آغاز پرداخت تسهیلات بانک قرض‌الحسنه از اول بهمن

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه از پرداخت تسهیلات بانک قرض‌الحسنه از ابتدای ماه آینده خبر داد و گفت: افراد سپرده گذار در این بانک در اولویت دریافت تسهیلات نیستند. غلامرضا مصطفی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد فعالیت‌های این بانک در مدت زمان حدود ۱۰ روزی که راه‌اندازی شده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر است که بانک قرض‌الحسنه از ابتدای کار تا اول بهمن ماه سال‌جاری فقط نسبت به جمع‌آوری و جذب پس انداز اقدام کند و از این زمان به بعد پرداخت تسهیلات خود را آغاز کند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه اولین گروه دارای اولویت برای دریافت وام را افراد متقاضی برای دریافت کمک هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه اعلام و تصریح کرد: هنوز تقاضایی برای دریافت وام دریافت نکرده‌ایم، زیرا مبنا را بر این گذاشتیم که تا زمانی که پرداخت تسهیلات بانک آغاز نشده، اسناد و مدارکی از سوی متقاضیان دریافت وام دریافت نشود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر مبنا بر این گذاشته شده که زمانی اسناد و مدارک از سوی متقاضیان دریافت شود که پرداخت وام بلافاصله امکان‌پذیر باشد تا مردم در انتظار دریافت تسهیلات قرار نگیرند.

مصطفی‌پور در مورد میزان جذب سپرده در مدت راه‌اندازی بانک اظهار داشت: میزان جذب سپرده در استان‌های مختلف متفاوت بوده و باید تراز تلفیقی آنها برای داشتن یک آمار دقیق از آن به دست آید، اما جذب سپرده نسبت به آنچه برآورد شده بود، مثبت تلقی می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه بانک نداریم، بیان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه تخصیص داده شده برای بانک کفایت می‌کند، همچنین با توجه به اینکه ۳۵‌درصد سرمایه نقدی بانک توسط سهامداران تامین شده، لذا باید منتظر باشیم تا بقیه سرمایه نیز توسط سهامداران تامین شود.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه از هماهنگی سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات در بخش وام ازدواج خبرداد و گفت: میان سیستم بانکی و صندوق مهر امام رضا (ع) هماهنگی‌هایی صورت گرفته که براساس آن، هر شخصی که از هریک از این بانک‌ها یا صندوق وامی‌برای ازدواج و موارد اینچنینی دریافت کند، دریافت همان وام از بانکی دیگر امکان‌پذیر نباشد.

وی گفت: انتظار داریم که روز به روز استقبال از سپرده‌گذاری در بانک و توجه به ارزش‌های قرض‌الحسنه ارتقا یابد و ارزش‌های معنوی قرض دادن مورد توجه قرار گیرد تا بدین طریق نیز بانک هرچه بیشتر از قدرت لازم در پرداخت تسهیلات برخوردار شود که بتواند طیف وسیع‌تری از افراد نیازمند جامعه را پوشش دهد.

مصطفی‌پور با تاکید بر اینکه افراد سپرده‌گذار در بانک در اولویت دریافت تسهیلات نیستند، خاطرنشان کرد: سپرده‌گذاری در بانک، عاملی برای اولویت یافتن در دریافت تسهیلات نیست.

به گفته وی توجه بانک قرض‌الحسنه به مبانی و مفاهیم ارزشی و اعتقادی است، در غیر این صورت دلیلی برای نام قرض‌الحسنه وجود نداشت. براساس مبانی اعتقادی قرض دادن، مستحب و قرض گرفتن مکروه است و هرچه نیاز فرد گسترش یابد، میزان این کراهت کاهش می‌یابد، بنابراین معتقدیم افراد متقاضی دریافت تسهیلات، حتما نیازمند هستند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه ادامه داد: فردی که در بانک سپرده گذاری می‌کند، دارای نقدینگی است و نیازی به وام ندارد، اما فردی که نیازمند است، بدون شک سپرده‌گذاری در بانک نخواهد داشت و حساب داشتن این دسته از افراد تنها به منظور شناخت بانک نسبت به آنها است، بنابراین کلیه دریافت‌کنندگان تسهیلات باید دارای حساب نزد بانک باشند، اما الزاما سپرده‌گذاران بزرگ در اولویت دریافت تسهیلات نیستند، بلکه نیازهای آنها را در اولویت قرار می‌دهد.