سندیکا آثار منفی آزادسازی تعرفه را به حداقل می‌رساند

لیلا اکبرپور

اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های نمایندگی صنعت بیمه کشور طی هفته گذشته با غلامرضا تاج گردون، دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران و مصدقی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بیمه دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدارها در قالب جلسات معارفه و در راستای هماهنگی اتاق بازرگانی ایران، سندیکای بیمه‌گران و بیمه مرکزی در جهت ایجاد فضای کسب و کار حرفه‌ای و ارائه خدمات نوین به بیمه‌گذاران صورت گرفته است.

غلامرضا تاج گردون، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران با ابراز خرسندی از تاسیس انجمن شرکت‌های نمایندگی صنعت بیمه کشور گفت: ایجاد تشکل‌های این‌چنینی موجب شفاف‌سازی و سالم‌سازی روابط و دفاع از حقوق طرفین (شرکت بیمه مادر با نمایندگان) خواهد شد و سندیکا از همکاری‌های متناوب با آن استقبال می‌کند.

او با بیان اینکه منافع مشترک بیمه‌گران و نمایندگان بیمه باید همواره حفظ شود، خاطرنشان کرد: سندیکای بیمه‌گران ایران با تشکیل کارگروه‌های تخصصی درصدد آماده‌سازی مقدمات توافقات بیمه‌گران در راستای اجرای آزادسازی تعرفه‌های بیمه‌ای است.

او ادامه داد: این کارگروه‌ها با ارائه مطالب آماده به بیمه مرکزی ایران و شرکت‌های بیمه زمینه را برای اجرای اخلاق حرفه‌ای و رعایت حداقل‌های نرخ حق بیمه آماده می‌کنند.

تاج گردون در خصوص زمان آزادسازی تعرفه در صنعت بیمه کشور و آثار آن در بازار گفت: آزادسازی مسیری است که باید رفت.

او با بیان اینکه مسیر آزادسازی باید با دیدی محتاطانه طی شود، افزود: بیمه مرکزی ایران برنامه زمان‌بندی شده و تدریجی آزادسازی تعرفه‌ها را اعلام کرده است که این نگاه محتاطانه در آن دیده می‌شود.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران به صراحت گفت: نمی‌توان منکر آثار منفی آزادسازی بر بخشی از بازار شد و بدون تردید برخی از شرکت‌ها به ویژه بیمه‌های خصوصی از آزادسازی تعرفه‌ها زیان خواهند کرد.

تاج گردون ادامه داد: البته سندیکای بیمه‌گران ایران با صیانت از بازار آسیب‌های ناشی از آزادسازی را کاهش خواهد داد تا مشکلات در سال‌های اولیه رقابت در بازار آزاد به حداقل ممکن برسد. به گفته او، اعضای سندیکای بیمه‌گران ایران که مدیران عامل شرکت‌های بیمه هستند، به تصمیمات اتخاذ شده در سندیکا احترام خواهند گذاشت و آنها را اجرا خواهند کرد.

این درحالی است که شبکه فروش به ویژه نمایندگان نقش ارزنده‌ای در ارائه نرخ و شرایط به بیمه‌گذاران را ایفا می‌کنند و رعایت اخلاق حرفه ای در این بخش از ارائه خدمات موجب کاهش بسیاری از کاستی‌ها از جمله دامپینگ و کم‌بیمگی خواهد شد.

انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور نیز با هدف متعالی ایجاد فضای کسب و کار حرفه ای تشکیل شده که هرچند در گام اول اعضای آن نمایندگان حقوقی یا همان شرکت‌های خدمات بیمه‌ای هستند، اما طبق اساسنامه این انجمن آمادگی پذیرش نمایندگان حقیقی را نیز دارد.

انجمن تازه تاسیس شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور یک تشکل رسمی‌ از تشکل‌های وابسته به اتاق بازرگانی ‌ایران است که برای تعامل با بخش خصوصی و توسعه خدمات بیمه ای درکشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

نصرت‌الله نوربخش، نماینده حقوقی بیمه آسیا رییس هیات مدیره و آقایان کیاماری نماینده حقوقی بیمه ایران، مصطفوی نماینده حقوقی بیمه البرز، طباطبایی نماینده حقوقی بیمه دانا و نادر مظلومی ‌نماینده حقوقی بیمه ملت دیگر اعضای اصلی و هدایت‌الله رضایی نماینده حقوقی بیمه آسیا و توفیقیان دیگر نماینده حقوقی بیمه ایران اعضای علی‌البدل هیات مدیره و حسن مختاری، دبیر انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور هستند.