برگزاری مجمع فوق‌العاده بانک سرمایه بدون رعایت بخشنامه بانک مرکزی

گروه بازار پول- امروز مجمع فوق‌العاده بانک سرمایه در خصوص تعیین هیات مدیره برگزار می‌شود. این درحالی است که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی را مکلف کرده است نسبت به اصلاح سهم در اختیار سهامداران حقیقی و حقوقی خود اقدام کنند، اما بانک سرمایه بی‌توجه به این موضوع روز شنبه ۷ شهریور ماه برای تعیین اعضای هیات‌مدیره، مجمع عمومی‌فوق‌العاده برگزار می‌کند.

به گزارش موج، بر اساس بخشنامه ۷۰۳۸ بانک مرکزی که ۱۹ فروردین ماه امسال ابلاغ شده است سقف مجاز تملک سهام بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی به طور مستقیم و غیرمستقیم برای هر شرکت سهامی‌عام یا تعاونی سهامی ‌عام یا هر نهاد غیردولتی ۱۰‌درصد و برای اشخاص حقیقی ۵‌درصد تعیین شده است. براساس ماده ٥ این بخشنامه بانک‌های غیر دولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگا‌ه‌های واسطه پولی که قبل و بعد از تصویب این قانون تاسیس شده یا می‌شوند و بانک‌های دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود صرفا در قالب شرکت‌های سهامی‌عام و تعاونی سهامی‌عام مجاز به فعالیت هستند.

سقف مجاز تملک سهام به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای هر شرکت سهامی‌عام یا تعاونی سهامی‌عام یا هر موسسه و نهاد عمومی ‌غیردولتی ده‌درصد (‌١٠‌%) و برای اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی پنج‌درصد (‌٥%) تعیین می‌شود. معاملات بیش از سقف‌های مجاز در این ماده توسط هر یک از اشخاص مذکور باطل و ملغی‌الاثر است. افزایش سقف سهم مجاز از طریق ارث نیز مشمول این حکم است و وراث یا اولیای قانونی آنها ملزم به فروش مازاد بر سقف، ظرف مدت دو ماه پس از صدور گواهی حصر وراثت خواهند بود. افزایش قهری سقف مجاز سهام به هر طریق دیگر باید ظرف مدت سه ماه به سقف‌های مجاز این ماده کاهش یابد.

در تبصره یک این ماده اشخاص حقیقی سهامدار بنگا‌ه‌های موضوع این ماده و اعضای خانواده آنها شامل همسر، فرزندان و همسران آنان، برادر، خواهر، پدر و مادر منحصرا تا سقفی مجاز هستند سهام داشته باشند که نتوانند مشترکا بیش از یک عضو هیات مدیره را در این بنگاه تعیین کنند.

در تبصره ٢ نیز آمده است: دولت مکلف است با پیشنهاد بانک مرکزی که به تایید شورای پول و اعتبار می‌رسد، اقدامات قانونی لازم را ظرف مهلت سه ماه در خصوص نحوه تاسیس و اداره بنگاه‌های موضوع این ماده به انجام رساند.

بر اساس تبصره ٣ این ماده، بنگاه‌های غیردولتی موجود موضوع این قانون موظفند ظرف یک سال از تاریخ تصویب این قانون خود را با شرایط این ماده تطبیق دهند.

بنابر این گزارش مجمع عمومی‌ فوق‌العاده بانک سرمایه بی‌توجه به این بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران برگزار می‌شود؛ چرا که سهم صندوق ذخیره فرهنگیان از سهام بانک سرمایه حدود ۴۷‌درصد است و شهرداری تهران نیز نزدیک به ۴۰‌درصد سهام این بانک را در اختیار دارد. به عبارت دیگر صندوق ذخیره فرهنگیان ۳ کرسی و شهرداری تهران ۲ کرسی هیات مدیره بانک سرمایه را از آن خود خواهند کرد که این کار برخلاف بخشنامه ۷۰۳۸ بانک مرکزی است.

با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره بانک‌ها و موسسات خصوصی برای دوره دو ساله انتخاب می‌شوند بانک سرمایه باید قبل از برگزاری مجمع عمومی‌ فوق‌العاده نسبت به اصلاح ترکیب سهامداران خود اقدام می‌کرد. در این میان نقش نظارتی بانک مرکزی بیش از پیش قابل توجه است. هر چند بر اساس بخشنامه ۷۰۳۸ بانک مرکزی که با استناد به قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران تنظیم و ابلاغ شده است بانک‌ها و موسسات خصوصی تا پایان سال ۱۳۸۸ فرصت دارند به اصلاح ترکیب سهامداران خود اقدام کنند، ولی اکثر این نهاد‌ها برای جلوگیری از تکرار جلسه فوق‌العاده ترکیب سهامداران خود را اصلاح کرده‌اند تا در پایان سال مجددا مجبور نشوند نسبت به برگزاری مجمع فوق‌العاده و انتخاب اعضای هیات مدیره جدید اقدام کنند، موضوعی که در بانک سرمایه مورد توجه قرار نگرفته و چنانچه مجمع این بانک روز شنبه برگزار شود هیات مدیره این بانک تا پایان سال یعنی حدود ۲۰۰ روز سکاندار هدایت ششمین بانک خصوصی کشور خواهند بود

بانک سرمایه در سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد و تاکنون چندین بار مدیر عامل این بانک تغییر کرده‌است.

مدیرعامل بانک سرمایه چندی پیش به خواست اعضای هیات مدیره تغییر کرد و ابوالحسنی به جای حسینی‌هاشمی‌ به عنوان مدیر‌عامل جدید این بانک انتخاب شد.