ایجاد ارز منطقه‌ای برای سهولت در روابط بازرگانی کشور

عکس: نگار متین‌نیا

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از طراحی نرخ ارز منطقه‌ای برای سهولت در مبادلات اقتصادی و صادراتی در آینده نزدیک توسط دولت خبر داد.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، ضمن اشاره به این که ایده‌ شکل‌گیری بانک توسعه صادرات در سال ۱۳۷۰ به وجود آمد و مصوبه آن صادر شد، اظهار داشت: سال ۷۱ بانک توسعه صادرات به صورت رسمی آغاز به کار کرد و هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

وی با اشاره به این که توسعه صادرات جزو بانک‌‌های تخصصی است و دولتی باقی خواهد ماند، افزود: با توجه به تغییر جهت کلی کشور به سمت یک اقتصاد برون‌گرا، بین‌المللی و صادراتی، شبکه‌ای مانند بانک توسعه صادرات در کشور به وجود آمد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تأکید بر این که این بانک نقش بسیار خوبی در جهت حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی کشور دارد، تصریح کرد: حمایت بانک توسعه صادرات از پرداخت تسهیلات صادراتی با نرخ‌‌های ارزان شروع می‌شود و همچنین ارائه ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز صادرکنندگان به خصوص صادرکنندگان فنی و مهندسی با شرایط سهل اعم از ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه، پیش‌پرداخت، حسن انجام کار، گشایش اعتبارات اسنادی و موارد مشابه را برعهده دارد.

فعالیت ۷۰۰ کارگزار بانک توسعه صادرات در سراسر دنیا

پرویزیان گفت: بانک توسعه صادرات به خوبی در زمینه مراودات بین‌المللی کشور عمل می‌کند و نقش بسیار موثری را طی سال‌های اخیر ایفا کرده و با بیش از ۷۰۰ کارگزار در سراسر دنیا فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به گسترش شبکه این بانک در خارج از کشور، گفت: به زودی در بلاروس بانک مشترک ایران و بلاروس افتتاح خواهد شد و در سایر کشورها نیز برنامه‌هایی برای گسترش شعب

وجود دارد.

پرویزیان تصریح کرد: موارد مذکور به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی کشور است که توسط بانک توسعه صادرات و با تامین مالی دولت انجام می‌شود.

تاسیس بانک‌های مشترک با هدف گسترش مراودات بین‌المللی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص هدف از ایجاد بانک‌های مشترک بین ایران و کشورهای خارجی، افزود: برای ایجاد مراودات بیشتر با بانک‌ها و فضای بین‌المللی تصمیم به افتتاح بانک‌های مشترک گرفته شد تا موفقیت‌هایی برای سیستم بانکی

حاصل شود.

به گفته پرویزیان، بعد از انقلاب بانک ایران و ونزوئلا نخستین بانک مشترکی است که با مجوز بانک مرکزی در کشور تاسیس شد و قصد افزایش بانک‌های مشترک در ایران را داریم.

افزایش حجم کاری بانک توسعه صادرات

با وجود تحریم‌های آمریکا

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص آثار تحریم‌های بین‌المللی، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته کشور مشمول تحریم ناحق آمریکا قرار گرفته و شبکه بانکی ایران را نیز تحریم کرده‌اند، ولی مسوولان بانکی موفق به اخذ روش‌هایی برای مقابله با

تحریم شده‌اند.

به گفته وی، هدف از تحریم‌های موجود، افزایش هزینه‌های مالی کشور است ولی طی سال‌های اخیر صادرات و واردات کشور به صورت عادی بوده و در عین حال رشد خوبی را طی کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: با توجه به بحران مالی جهانی و ورشکستگی بانک‌ها و هم‌چنین بحران بی‌اعتمادی در فضای بین‌المللی برای شبکه بانکی دنیا، توصیه می‌کنیم موضوع تحریم را حذف کنند.

وی افزود: تحریم علاوه بر افزایش هزینه ایران باعث افزایش هزینه کشورهای خارجی هم می‌شود و این امر در جهت مسایل توسعه و رشد اقتصادی کشور و کمک به صلح و عدالت مشکل‌زا می‌شود.

به گفته پرویزیان، از زمان تحریم نه‌تنها حجم کار این بانک کمتر نشده بلکه بسیار افزایش یافته است و در سال گذشته بیش از ۳۰میلیارد دلار حوالجات ارزی توسط این بانک صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه صادرات به صورت کاملا عادی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: به وزارت خزانه‌داری کشور آمریکا توصیه می‌کنیم که راه کاملا اشتباهی را در این زمینه طی می‌کنند و این امر منجر به افزایش هزینه‌های بین‌المللی می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: در حال حاضر پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی در خدمت بشریت هستند و می‌توانند کارهای بزرگی را در کشورهای مختلف انجام دهند ولی با تحریم‌های فعلی هزینه‌ها به کشورهای فقیر منتقل می‌شود. پرویزیان تاکید کرد: توصیه اکید ما به کشورهای خارجی این است که این راه اشتباه را طی نکنند و به مسیر آزاد برگردند و اجازه بدهند شرایط رقابتی در دنیا حفظ و بانک‌ها فعال شوند و جریان پولی و مالی دنیا به بهبود فضای اقتصادی موجود کمک کند.

