ارائه مجدد لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها به مجلس

در حالی که بانک مرکزی تاکنون موفق به جلب نظر مجلس به منظور تصویب لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها نشده است، رییس کل بانک مرکزی گفت: این لایحه پس از بازبینی توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک مجددا به مجلس ارائه خواهد شد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به رد لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اگر این لایحه باز هم در مجلس رد شود، مجددا آن را ارائه خواهیم داد.

وی افزود: زمانی شرایط بسیار خوب بود و از نظر منابع ارزی سرمایه بانک‌ها را بلافاصله تامین می‌کردیم، ولی الان شرایط به گونه‌ای است که باید لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها در مجلس تصویب شده و توسط بانک مرکزی به مرحله اجرا گذاشته شود.

رییس کل بانک مرکزی در عین حال با تاکید بر اینکه بانک مرکزی هنوز هم امکان تامین سرمایه بانک‌ها را دارد، ‌تصریح کرد: در واقع تاسیس بانک توسعه تعاون با سرمایه ۲هزار میلیارد ریال در راستای همین تامین سرمایه اولیه بانک‌ها بوده است.

بنابراین گزارش، وی پیش از این نیز در آذرماه سال گذشته در خصوص رد لایحه ۱۵هزار میلیارد تومانی به منظور پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها، گفته بود: حتی اگر این لایحه ۵۰ بار هم در مجلس رد شود، بانک مرکزی و دولت باز هم آن را برای تصویب به مجلس ارائه خواهند کرد.

وی این روش را از نظر بانک مرکزی بهترین راه انجام برخی اصلاحات در بانک‌های کشور عنوان کرده و گفته بود: دولت و بانک مرکزی وظیفه خود می‌دانند که به هر ترتیب نظر نمایندگان مجلس را برای تصویب این لایحه جلب کنند.

خصوصی‌سازی برخی بانک‌ها به نفع بانک‌های ملی و سپه شد

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی بانک‌های ملت، تجارت و صادرات خصوصی شدند، دولت افزایش سرمایه را به آنها اختصاص نخواهد داد.

بهمنی خاطرنشان کرد: با خصوصی‌سازی بانک‌های کشور در واقع بال دولت برای تامین سرمایه بانک‌ها سبک‌تر شده است.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله‌ بعدی نیز رقم افزایش سرمایه همان ۱۵هزار میلیارد ریال است یا خیر گفت: در صورت خصوصی‌سازی ممکن است سهم سایر بانک‌ها از این رقم بیشتر شود و اگر هم طبق همان لایحه قبلی بخواهیم سرمایه را افزایش دهیم به بانک‌های ملی و سپه اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: بانک‌های تخصصی نیز شامل این لایحه خواهند شد و رقم این طرح می‌تواند کاهش پیدا کند یا همان رقم قبلی باشد.

رییس کل بانک مرکزی از تهیه گزارشی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

پیش‌نویس قانون بانکداری تا ۱۵ روز آینده به دولت ارائه می‌شود

رییس کل بانک مرکزی، از آماده شدن و ارائه پیش‌نویس قانون بانکداری کشور ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به هیات دولت خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با «ایرنا»،‌ افزود: پیش‌نویس قانون عملیات بانکی در قالب یک لایحه به دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: ‌بانک مرکزی برای ایجاد اصلاحات مناسب در قوانین بانکی کشور در دو سال گذشته کار بازنگری در قانون پولی و بانکی و همچنین قانون عملیات بانکداری بدون ربا را در دستور کار قرار داده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: کار اصلاح این قانون در زمان حاضر تمام شده و قانون طی دو دستورالعمل بازنگری به بانک‌ها و دانشگاه‌ها برای دریافت نظرات ارسال شده است.

بهمنی ادامه داد: صاحبنظران این حوزه نیز نظرات مطلوب و مناسبی را در ارتباط با این دستورالعمل ارائه کرده‌اند.

وی با بیان آنکه بانکداری اسلامی براساس مشارکت است، گفت: بنابراین در این نوع از بانکداری سود و زیان و ریسک توزیع می‌شود و به همین دلیل بانک‌ها کمتر آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به ورشکسته شدن ۵۷ بانک بزرگ آمریکایی در مدتی کوتاه، ‌گفت:‌ این بانک‌ها متعهد به پرداخت سود از پیش تعیین شده بودند در حالی که در بانکداری اسلامی اگر یک طرف سود نبرد هر دو طرف زیان می‌بینند.

بهمنی اظهار داشت: در بانکداری اسلامی اگر طرح و پروژه‌ای با مشکل مواجه شود هم سرمایه‌گذار و هم بانک ضرر می‌بیند و زیان متوجه یک طرف نخواهد بود.

ادامه روند خصوصی‌سازی بانک‌ها

بهمنی درباره آخرین وضعیت خصوصی‌سازی بانک‌ها نیز، گفت:‌ خصوصی‌سازی بانک‌ها متوقف نشده و همان‌طور که بانک های صادرات، ملت و تجارت خصوصی شده‌اند، تداوم واگذاری سهام آنها ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها، گفت: بانک مرکزی از نظر منابع ارزی بانک‌ها را تامین می‌کرد و در همین راستا نیز بانک توسعه تعاون با دو هزار میلیارد ریال تامین سرمایه شده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌هایی که خصوصی شده‌اند دیگر از این پس‌توسط بانک مرکزی و دولت افزایش سرمایه نخواهند داد و از این طریق بار دولت سبک‌تر شده و افزایش سرمایه به دیگر بانک‌های دولتی و تخصصی تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص پرداخت وام خودرو نیز گفت: بانک مرکزی تصمیم گیرنده اصلی برای پرداخت وام خودرو است و نهادهای دیگر تنها می‌توانند نظرات خود را در این خصوص ارائه دهند.

وی افزود:‌ به طور حتم این وام پرداخت خواهد شد و دستورالعمل‌های آن نیز تنظیم شده است.

تک نرخی شدن سود بانکی در پی تک نرخی شدن تورم

رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه تک نرخی شدن سود بانکی به دنبال تک نرخی شدن تورم ایجاد می‌شود، گفت: زمانی که تورم یک رقمی شد، نرخ سود بانکی نیز تک رقمی خواهد شد.

بهمنی گفت:‌ نرخ سود بانکی تا پایان سال جاری تغییر نمی‌کند و این رقم برای عقود مبادله‌ای ۱۲درصد و برای نرخ سود مشارکتی به نسبت سهم سود تعیین می‌شود.