تثبیت جایگاه بانک‌های خصوصی پس از یک دهه

عکس: نگار متین‌نیا

جایگاه بانک‌های خصوصی در کشور با وجود تمام فراز و فرودها تقریبا بین مردم تثبیت شده است و فعالان اقتصادی و مردم با شناخت از خدمات این بانک‌ها تمایل بیشتری به استفاده از این خدمات نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا با گذشت ۱۰ سال از آغاز فعالیت بانک‌های خصوصی در کشور، حالا می‌توان سهم مناسبی برای آنها در بازار کشور قائل شد.

نگاهی به فعالیت این بانک‌ها و خلاصه‌ای از وضعیت مالی آنها می‌تواند روشن‌کننده جایگاه آنها در کشور باشد. این گزارش اختصاص به بانک‌ها و موسساتی دارد که در نشست با خبرنگاران گزارش‌های خود را ارائه کرده‌اند.

بانک اقتصاد نوین

مسوولان جدید این بانک که بیش از هشت ماه از آغاز فعالیت‌شان می‌گذرد، از افزایش ۷۱درصدی سود خالص این بانک در پایان سال ۸۷ نسبت به سال قبل خبر می‌دهند که بر همین اساس برای هر سهم ۳۶۰ریال سود تقسیم شده است.

طی این مدت ۲۴ شعبه به شعب بانک افزوده شده و تعداد آنها به ۲۲۴ شعبه رسیده است. در سال ۸۷ منابع سپرده‌ای بانک اقتصاد نوین رشد ۴۰درصدی داشته و مانده تسهیلات هم با افزایش ۲۰درصدی روبه‌رو بوده است. سرمایه کنونی این بانک ۳۵۰۰میلیارد ریال است که با تصویب مجمع عمومی، مقرر شده تا افزایش سرمایه این بانک به ۴۵۰۰میلیارد ریال هم برسد و به‌زودی با اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی و سازمان بورس این رقم به چهار هزار‌میلیارد ریال می‌رسد. سیداحمد طاهری‌بهبهانی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین درباره مطالبات معوق این بانک اظهار می‌کند: مطالبات معوق بانک اقتصاد نوین پایین‌تر از متوسط میزان بانک‌های خصوصی کشور است و میزان این مطالبات با ذخایری که در نظر گرفته شده متناسب است.

بانک پارسیان

بانک پارسیان هم هشت سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و سرمایه این بانک در سال ۸۷ معادل ۷۵۰۰میلیارد ریال ثبت شده است و در حال حاضر با بیش از ۲۰۰ شعبه فعالیت می‌کند.

رشد درآمدهای این بانک در سال ۸۷ به ۲۷درصد رسید و رشد سود خالص آن ۵۷/۱درصد بوده است. مجموع سپرده‌ها در این بانک در سال ۸۷ معدل ۲۰درصد رشد داشته است و نسبت سود تسهیلات به مجموع در‌آمدها در این بانک ۹۵درصد و نسبت سود سپرده‌ها به درآمد تسهیلات اعطایی ۸۰درصد اعلام شده است. EPS این بانک هم در سال ۸۷ برابر با ۲/۴۴۳ریال بوده است.

بانک سامان

بانک سامان با ۱۰میلیارد ریال سرمایه آغاز کرد و سال گذشته با تصویب مجمع بانک سرمایه خود را از ۹۰۰ به ۱۸۰۰میلیارد ریال افزایش داد که کلیه وجوه آن واریز شده است. این بانک قصد دارد امسال سرمایه خود را به دو هزار‌میلیارد ریال برساند. نسبت کفایت سرمایه در بانک سامان به بالای ۱۰درصد رسیده است که براساس قانون، نرمال این رقم هشت‌درصد است.

این بانک در حال حاضر ۹۷ شعبه عملیاتی، پنج شعبه بورسی، خارج از ساختمان‌های بورس‌های منطقه‌ای و هشت شعبه در حال تجهیز دارد که تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و تا پایان سال این رقم به ۱۲۰ شعبه عملیاتی خواهد رسید. ۶۵هزار دستگاه pos نصب شده متعلق به بانک سامان در کشور وجود دارد که ۵۰هزار دستگاه آن متعلق به بانک سامان و مابقی متعلق به بانک‌های دیگر است که بانک سامان عملیات اجرای آن را برعهده گرفته است.

همچنین دو‌میلیون کارت در گردش در سیستم بانک سامان وجود دارد. این بانک در حال حاضر بیش از ۷۰۰هزار مشتری دارد.

