گروه بازار پول- معاملات سکه‌های بهار آزادی طی یک هفته گذشته بین ۶/۱ تا ۳ درصد نوسان را تجربه کرد. در این هفته کمترین نرخ سکه بهار آزادی ۲۳۳‌هزار تومان و بیشترین میزان آن ۲۴۰‌هزار تومان بوده است.

سکه طرح قدیم نیز در این هفته بین ۲۳۴ تا ۲۴۰‌هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب تا ۱۲۰‌هزار تومان و ۶۲‌هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین حد قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا در آستانه عید فطر بوده است. در همین مدت نرخ فروش آنی هر اونس طلا در بازار‌های جهانی از ۹۸۸ دلار تا۱۰۲۰ دلار در نوسان بوده که تقریبا ۲/۳درصد افزایش را رقم زده است.

عدم انطباق دقیق افزایش قیمت اقلام سکه در بازار داخل و بازار بین‌المللی طلا حتی با وجود شدت تقاضای مقطعی عید فطر را باید کماکان در پایین بودن نرخ ارز جست‌وجو کرد. نرخ دلار آمریکا در این مدت از ۹۹۴ تومان به ۹۹۰ تومان افت کرد که حکایت از کاهش ۴ دهم درصدی ارزش آن دارد.

در مقابل ارزش یورو که همواره با رشد قیمت طلا ترقی می‌کند نیز، از حد ۱۴۵۰ به ۱۴۵۷ تومان رشد کرده است و۴دهم درصد رشد کرده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار در این هفته به رکورد ۴۷/۱ دست یافت.

افزایش ارزش یورو در مقابل دلار به دلیل برخی اظهار نظر‌ها در خصوص احتمال بیرون کشیدن پول‌های تزریق شده به بازار‌های مالی آمریکا و پایان بحران مالی در جهان روی داده است.فدرال رزرو به طور قطع نرخ بهره را همچنان بین صفر تا ۲۵‌صدم درصد نگاه خواهد داشت.

بهای نفت دوباره از ۷۲ دلار گذشت، اما کاهش میزان تقاضا برای نفت حتی با وجود احتمال خروج آمریکا از بحران به دلیل رشد ۱۴ درصدی ذخایر استراتژیک در این کشور قیمت آن را دوباره پایین آورد که در به‌وجود آمدن این نوسانات به شدت موثر بوده است.

روز گذشته نیز تضعیف بیشتر دلار آمریکا موجب بالا رفتن نرخ طلا تا مرز ۱۰۱۸‌دلار شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا مرز ۹۸/۱ تا ساعت ۱۵ به وقت تهران افزایش داشت. پوند انگلیس نیز از حد ۶۳/۱ به ازای هر دلار گذشت. رشد قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که به تحلیل برخی از صاحبنظران فقدان تقاضای فیزیکی در بازار از رشد بیشتر قیمت آن جلوگیری کرده است. تحلیلگر کامرز بانک آلمان نیز معتقد است که با وجود شرط بندی‌های تعداد کثیری از مردم برای افزایش قیمت دلار، انتظار می‌رود قیمت طلا در آینده رو به کاهش نهد.واقعیت موجود در بازار فعلی طلا این است که سرمایه‌گذاران اعتماد کاملی به اظهارات مقامات بانکی آمریکا مبنی‌بر خروج اقتصاد از بحران ندارند. اثرات خروج از بحران هنوز به طور مشخص در شاخص‌های اقتصادی و به ویژه آمار اشتغال تبلور نیافته است. رونق در بخش تولید و صنعت هنوز در انتظار تاثیر سیاست‌های پولی است. نرخ بهره کماکان در کف است. تقاضا برای نفت و کالا تشدید نشده و در مجموع سرعت بهبود اقتصادی در آمریکا قابل پیش‌بینی نیست. با این حال سخن از پایان بحران بر تلاطم بازار‌های ارز و کالا مرتبا می‌افزاید.