گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای بین‌المللی در ادامه نوسانات شدید قیمت خود، روز گذشته بیش از ۲۷دلار افت کرد. افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده؛ از جمله یورو و پوند و کاهش بهای نفت از جمله دلایل کاهش شدید قیمت هر اونس طلا بوده است.

با وجود اینکه در آغاز معاملات روز پنجشنبه بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۸دلار افزایش نسبت به روز قبل به حد ۸۱۵دلار رسیده بود؛ اما در ادامه معاملات به ویژه در روز گذشته، بهای طلا تا حد ۷۸۹دلار نیز سقوط کرد.

فروش فوق‌العاده بهای نفت، رشد اندک ارزش دلار و تداوم سفته‌بازی از نوسانات قیمت طلا، طی ۳۰ روز گذشته که بهای طلا تا حد ۸۴۶دلار نیز بالا رفته بود، از جمله دلایل سقوط بهای طلا ذکر شده است.

ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده؛ از جمله یورو و پوند رشد کرد؛ اگرچه در مقابل، ین ژاپن به دلیل وجود مشکلات جدید بر سر راه استقراض ین و خرید ارزهایی با بازدهی بیشتر (Carry Trade) کاهش یافته است.

شاخص ارزش دلار روز گذشته با ۳/۰درصد رشد به حد ۰۶/۷۶ در مقابل سایر ارزهای عمده رسید.

در بازار داخلی از قیمت هر پوند انگلیس ۱۰تومان، دلار کانادا ۵تومان، لیر ترکیه ۱۰تومان و یورو یک تومان کاسته شد.

ضمن اینکه دلار و هر یکصد ین ژاپن به ترتیب یک تومان و ۲تومان گران شدند.

بهای انواع سکه و طلا در بازار نیز نوسان خاصی در روز پنجشنبه نداشت. گزارش‌هایی از بازار طلای هندوستان نیز حاکی است، تقاضای خرید طلا در سه ماه سوم سال میلادی جاری در این کشور از ۵۹درصد رشد در نیمه اول سال به ۵ درصد کاهش یافته است.