هزینه‌های صادرکنندگان تنها معطوف به تحریم نیست

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در خصوص افزایش هزینه‌های مالی صادرکنندگان ناشی از تحریم‌های موجود، بیان کرد: هزینه‌های مالی صادرکنندگان به عوامل بسیار متعددی از جمله نرخ سود تسهیلات بانکی مربوط می‌شود. وی اضافه کرد: در شبکه بانکی کشور کم‌ترین نرخ‌های سود تسهیلات ارزی و ریالی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شود. به گفته پرویزیان، حجم کمک هایی که برای تامین‌ مالی صادرکنندگان انجام شده است، با کمک دولت، مجلس، شبکه بانکی و به خصوص بانک توسعه صادرات بیانگر این نکته است که سهم صادرات در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال ۱۳۸۶ به ۳درصد از منابع بانک رشد یافته است. وی گفت: البته میزان تسهیلات صادراتی با نرخ ۷درصدی موردنظر بسته سیاسی ـ نظارتی بانک مرکزی فاصله دارد و امید می‌رود که طی سال جاری و سال آینده منابع بیشتری به بخش صادرات تعلق گیرد.

ایران به فکر ایجاد ارز منطقه‌ای است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات به خروج دلار از سبد ارزی کشور اشاره و تصریح کرد: حدود ۱۵ ارز در سبد ارزی کشور و بانک توسعه صادرات وجود دارد و برای کمک به صادرات کشور در تلاش هستیم که با ارز‌های کشورهایی که ارتباط بیشتری با آنها داریم به فعالیت خود ادامه دهیم. وی با تاکید بر این که با ترکیه، چین و کشورهای حاشیه متناسب با ارز محلی آنها فعالیت می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یک ارز منطقه‌ای است که براساس آن شرایط کسب و کار در کشورهایی نظیر ایران بهتر می‌شود.

بیشترین مراودات با کشورهای همسایه

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین مراودات بانک توسعه صادرات با کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه، آمریکای لاتین و آفریقا است. به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات دلیل ارتباط با کشورهای مذکور متناسب با سیاستی است که دولت دنبال می‌کند و براساس آن این بانک، امور مربوط به پروژه‌های مورد توافق با کشورهای دوست را انجام می‌دهد.

رشد ۵/۲درصدی صادرات غیرنفتی کشور

وی با تاکید بر اینکه حجم صادرات غیرنفتی کشور شاخص خوبی برای ارزیابی عملکرد بانک توسعه صادرات است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۱ صادرات فنی و مهندسی کشور تقریبا حدود ۷۲ میلیون دلار بود که سال گذشته این حجم به بیش از ۵/۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، زیرا این بانک همه نوع خدمات را برای صادرات انجام می‌دهد.

به گفته پرویزیان بانک توسعه صادرات تا ۱۵درصد قراردادهای پیمانکاری را به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی کشور کمک می‌کند. وی افزود: در سال گذشته حجم LCها بیش از ۳میلیارد دلار و حجم ضمانت‌نامه‌ها بیش از ۸۵۰میلیارد دلار افزایش پیدا کرده که این امر نشاندهنده جریان رو به رشد توسعه صادرات کشور ناشی از نهادهای مربوطه است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ضمن اشاره به اینکه صادرکنندگان نقش اصلی را در این زمینه دارند، تصریح کرد: میزان صادرات کالای کشور، محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی کشور افزایش پیدا کرده است ولی این میزان با ظرفیت‌های موجود فاصله زیادی دارد. پرویزیان اضافه کرد: ما می‌توانیم حجم صادرات غیرنفتی کشور را تا ۵ برابر رقم فعلی افزایش دهیم و ظرفیت‌ها باید به گونه‌ای ایجاد شود که در مرحله نخست بحث برابری صادرات و واردات کشور محقق شود. وی گفت: رییس جمهور در سال گذشته موضوع مذکور را تحت عنوان جهش دوم صادرات اعلام کردند و دستگاه‌هایی نظیر بانک توسعه صادرات متولی انجام این کار شده‌اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک توسعه صادرات به تنهایی بیش از ۵۰درصد تامین مالی صادرات را انجام می‌دهد ولی ظرفیت منابع به گونه‌ای است که نمی‌توان بیش از رقم مذکور به صادرکنندگان کمک کرد.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۸۰درصد از صادرکنندگان نمونه کشور از منابع بانک توسعه صادرات استفاده کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد که سرمایه لازم برای بانک توسعه صادرات جهت تامین منابع مالی صادرکنندگان فراهم شود.