نرخ سود تسهیلات پرداخت شده از محل حساب ذخیره ارزی تغییری نکرده است و مصوبه جدید هیات امنای این حساب ذخیره مبنی‌بر کاهش نرخ از ۱۲ به ۶‌درصد به نرخ جریمه دیرکرد دریافت وام باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نرخ سود تسهیلات پرداخت شده از محل حساب ذخیره ارزی تغییری نکرده است و به همان میزان سابق یعنی نرخ سود بین بانکی (لایبور libor) به اضافه دو ‌درصد است که در مناطق کمتر توسعه یافته به لایبور به اضافه نیم‌درصد کاهش می‌یابد.

این گزارش حاکی است، چندی پیش به اشتباه خبری در رسانه‌ها درباره مصوبه جدید هیات امنای حساب ذخیره ارزی مبنی‌بر تغییر نرخ سود وام‌های ارزی از محل این حساب، از ۱۲‌درصد به ۶‌درصد منتشر شده بود که بند مربوط به این تغییر یعنی جزء ۷ بند ج در واقع مربوط به جریمه دیرکرد است که به ۶‌درصد کاهش یافته و به نرخ سود تسهیلات از محل این حساب ارتباطی ندارد.

استفاده از یورو به جای دلار اقدام مناسبی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته، بهره‌گیری از یورو به جای دلار اقدام مناسبی است که باید برای تحقق آن اقدام‌های لازم صورت گیرد.

علیرضا منادی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص هزینه‌های این جایگزینی، افزود: در زمان حاضر این جایگزینی هزینه‌ای نخواهد داشت و پیش‌بینی موجود نشانگر وضعیت مثبت است. وی ادامه داد: حدود دو سال قبل نیز در مقطعی خاص این اقدام صورت گرفت که به نفع کشور بود و تا حدقابل‌توجهی بر اقتصاد کشور تاثیر مثبت گذاشت. نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در مقطعی که این جایگزینی صورت گرفت، سود قابل‌توجهی نصیب کشور شد که در زمان حاضر با توجه به بحران اقتصادی جهان این اقدام کار درستی از سوی دولت است.

مصوبه تغییر فعالیت‌های ارزی از دلار به یورو در جلسه ۱۱ آذر سال ۱۳۸۵ شورای اقتصاد به تصویب رییس‌جمهوری رسیده بود.

براساس این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد نسبت به تبدیل ارز مندرج در کلیه مصوبات قبلی و آتی شورای اقتصاد از دلار به یورو یا سایر ارزهای مورد عمل خود، با رعایت نرخ برابری دلار با ارز مورد نظر نرخ تسعیر ارز اقدام کند.

بخش خصوصی با بهره‌گیری از یورو به جای دلار منتفع خواهد شد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش خصوصی بزرگ‌ترین منتفع از بهره‌گیری «یورو» به جای دلار در محاسبات ارزی خواهد بود.

روبرت بگلریان با اشاره به ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها از محل حساب ذخیره ارزی، افزود: با توجه به اینکه عمده فناوری مورد نیاز در صنایع توسط بخش خصوصی از اتحادیه اروپا وارد می‌شود، این بخش در حوزه‌هایی که از حساب ذخیره ارزی استفاده می‌کند، بهره بیشتری خواهد برد. وی اظهار داشت: با این جایگزینی بخش خصوصی در صورت بهره‌گیری از منابع این حساب دیگر نیازی به تبدیل ارز ندارد و این امر منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی با بیان آنکه بخشی از حساب‌ها از سال‌های گذشته به سمت استفاده از یورو سوق یافته بود، اظهار داشت:‌ تبدیل ارز هم‌اکنون نیز انجام می‌شود که این امر هزینه‌هایی برای دولت در پی دارد.

به گفته بگلریان، این امکان وجود دارد که جایگزینی یورو به‌دلیل مباحث سیاسی انجام شده باشد. نماینده مردم ارامنه جنوب کشور در مجلس تصریح کرد: دولت باید با توجه به سبد ارزی در حساب‌های جایگزینی مختلف نقش آفرینی کند.

دکتر «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری دستور جایگزینی «یورو» به جای «دلار» در محاسبات حساب ذخیره ارزی را صادر کرده است.

این دستور رییس‌جمهوری که در تاریخ ۲۱شهریورماه جاری صادر شده، در راستای تصمیم هیات امنای حساب ذخیره ارزی در جلسه کمیسیون اقتصادی صادر شده است.

براساس این دستور، در جزء (۱) بند «الف» مصوبه شماره ۷۰۹۶۴/۱۰۰ هیات امنای حساب ذخیره ارزی موضوع «شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی» واحد پول محاسبات از «دلار آمریکا» به «یورو» اصلاح شده است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این با اعلام پایان فروش نفت ایران به دلار، از استفاده یورو به جای دلار در معاملات نفتی خبر داده بود.

پیش از این سبد ارزی کشور که مدیریت آن در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد نیز اقدام به ایجاد ترکیبی از ارزهای معتبر خارجی کرده بود.

در بخش دیگری از این مصوبه آمده است: کمیسیون اقتصاد دولت همچنین نرخ سود قرارداد تسهیلات اعطایی به طرح‌ها از محل حساب ذخیره ارزی را از ۱۲ به ۵‌درصد کاهش داده است.

این مصوبه به پیشنهاد معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ریاست‌جمهوری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (۱) برنامه چهارم (مصوب ۱۳۸۳) تصویب شده است.