ولی‌الله ضرابیه، قائم‌مقام بانک سامان ویژگی خاص این بانک را توجه جدی به بانکداری اینترنتی و الکترونیک می‌داند و می‌گوید: سال گذشته بانک سامان شعار بانک هوشمند را برای خود انتخاب کرد و از نتایج آن این است که از بیش از ۷۰۰هزار مشتری ۱۳۵هزار نفر آنها حداقل یک بار در ماه وارد سامانه‌ اینترنتی بانک سامان و بیش از ۵۰هزار نفر آنان به صورت روزانه وارد این سامانه می‌شوند.

بانک سرمایه

هیات‌مدیره جدید این بانک هم کمی بیش از چهار ماه است فعالیت خود را آغاز کرده است.

سرمایه این بانک ۳۵۰۰‌میلیارد ریال است. نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه در سال ۸۶ برابر با ۴۶‌درصد بود که تا پایان سال ۸۷ به ۲۱‌درصد رسید و به گفته مسوولان این بانک تا پایان امسال به رقم نرمال آن که ۱۲‌درصد است، می‌رسد.

بانک سرمایه امسال قصد ورود به بورس دارد؛ چرا که به اعتقاد مدیران جدیدش با وارد شدن به بورس بهتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اعتبار آن افزایش پیدا می‌کند. EPS بانک سرمایه در سال ۸۷ برابر با ۱۰۵ ریال بوده و مدیران این بانک صراحتا به سهامداران‌شان قول می‌دهند‌ تا این رقم در پایان امسال به دو برابر افزایش یابد. اما بانک سرمایه در زمینه وصول مطالبات معوق، موفق عمل کرده، با تمام بدهکاران جلسه گذاشته و سعی در حل مشکلات آنها داشته است، همین امر باعث شده تا مبلغ این مطالبات طی چند ماه گذشته از سه به دو هزار‌میلیارد کاهش بیابد. اصغر ابوالحسنی‌هستیانی، مدیرعامل بانک سرمایه هدف‌گذاری این بانک در سال جاری را تحقق بانکداری اسلامی عنوان می‌کند و می‌گوید: با اجرای بانکداری اسلامی می‌توان اعتماد بیشتری از مردم جلب کرد و ما قصد داریم با جذب سپرده‌های بیشتر از راه اعتمادسازی، فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

همچنین جامعه هدف خود را بر روی مشتریانی که وام‌های خرد می‌خواهند تغییر می‌دهیم، چون ریسک کمتری دارد.

موسسه اعتباری توسعه

مهم‌ترین خبر درباره این موسسه این است که پس از افزایش سرمایه تبدیل به بانک و پس از آن وارد بورس خواهد شد. در حال حاضر سرمایه‌ این موسسه حدود پنج‌میلیارد تومان است که با مصوبه مجمع این رقم به ۲۰۰‌میلیارد تومان افزایش خواهد یافت؛ سهامداران کنونی تا ۶۰ روز برای واریز مبالغ فرصت دارند و پس از آن در صورتی که این مبلغ تامین نشود پذیره‌نویسی عمومی انجام خواهد شد. موسسه اعتباری توسعه ۱۰۷۰ سهامدار دارد و ‌درصدد است تعداد سهامداران را به بیش از ۲۰۰۰ نفر برساند و در حال حاضر ۱۳ شعبه دارد که تا پایان سال به ۳۷ شعبه و طی پنج سال به ۱۰۰ شعبه خواهد رسید.

نقش بانک‌های خصوصی

بانک‌های خصوصی برای جذب سپرده‌ با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند و رقیبانی جدی دارند. موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با اعلام نرخ‌های وسوسه‌کننده‌تر با اقبال مشتریان روبه‌رو شده‌اند و بانک‌های دولتی هم با شعب گسترده خود آسانی دسترسی مشتری، می‌توانند سپرده‌های بسیار بیشتری جذب کنند. از طرفی با توجه به بحث افزایش قیمت ملک در شهرهای بزرگ کشور، بحث تهیه ملک برای بانک‌های خصوصی هم وجود دارد که نسبت به بانک‌های دولتی که خصوصی شده‌اند دشواری‌های زیادی دارد. با این حال به نظر می‌رسد با وجود تمام مشکلات، بانک‌های خصوصی تا حد زیادی توانسته‌اند اعتماد مردم را به دست بیاورند.

رشد ۳/۲۵‌درصدی جذب منابع سپرده‌ای بانک‌های خصوصی در سال ۸۷ (تا پایان دی‌ماه) نشانگر تمایل مردم به استفاده از این بانک‌ها در مراودات بانکی‌شان است.