بانک مرکزی از افزایش فروش طلا توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک، در هفته‌‌های اخیر خبر داد و اعلام کرد: انگیزه فروش طلا به خاطر بالا بودن قیمت آن در چند هفته اخیر افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد نوسانات ارزش طلا در بازارهای جهانی متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۹/۰‌درصد، افزایش داشت. براساس این گزارش به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۷۰/۱۰۶۲ _ ۶۵/۱۰۵۳ دلار، در نوسان بود.

ارزش طلا همچنان تحت تاثیر نوسانات نفت و دلار

این گزارش حاکی‌ است در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر نوسانات دلار، نوسانات قیمت نفت و برخی از موارد دیگر قرار داشت.

همچنین در روز دوشنبه کاهش ارزش دلار، احتمال باقی ماندن نرخ‌های بهره کلیدی کشورهای عمده صنعتی در سطح پایین فعلی و افزایش قیمت نفت، موجب افزایش قیمت طلا در بازار نیویورک شد، اما در روز سه‌شنبه قیمت نفت در بازار نیویورک رو به کاهش نهاد. طبق گزارش بانک مرکزی، این امر به همراه افزایش شدید مازاد حساب طلای سوداگران، ضعف تقاضای فیزیکی و افزایش عرضه قراضه طلا به بازار، موجب کاهش قیمت طلا در این روز شد. در روز چهارشنبه هر یورو از مرز ۵۰/۱ دلار، برای اولین بار در طی ۱۴ ماهه گذشته، فراتر رفت همچنین قیمت نفت به شدت افزایش یافت و به حدود هر بشکه ۰/۸۲ دلار رسید. انتظار می‌رفت که نرخ‌های بهره کلیدی کشورهای عمده صنعتی در ماه‌های آینده در سطح بسیار پایین فعلی باقی بمانند.

به گزارش فارس موارد مذکور موجب افزایش قیمت طلا در روز چهارشنبه شد و در روز پنجشنبه ترقی دلار و افزایش شاخص‌های قیمت سهام آمریکا، موجب ضعف قیمت طلا شد.

در روز جمعه انتشار ارقام بدتر از انتظار تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم سال جاری انگلیس و انتشار ارقام مطلوب فروش خانه‌های دست دوم آمریکا سبب تقویت دلار در برابر اکثر ارزهای عمده و به تبع آن کاهش قیمت طلا شد. این گزارش بیانگر این نکته است که فروش طلا توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک، در هفته‌‌های اخیر به شدت افزایش یافته، این امر به دلیل افزایش قیمت طلا بوده و انگیزه فروش طلا را افزایش داده است.

فروش طلا توسط این افراد نیز تا حدودی سیر صعودی قیمت طلا را مهار کرد، همچنین قیمت طلا در ۱۴اکتبر به سطح ۴۰/۱۰۷۰ دلار، یعنی به بالاترین سطح تاریخی خود رسید.