بیمه‌های دولتی نرخ‌شکنی می‌کنند

طرح خصوصی‌سازی بیمه‌های دولتی به یکسان‌سازی امور کمک می‌کند، چرا که در حال حاضر بیمه‌های دولتی با پشتوانه قوی دولت، نرخ‌شکنی می‌کنند. به گزارش ایسنا، قدرت‌اله اسدی ـ مدیرعامل بیمه توسعه ـ در ادامه با اشاره به طرح تحول در صنعت بیمه تاکید کرد که ایجاد تحول در این صنعت بدون توجه به سایر فاکتورها میسر نیست.

ارزان‌سازی نرخ بیمه در اعداد بزرگ جواب می‌دهد

وی ارزان کردن بیمه را از اجزای طرح تحول دانست و گفت: ارزان سازی نرخ بیمه در اعداد بزرگ جواب می‌دهد و آن هم زمانی است که همه مردم متقاضی خرید بیمه نامه باشند، چون هر چه تقاضا و عرضه بیشتر باشد، نرخ‌ حق بیمه‌ها هم کاهش می‌یابد.

اسدی گسترش فرهنگ بیمه در کشور را به اجباری شدن آن منوط دانست و گفت: سه سال است که ما در خصوص بیمه کیفیت ساختمان اطلاع رسانی می‌کنیم و با توجه به اینکه هزینه چندانی هم ندارد، ولی با استقبال کمی مواجه شده‌ایم، بنابراین به نظر می‌رسد در مرحله اول این بیمه باید با تصویب مجلس شورای اسلامی اجباری شود.

وی در پاسخ به این سوال که نقش بیمه‌های خصوصی را در بازار چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: یک بار بحثی درباره توقف فعالیت بیمه ایران برای پیشرفت بیمه‌های خصوصی مطرح شد که من از مخالفان این طرح بودم، چرا که بیمه‌های خصوصی در حال حاضر ۲۵درصد بازار را در اختیار دارند و با رشد خیلی سریع این بیمه‌ها، نیازی به توقف فعالیت بیمه‌های دولتی نیست.

افزایش سه برابری پرتفوی شرکت

وی با اشاره به این موضوع که بیمه توسعه در مقایسه با سال گذشته، سه برابر افزایش پرتفوی داشته است، گفت: برای سال ۸۸ افزایش چهار برابر یا به عبارت دیگر پرتفوی ۱۰۰میلیاردتومان را در برنامه‌ریزی خود داریم. از دیگر برنامه‌های ما گسترش شبکه فروش است که از سال گذشته آغاز شده و بر آن هستیم که امسال در تمامی مراکز استان‌ها شعبه تاسیس کنیم، به طوری که تا پایان سال تعداد شعب بیمه توسعه به ۳۰ شعبه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بیمه توسعه در سال گذشته ۵۵میلیارد ریال تقریبا پنج برابر سال گذشته خسارت پرداخت کرده است، گفت: لازمه رشد شرکت‌های بیمه داشتن مدیریت ثابت برای برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و اگر این موضوع درباره بیمه توسعه محقق شود، شرکت‌ ما طی دو سال آینده جزو پنج بیمه خصوصی اول کشور خواهد بود.

تلاش می‌کنیم در یک سال مالی نه سود و نه زیان بدهیم

اسدی که در نشستی خبری در آستانه سالگرد اخذ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، با بیان اینکه در یک دوره مالی ۲۵ درصد از کل پرتفوی، اتکائی اجباری و ۱۰ تا ۱۵درصد نیز صرف هزینه‌های تبلیغاتی می‌شود، ادامه داد: اگر به طور متوسط ۲۵ تا ۴۰درصد از پرتفوی حاصل به خسارت تخصیص داده شود، پرتفوی حاصل از بیمه‌گری و هزینه‌ها تقریبا در تعادل سر به سر قرار می‌گیرد و در نهایت با تلاش می‌توانیم در یک سال مالی نه سود و نه زیان بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه در یک دوره مالی معمولا عملیات بیمه‌ای سودآور نیستند، ادامه داد: بیمه‌نامه‌های زیان‌ده نظیر بیمه‌نامه‌های خودرو که جزو بیمه‌های اجباری و تحمیلی به شرکت‌های بیمه هستند به طور قطع سودآور نیستند، بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند موفق شوند که نوآوری داشته باشند.

به گفته او، این روند در بیمه توسعه با فعال شدن بیمه دام و طیور، بیمه ماهیان سردآبی و بیمه عمر و جامع آتیه، بیمه کیفیت ساختمان و بیمه ورود موقت خودروی اتباع خارجی که قرارداد آن با گمرک منعقد شده آغاز شده است.

