تعاونی اعتبار عسکریه، بانک الکترونیکی می‌شود

پس از تعیین ضرب‌الاجل بانک مرکزی برای موسسات پولی غیربانکی تا تاریخ آذرماه سال جاری برای انطباق شرایط آنها با موازین بانک مرکزی جهت فعالیت در بازار پول کشور، موسسات یاد شده تلاش مضاعفی را برای تطبیق شرایط خود با این ضوابط آغاز کرده‌اند. در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی تصریح شده است که موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه باید برای ادامه فعالیت تحت نظارت کامل قرار گیرند و اساسنامه خود را با ضوابط بانک مرکزی تطبیق دهند. البته مقامات پولی کشور بارها تأکید کرده‌اند که مراحل تطبیق شرایط این موسسات با ضوابط قانونی، فرآیندی زمان‌بر است و نهاد نظارتی در تعامل با این موسسات، شرایط ساماندهی آنها را فراهم خواهد کرد.

شرکت‌های تعاونی اعتبار نیز از این امرمستثنی نیستند. طبق آمارهای موجود هم‌اکنون حدود ۱۵۰۰ تعاونی اعتبار در کشور فعالیت می‌کنند که اکثریت آنها مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون دریافت کرده‌اند اما طبق قانون، این موسسات نیز باید مجوز نهایی فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کنند. شرکت تعاونی اعتبار عسکریه که متعلق به بخش خصوصی کشور است نیز با اخذ موافقت اصولی برای تبدیل شدن به موسسه مالی و اعتباری تاکنون ۵۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تأمین کرده و جهت تأمین بقیه سرمایه مورد نیاز برای تبدیل شدن به موسسه مالی و اعتباری در انتظار دریافت مجوز پذیره‌نویسی توسط بانک مرکزی است.

سید امین جوادی، مدیرعامل شرکت تعاونی اعتبار عسکریه در مورد فعالیت این شرکت گفت‌وگویی را با «دنیای اقتصاد» انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

س: تعاونی اعتباری عسکریه در چه سالی تأسیس شده است؟

ج: در سال ۱۳۷۳ با مجوز وزارت تعاون.

س: لطفاً اعضاء هیات مدیره شرکت را معرفی نمائید؟

ج: اعضای هیأت مدیره طبق اساسنامه پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل می‌باشند به شرح ذیل:

آقایان سید امین جوادی - محمدرضا مروجی - سید مرتضی بکاء - غلامعلی طاهری - سید عبدالکریم جوادی اعضاء اصلی و آقایان مهدی ابهری و سید رضا تقی‌زاده عضو علی‌البدل.

س: چند نفر در موسسه حساب دارند؟

ج: بیش از یکصد هزار نفر در موسسه حساب دارند که از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

س: از بانک مرکزی مجوز دارید؟

ج: نظام پولی کشور نیاز جدی به متولی دارد و این متولی طبق قانون بانک محترم مرکزی است و ما معتقدیم تمامی بنگاه هایی که در بازار پولی و سرمایه فعالیت دارند باید از بانک مرکزی پروانه فعالیت بگیرند، موسسه عسکریه در زمان زنده یاد مرحوم و مغفور دکتر نوربخش و مدتها قبل از تدوین لایحه تنظیم بازار غیر متشکل پولی کشور تقاضای تبدیل به بانک خصوصی و یا موسسه مالی و اعتباری را به بانک محترم مرکزی تقدیم داشته است و هیات مدیره با پیگیری همان تقاضا در مورخه ۲۰/۴/۱۳۸۷ موافقت اصولی تبدیل تعاونی اعتبار به موسسه مالی و اعتباری را دریافت نموده و ۵۰% سرمایه مورد نیاز که توسط بانک مرکزی اعلام گردیده توسط سهام‌داران تکمیل و تودیع گردیده است و در حال حاضر منتظر صدور مجوز پذیره‌نویسی توسط بانک مرکزی هستیم. لازم به ذکر است سرمایه مورد نیاز جهت اخذ مجوز موسسه مالی و اعتباری ۱۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.

س: چند نوع تسهیلات در آن شرکت پرداخت می‌شود؟

ج: وام قرض‌الحسنه و تسهیلات در قالب انواع عقود اسلامی اعطاء می‌شود.

س: درصد سود تسهیلات چقدر است؟

ج: در قبال پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه برای کل مدت بازپرداخت ۴% کارمزد دریافت می‌گردد و بابت اعطای تسهیلات در قالب عقود اسلامی از ۸% الی ۱۷% بجز پروژه‌های مشارکتی سود دریافت می‌شود.

س: چه تعداد شعبه در تهران و شهرستان‌ها دارید؟

ج: در سطح کشور بیش از ۱۲۰ شعبه در حال خدمت‌رسانی به هموطنان گرامی می‌باشند.

