یک کارشناس صنعت بیمه گفت: با پایان یافتن فرآیند تایید صورت حساب‌های مالی سال ۱۳۸۷ شرکت بیمه البرز توسط سازمان حسابرسی و ثبت آن در بورس تهران، مراسم معارفه این شرکت به‌زودی برگزار خواهد شد.

«مهرداد حشمتی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: با توجه به واگذاری ۲۰‌درصد از سهام شرکت بیمه البرز برای رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشور و صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز با توجه به حجم سرمایه نسبتا پایین این شرکت و تقاضای بازار، احتمال واگذاری تمام ۸۰درصد سهام باقیمانده این شرکت در بورس تهران وجود دارد.

وی اظهار داشت: به‌طور معمول الگوی واگذاری سهام در بازار بورس به سه روش بلوکی، تدریجی و ترجیحی است. در تعریف اینگونه سهام، سهام بلوکی سهامی‌است که بیش از ۵‌درصد و به صورت یکجا عرضه می‌گردد، سهام تدریجی سهام خردی است که در بورس عرضه می‌شود و سهام ترجیحی سهامی‌است که به مدیران، کارکنان و بازنشستگان همان بنگاه واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت‌های بیمه، می‌توان به نام و ارزش شرکت بیمه(Brand)، ترکیب پرتفوی، نسبت پایین ضریب خسارت، وجود ریسک‌های کم‌خطر، عملکرد مناسب مدیریت ریسک موجود در شرکت بیمه، وجود زمینه‌های مناسب برای عرضه خدمات نوین و حضور شبکه فروش مجرب اشاره کرد.

وی درخصوص قیمت سهم نیز گفت: همچنان که از شواهد و قراین برمی‌آید، در مقایسه با P/E بانک‌های مشمول واگذاری احتمال بالاتر بودن قیمت سهام بیمه‌ها وجود دارد.

به گفته وی، آیین‌نامه‌های موجود در خصوص واگذاری سهام، بیانگر حداکثر ۵‌درصد سهام ترجیحی و اقساطی برای کارکنان و مدیران و بازنشستگان بنگاه‌ها و حداکثر ۵‌درصد سهام برای مدیران کارآمد و با تجربه است که کارکنان و مدیران بیمه البرز از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی ضمن یادآوری پخش اخبار جدید توسط سازمان خصوصی‌سازی در روزهای آتی، تصریح کرد: بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، میزان سهام قابل تخصیص به هر یک از افراد واجد شرایط حداکثر تا سقف ده برابر میانگین شش ماهه آخرین مبلغ حقوق و مزایای مستمر دریافتی متقاضیان و براساس احکام حقوقی آنها خواهد بود که طبق آیین‌نامه مذکور، ثمن معامله را تماما به صورت اقساط حداکثر طی مدت ده سال بدون احتساب سود فروش اقساطی تادیه می‌نمایند و دریافت اقساط در درجه اول از محل سود قابل تخصیص به سهامداران به عنوان تادیه بخشی از بدهی خریداران مشمول این آیین‌نامه تامین می‌شود و در صورت عدم کفایت آن، خریداران مکلفند راسا نسبت به پرداخت مابقی اقساط اقدام کنند.

حشمتی در پایان اظهار داشت: بدون شک با اعمال و تخصیص سهام به مدیران و کارکنان و سهیم شدن آنها در سود سالانه، بر میزان تعهد و مشارکت فعال آنها در امور افزوده خواهد شد و موجبات تقویت روحیه صرفه‌جویی در شرکت‌های بیمه فراهم می‌شود.