وی همچنین با کافی دانستن تعداد بیمه‌های موجود در کشور با اشاره به لزوم توانمندسازی‌ بیمه‌های کنونی گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر افزایش تعداد شرکت‌های بیمه نه تنها کمکی به توانمندسازی صنعت بیمه نمی‌کند، بلکه مانع گسترش و استحکام بیمه‌های کنونی شده و فرصت توسعه و بلوغ را از آنان می‌گیرد.

سیستم آنی پرداخت خسارت در ۲۰ دقیقه

او با اشاره به فعال شدن سیستم ساپ ۲۰ (سیستم آنی پرداخت خسارت در ۲۰ دقیقه) گفت: با اجرای این طرح که از اول تابستان شروع می‌شود در نظر داریم که با برنامه‌ ریزی‌های لازم تا سه سال آینده رتبه اول خدمات پس از فروش را داشته باشیم.

اسدی در ادامه به راه‌اندازی سیستم جدید پرداخت خسارت خودرو در آینده نزدیک در سراسر کشور گفت: در این روش پرداخت خسارت، بیمه توسعه در هر نقطه از کشور که خودرویی دچار حادثه شود از طریق کارشناس طرف قرارداد با یک تماس تلفنی خسارت را برآورد کرده و در مسیر پرداخت قرار می‌گیرد.

طرح بیمه کیفیت ساختمان..

در ادامه این نشست، ناصر سلوکی معاون فنی و عضو هیات‌مدیره بیمه توسعه در پاسخ این سوال که با توجه به اینکه بیمه توسعه، مبتکر طرح بیمه کیفیت ساختمان است، گفت: بیمه کیفیت ساختمان به عنوان یکی از طرح‌های بیمه‌ای این شرکت است که بر اساس انجام تحقیقات بین‌المللی و مشورت با صاحب‌نظران خبره داخلی و خارجی طراحی شده است و پس از دریافت مجوز اجرای این بیمه از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، لازم بود زمانی برای همسوکردن ارگان‌های ذی‌صلاح مانند شهرداری، نظام مهندسی و وزارت مسکن صرف شود. در سال گذشته با تشکیل یک کنسرسیوم متشکل بیمه توسعه و یک شرکت بیمه دولتی و سه شرکت بیمه خصوصی این خدمت بیمه‌ای عملیاتی شد.وی با اشاره به اینکه می‌توان بیمه کیفیت ساختمان را جایگزین گزارش مهندسین ناظر کرد، گفت: بیمه کیفیت ساختمان در واقع گارانتی ۱۰ ساله ساختمان است، چرا که همه مراحل ساخت از طراحی نقشه تا نازک‌کاری تحت نظارت بازرسان فنی طرف قرارداد شرکت بیمه توسعه انجام می‌شود و مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده که باید وارد بحث اجباری کردن بیمه کیفیت ساختمان شود که هم‌اکنون تعدادی ساختمان با داشتن این بیمه در تهران و خراسان ساخته شده است.

او با تاکید بر اینکه بیمه توسعه به مطرح کردن چنین بیمه‌ای افتخارکرده و با تهیه گزارش جامعی از وضعیت چنین بیمه‌ای در کشورهای دیگر معتقد است باید به آن مثل یک حرکت ایمنی ملی نگاه کرد، گفت: وقتی ساختمانی بیمه کیفیت دارد، به این معنی است که از همه نظر ایمنی آن تامین شده است که این موضوع از نظر مشتری و متخصصان هم ارزشمند است.

نرخ حق بیمه در ایران ارزان است

سلوکی همچنین نرخ حق بیمه در ایران را ارزان ارزیابی کرد و گفت: مشکل کشور ما عدم باور بیمه است و متاسفانه ما زمانی به فکر می‌افتیم، که اتفاق رخ داده است. در دنیا هشت تا ۱۰درصد تولید، ناخالص داخلی سهم بیمه است، در حالی که این رقم در کشور ما ۵/۱درصد است. بنابراین باید فرهنگ عمومی در حوزه بیمه ارتقا یابد که این مستلزم تبلیغات در رسانه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه افزایش مبلغی جزئی به حق انشعاب گاز، آب و برق برای بیمه کردن در برابر حوادث ناشی از بلایای طبیعی روش مناسبی برای بیمه کردن مشترکان است، گفت: بیمه توسعه در استفاده از خدمات‌رسانی الکترونیکی پیشرو است، به طوری که در حال حاضر هر کاربری می‌تواند از طریق اینترنت بیمه‌نامه صادر کند به‌زودی این سیستم روی تلفن همراه هم راه‌اندازی خواهد شد.