فاطمه بهادری

نرخ تورم و نرخ سود بانکی تا پایان امسال تک‌رقمی‌ می‌شود.

این خبری بود که بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر و بر اساس برآوردهای بانک مرکزی ارائه داده است. وی تحقق چنین امری را منوط به ثابت بودن عوامل مختلف دانسته و البته اشاره‌ای به این عوامل نداشته است.

شاید مهمترین دلیل بر این ادعا ادامه اجرای سیاست سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی و بسته سیاستی پولی امسال برای کنترل حجم نقدینگی و سیاست‌های اعتباردهی به بخش‌های مختلف باشد.

البته الزام قانونی منطقی کردن نرخ سود بانکی و الزام بانک مرکزی برای اجرای این مساله نیز از دیگر مواردی است که این بانک و دولت به دنبال آن است و در چند سال گذشته به صورت دستوری اقدام به کاهش این شاخص کرده است.

بر این اساس نرخ سود بانکی در پایان برنامه چهارم باید تک‌رقمی‌ شود.

پیش از این نیز وی در بیستمین همایش بانکداری اسلامی‌ بر تعیین نرخ سود بانکی متناسب با تورم تاکید کرده بود و از کاهش رشد نقدینگی از ۴۳درصد به ۹/۱۵درصد در اسفند ماه گذشته و ۵/۶درصد در تیر ماه امسال خبر داده بود.

این آمار و ارقام به عقیده بهمنی دلیلی است برای کاهش و تک‌رقمی ‌شدن نرخ تورم و به تبع آن نرخ سود بانکی. چرا که به گفته وی با کاهش نرخ ۲/۲درصد واحد رشد نقدینگی نسبت به اهداف برنامه چهارم و تاثیرگذاری این شاخص بر نرخ تورم، شاهد کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه از اسفند ماه تابه حال بوده‌ایم.

نرخ تورم در مرداد ماه امسال به ۲/۲۰درصد رسید. این نرخ در یک روند کاهشی، از فروردین ماه امسال تا تیر ماه به ترتیب ۵/۶،۲۴/۵،۲۳/۲۲و۵/۲۱درصد بوده است. حجم نقدینگی در تازه‌ترین اظهارنظر رسمی ‌۱۹۰‌هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته بوده است. نرخ سود بانکی نیز در کنار این دو شاخص به صورت دستوری ۱۲درصد در دو سال گذشته تعیین شده است.

حال این دستاویزی است که بانک مرکزی پیش‌بینی کند نرخ تورم و به تبع آن نرخ سود دستوری بانکی کاهش یابد. اما بر خلاف بهمنی برخی کارشناسان حتی با این عنوان که «آرزو بر جوانان عیب نیست»این وعده را غیر قابل تحقق دانستند.

گرچه برخی دیگر در اظهاراتی محتاط‌تر اظهار داشتند که احتمالا آقای بهمنی با توجه به حساب و کتاب‌های بانک مرکزی و برخی شرایط این پیش‌بینی را اعلام کرده‌اند، آن را با اندکی احتمال رد نکردند.

در این میان فرید ضیا الملکی بعید می‌داند که این گفته رییس کل تحقق یابد.

این کارشناس بانکی معتقد است: اگر هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود تورم صعودی می‌شود. در عین اینکه در شرایط عادی نیز تحقق این امر غیر ممکن است. وی ادامه داد :در حال حاضر نرخ تورم مرداد ماه نسبت به تیر ماه با افزایش مواجه بوده است.

سهم ۶درصدی اجاره‌بها در کاهش نرخ تورم

ضیاالملکی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ تورم با رکود کنترل شده است، اظهار می‌دارد: نرخ تورم فعلی واقعی نیست، بلکه به صورت مصنوعی کنترل شده است.

وی اعلام می‌کند: با کاهش قیمت مسکن در پی ممنوعیت ارائه وام خرید مسکن، اجاره‌بها نیز کاهش یافته است واین کاهش با توجه به سهم ۲۰ درصدی مسکن در سبد خانوار موجب کاهش شش‌درصدی در تورم شده است.

وی ادامه می‌دهد: کاهش تورم وارداتی ناشی از بحران جهانی باعث کاهش تورم شده است.

اما برخلاف وی، بهمن یزد خواستی در اظهاراتی معتقد است: روند تورم رو به کاهش بوده است و از ۲۵درصد در سال گذشته به ۵/۲۰درصد رسیده است. این کارشناس بانکی با تردید از تحقق نرخ تورم و سود بانکی تک رقمی‌می‌گوید: اگر روند فعلی سیاست‌های پولی ادامه یابد و با توجه به روند کاهشی این شاخص و آمارهای در دست رییس کل بانک مرکزی، ممکن است این نرخ تک‌رقمی ‌شود البته عملیاتی شدن آن تا پایان سال مشکل است.

وی ادامه داد: روند رو به کاهش تورم نشان می‌دهد که قفل کردن اعطای تسهیلات، این نرخ را کاهش داده است. وی اظهار می‌دارد: چرخه اقتصاد به هم پیوسته است اما تاثیرش متقابل است واین تاثیر در بخش مسکن نیز با همه مشاغل مرتبط با آن مشخص است.