربی تا کنون تاثیر چندانی بر بهبود شرایط اقتصادی این کشورها نداشته است . این گزارش حاکی است‌، میزان درآمدهای خالص ۱۵۰ بانک بزرگ و با سابقه کشورهای عربی از ۲۸/۱۹میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۶/۱۴‌میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ کاهش یابد. بانک‌های عربستان و کویت با بیشترین میزان کاهش درآمدهای خالص روبه‌رو خواهند شد.