بانک‌ها نباید رقیب مشتریان خود باشند

طهماسب مظاهری با تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور به جای اینکه به عنوان یک عامل از بازار سرمایه نقش ایفا نماید، باید نسبت به جمع‌آوری منابع مردم اقدام کند، گفت: بانک‌ها باید به وکالت از طرف مردم در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و به نقش اصلی خود که واسطه گری است، بپردازند. رییس کل بانک مرکزی مهم‌ترین تحول مورد انتظار از سیستم بانکی را جمع‌آوری وجوه، پس‌اندازهای کوچک مردم و تجهیز آنها عنوان و تصریح کرد: بانک‌ها باید این وجوه را در اختیار نیازمندان قراردهند تا بدین طریق این وجوه در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود تا منجر به ایجاد ارزش افزوده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید موسساتی تجاری و سود ده باشند؛ به ویژه برای افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری هستند، افزود: بانک‌ها در برابر سپرده‌گذاران وظایفی را برعهده دارند که از جمله آنها این است که منابع جمع‌آوری شده را در جایی سرمایه‌گذاری نمایند که در نهایت باعث سودآوری شود.

به گفته مظاهری بانک‌های کشور براساس قوانین قبلی و قانون بانکداری بدون ربا، نسبت به جمع‌آوری سپرده‌های قرض‌الحسنه و ارائه آنها به افراد نیازمند عمل می‌کنند و در واقع عملیات خیریه‌ای انجام می‌دهند و همچنین در قالب عقود اسلامی، منابع مردم را جمع‌آوری کرده و از طریق آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و در این میان ذی‌نفع می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید رقیب مشتریان خود باشند، افزود: برخی افراد متقاضی تاسیس بانک و موسسات مالی و اعتباری، وجوه مردم را برای خود و سازمان متبوع خود فراهم می‌کنند که این اقدام را نمی‌توان بانکداری تلقی کرد و البته بانک مرکزی اجازه چنین کاری را به آنها نمی‌دهد.

رییس کل بانک مرکزی یکی از ویژگی‌های بانک‌ها را خلق پول اعلام و تصریح کرد: این عمل در جریان جمع‌آوری وجوه و تخصیص آنها در بخش سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و خلق پولی که توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد باید به سوی ارزش افزوده و تولید هدایت شود.

وی با تاکید بر اینکه خلق پولی که به وسیله بانک‌ها صورت می‌گیرد اگر بدون دقت یا بیش از اندازه باشد، منجر به ایجاد تورم خواهد شد، افزود: دو حالت می‌توان برای عملکرد بانک‌ها ترسیم کرد، یعنی شراکت بانک‌ها با مشتری در دریافت تسهیلات یا عدم شراکت بانک با مشتریان.

مظاهری با اشاره به قانون تسهیل اعطای تسهیلات بانکی گفت: این قانون که در مجلس به تصویب رسیده و به زودی نهایی می‌شود، این موضوع را در بر می‌گیرد که عواید طرحی که مشتری به بانک ارائه می‌کند به وثیقه گرفته شود، در این حالت بانک شریک مشتری نمی‌شود و بر سرمایه‌گذاری این اعتبارات نظارت دارد.

وی کل نقدینگی ایجاد شده از سال ۱۳۳۲ (زمان تاسیس بانک مرکزی) تا مرداد ماه سال ۸۴ را بالغ بر۷۰هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از مرداد ۱۳۸۴ تا مرداد۱۳۸۶ این رقم به بیش از ۱۴۲هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید از منابع خود سپرده جذب کنند و نسبت به وصول اعتبارات معوق اقدام کنند، شاخص تورم در آبان ماه را ۸/۱۶درصد و شاخص نقطه به نقطه را ۱/۱۹درصد ذکر کرد.