پیشنهاد ارائه تسهیلات برای خرید سهام توسط بانک‌ها

مدیرعامل شرکت بورس از پیشنهاد طرحی برای بازپرداخت بدهی دولت به نظام بانکی توسط شرکت متبوعش به دولت خبر داد و گفت: براساس این پیشنهاد به بانک‌ها اجازه داده می‌شود که به متقاضیان خرید سهام شرکت‌ها، تسهیلات غیرنقدی پرداخت کنند. علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از پیشنهاد طرحی برای بازپرداخت بدهی دولت به نظام بانکی خبر داد و گفت: براساس آمار بانک مرکزی، میزان بدهی دولت به نظام بانکی در پایان تیر ماه سال جاری بالغ بر ۲۸‌هزار‌میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به واگذاری بانک‌ها در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تصریح کرد: واگذاری سهام بانک‌ها مستلزم اصلاح ساختار آنها است، همچنین حل مسائل بانک‌هایی که واگذار نخواهد شد، حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما اجازه به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به خریداران سهام شرکت‌های دولتی که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار می‌شوند، بود.

رحمانی با تاکید بر اینکه البته این تسهیلات نقدی نیست، افزود: شرکت‌ها و اشخاص خریدار سهام به لحاظ اعتباری، بررسی و سقف اعتباری برای آنها تعیین می‌شود و براساس سقف اعتبار، در بورس به آنها سهم تخصیص داده می‌شود که این سهام به نفع بانک وثیقه خواهد شد و البته بانک می‌تواند مثلا ۱۰‌‌درصد آن را به صورت نقد بگیرد و ۹۰‌‌درصد را وام بپردازد.

به گفته وی این وجوه ناشی از فروش سهام در دفاتر بانک با مطالبات بانک از دولت تهاتر می‌شود و از این طریق ما می‌توانیم هم مطالبات بانک‌ها از دولت را تسویه کنیم و هم امکان جدیدی را برای خریداران سهام شرکت‌های دولتی فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه در تمام دنیا اینگونه نیست که مردم برای خرید سهام شرکت‌ها نقدا پولی را پرداخت کنند، گفت: هدف سیاست‌های کلی نیز تشویق پس انداز بوده؛ به عبارت دیگر واگذاری قسطی سهام به مردم است.

وی به پرداخت ۲۰۰‌میلیارد دلار وام به خارجیان در کشور امارات برای احداث ساختمان که موتور محرکه اقتصاد این کشور به ویژه دبی است، اشاره و تصریح کرد: این میزان وام تنها به ساخت‌وساز تخصیص داده شده که در ایران نیز باید از این گونه شرایط و امکانات فراهم شود.

رحمانی همچنین با بیان اینکه هم اکنون اوراق مشارکت دولتی بر روی دست بانک‌ها مانده است و بانک مرکزی نیز به دلیل برقراری تعادل در میزان نقدینگی آنها را نمی‌گیرد، افزود: مشکلی که در این رابطه وجود دارد، خرید این اوراق در روزهای آخر است؛ به عنوان نمونه مردم در دو روز آخر، این اوراق را خریداری می‌کنند و چون پول ۱۰ روز را می‌پردازند، اوراق قرضه را در بانک نقد می‌کنند و سود ۱۰ روزه را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون بانک‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند و حسابهای آنها با بانک مرکزی قرمز شده و سود بالایی را به بانک مرکزی می‌پردازند؛ البته بانک مرکزی نیز از این وضعیت راضی نیست.

مدیرعامل شرکت بورس این طرح و ایده را یک فرصت عملی برای بانک‌ها دانست و تصریح کرد: با خریداری سهام توسط مردم، آنها باید اقساط آن را بپردازند؛ بنابراین این پول‌ها و بدهی‌ها نقد می‌شود.