بنگاه‌های مسکن: وام خصوصی جور می‌کنیم

عکس: تزیینی است

به‌رغم انتشار خبر ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی برخی از بنگاه‌های معاملات مسکن همچنان اقدام به تهیه وام مسکن از بانک‌های خصوصی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی شبکه بانکی سال جاری از سوی بانک مرکزی طی دو روز گذشته موجب واکنش بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی بازار مسکن شده است و اگرچه در این واکنش‌ها برخی موافق و برخی مخالف بودند؛ اما آنچه که در این ابلاغیه مشخص است، این است که این دستورالعمل بازار مسکن را دچار رکود می‌کند.

این گزارش به نقل از فعالان بازار مسکن می‌افزاید: هنوز بخشنامه پرداخت یا پرداخت نکردن وام خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی به بانک‌ها ابلاغ نشده است؛ بنابراین تا زمان اجرایی شدن این ابلاغیه ما قادر به تهیه وام مسکن از بانک‌های خصوصی هستیم.

وام ۱۸میلیونی مسکن فعلا بدون تغییر قیمت

براساس این گزارش، قیمت وام ۱۸میلیونی مسکن در بازار پس از انتشار خبر ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی هنوز تغییر قابل ذکری نداشته است؛ اما آنچه که از گفته فعالان بازار مشخص است، این است که قیمت این وام احتمالا پس از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

یک فعال در زمینه خرید و فروش وام مسکن می‌گوید: قیمت وام ۱۸میلیونی مسکن فعلا تغییری نداشته است و در حال حاضر نیز با تمام هزینه‌های وکالت، دفاتر اسناد، ارزیابی و غیره دو‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان تا دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

برای تهیه وام خصوصی عجله کنید

یک فعال خرید و فروش وام مسکن در خیابان نیروی هوایی تهران در خصوص توقف پرداخت وام مسکن از سوی بانک‌های خصوصی گفت: فعلا که این ابلاغیه در حد خبر بوده و بخشنامه‌ای به بانک‌های خصوصی ابلاغ نشده است؛ بنابراین بنده توصیه می‌کنم متقاضیان وام مسکن برای تهیه وام از بانک‌های خصوصی تا قبل از ابلاغ بخشنامه اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه می‌تواند وام خرید مسکن از بانک‌های خصوصی تهیه کند، گفت: وام خرید مسکن از بانک‌های خصوصی در حال حاضر به ۷۰درصد ارزش کارشناسی ملک پرداخت می‌شود.

کارمزد وام خصوصی مسکن ۴‌میلیون تا ۶‌میلیون

وی ادامه داد: هزینه تهیه وام خرید مسکن از بانک خصوصی برای متقاضیان ۶ تا ۷درصد خواهد بود؛ یعنی کارمزد تهیه این وام از سوی بنگاه‌های مسکن بسته به میزان وام حدود ۴‌میلیون تومان تا ۶‌میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: اقساط ماهانه وام مسکن بانک‌های خصوصی بابت هر ۱۰‌میلیون تومان ۲۰۰‌هزار تومان است.

یک فعال دیگر در زمینه خرید و فروش وام مسکن در خیابان شریعتی می‌گوید: فعلا بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ نشده است و در حال حاضر قیمت وام خصوصی مسکن برای متقاضیان وام حدود ۴‌میلیون تومان تا ۶‌میلیون تومان است، بنابراین متقاضیانی که می‌خواهند از وام خصوصی استفاده کنند، باید هر چه سریع‌تر به دفاتر و بنگاه‌های مسکن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: وام خصوصی مسکن به ملک‌های زیر ۱۲ سال ساخت و تا سقف ۷۰درصد ارزش ملک پرداخت می‌شود. به گفته وی، اقساط ماهانه یک وام ۵۰‌میلیون تومانی حدود یک‌میلیون تومان است.

پرداخت وام توسط بانک تخصصی

پرداخت وام مسکن باید از طریق بانک تخصصی آن صورت گیرد.

پرداخت وام مسکن از طریق بانک تخصصی آن می‌تواند برای مهار نقدینگی و همچنین کاهش نرخ تورم تاثیرگذار باشد. محمد باقر صدری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جامع نیوز در خصوص پرداخت وام مسکن بیان کرد: از آنجایی که این اقدام در جهت کنترل پایه پولی و مهار تورم و نقدینگی صورت می‌پذیرد، امری بسیار درست و سنجیده است.

صدری همچنین افزود: اگر چه باید این امر خیلی پیش‌تر از این به وقوع می‌پیوست؛ ولی در حال حاضر امید آن را داریم تا جریان فوق با موفقیت هر چه بیشتر به تحقق بپیوندد و شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد:دستور العملی که بانک مرکزی در پیش گرفته می‌تواند در روند رو به رشد اقتصاد کشور موثر باشد ولی به شرطی که همه عوامل اقتصادی، در پیشبرد آن همکاری داشته باشند.