س: برنامه آینده آن شرکت تعاونی چیست؟

ج: به یاری خداوند سبحان پس از پذیره‌نویسی و صدور مجوز نهایی با عنایت به تاکید بانک محترم مرکزی مبنی بر الکترونیکی کردن خدمات بانکی با بهره وری بهینه از مزایای این فناوری درصدد هستیم تا با راه اندازی بانک الکترونیکی، خدمات متنوع بانکی را به عموم هم میهنان عزیز ارائه نمائیم و با ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات و همچنین با افزایش سرمایه موسسه به ۲۰۰۰ میلیارد ریال در جهت تبدیل شدن به بانک خصوصی اقدام نماییم.

موسسه عسکریه برای ورود به بانکداری الکترونیک نرم‌افزار Abis را راه‌اندازی نموده تا خدمات خود را از طریق شعب مجازی به مشتریان ارائه نماید.

س: با توجه به برنامه راه‌اندازی بانک الکترونیکی آیا کلیه فعالیت‌های آن موسسه پس از این در چارچوب بانکداری الکترونیکی انجام خواهد یافت و اگر پاسخ مثبت است آیا برنامه‌ای برای گسترش شعب وجود دارد؟

ج: در مورد محل ارائه خدمت، به هر حال، و از آنجا که عسکریه ارائه‌کننده فعالیت خدماتی است، نیاز به شبکه شعب خواهد داشت. موسسه مالی و اعتباری عسکریه با توان مدیریتی و مالی خود، چشم به دور دست‌ها دوخته و با برنامه‌ریزی توسعه و گسترش شعب خود را وجهه همت خود ساخته و با پیروی از دستورالعمل‌ها و مصوبات بانک مرکزی مصمم است در اقصی نقاط کشور مبادرت به ایجاد شعب جهت ارائه خدمات مطلوب بانکی به آحاد مردم عزیز کشورمان بنماید. در عین حال، مدیران می‌دانند که در جهان امروز، افتتاح شعب فیزیکی (به‌گونه‌ای که در ایران هنوز هم معمول است) تنها شیوه بسط فعالیت‌ها و گسترش شبکه بازاریابی نیست. در حوزه خدمات و از جمله خدمات بانکی، مالی و اعتباری، فن‌آوری روز فرصت‌های تازه‌ای را به همراه آورده است. عسکریه افزایش تعداد شعبه را عامل موفقیت نمی‌داند و معیار موسسه برای افتتاح هر شعبه سود‌آوری شعبه است. تعریف عسکریه از شعبه، خرید و تجهیز یک فضای مجازی در بهترین موقعیت نیست. به گمان مدیران عسکریه، ضرورتی به تأسیس شعبه در گران‌ترین مناطق شهری و در هر منطقه، در گران‌ترین مکان نیست. ضرورتی نیست که خدمات و محصولات مالی در مکان‌های درجه یک شهری عرضه شود. حضور در بازار اعتباری کشور به معنای تأسیس شعب چند نبش بزرگ در گران‌قیمت‌ترین مناطق شهری نیست. حضور صرفاً به معنای در دسترس بودن است، شعب موسسه اعتباری می‌باید در دسترس و نزدیک به مخاطبان (مشتریان) باشد. آرایش شعبه، سطح تکنولوژی شعبه، تخصص کارمندان آن و تنوع محصولات و خدمات آن، بخش عمده‌ای از «در دسترس» بودن است.

س: در مورد راه‌اندازی بانک الکترونیکی و تهیه نرم‌افزارهای مربوطه به آن بیشتر توضیح دهید؟

ج: به‌طور کلی بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارآیی آنها در ارایه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارایه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی خود را انجام دهند. همزمان با گسترش سریع فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف زندگی بشر نظر نظام بانکی کشور به مزایای فراوان بهره‌وری از فناوری‌های نوین الکترونیکی در انجام عملیات بانکی معطوف شده و بانک‌های کشور یکی پس از دیگری با راه‌اندازی نرم‌افزارهای مربوطه به سوی بانکداری الکترونیک در حرکت‌اند.

موسسه عسکریه برای ورود به این عرصه نرم‌افزار Abis را راه‌اندازی نموده تا خدمات خود را از طریق شعب مجازی به مشتریان ارائه نماید.

از جمله امکانات عمومی و سرویس‌دهی مشتریان این سیستم موارد زیر را می‌توان نام برد:

۱ - سیستم جامع یکپارچه پرداخت همزمان در شعب.

۲ - پاسخگویی به مشتریان از طریق سیستم‌های خودپرداز.

۳ - امکان استفاده از کارت‌‌های اعتباری عسکریه و دستگاه‌های POS.

۴ - امکان اطلاع از حساب‌ها توسط سیستم تلفن بانک.

۵ - ایجاد امکان استفاده ازطریق سرویس پیام کوتاه.

۶ - ایجاد امکان استفاده از طریق اینترنت.

آدرس سایت: WWW.ASKARIYE.COM

آدرس ایمیل: INFO@ASKARIYE.COM