عضو هیات علمی پژوهشکده امور اقتصادی گفت: از آنجا که در بانکداری اسلامی کمیته فقهی یا فتوا وجود ندارد، ابزارهای جدید و مهندسی مالی جدید نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

«محمدجواد محقق‌نیا» در گفت‌وگو با «ایرنا»،‌ افزود: شبکه بانکی کشور در زمان حاضر همان ابزارهایی که ۲۵ سال پیش در قانون دیده شده را اجرا می‌کند و در این بخش نوآوری نکرده است.

به گفته وی، این در حالی است که بورس و اوراق بهادار دارای کمیته فقهی و مشورتی است و طراحی ابزارهای جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: اوراق مشارکتی که در اوایل انقلاب در ایران طراحی شده بود در سال‌های بعد توسط کشور مالزی و به عنوان اوراق صکوک به شبکه بانکی معرفی شدند.

محقق نیا درباره دلایل عدم طراحی ابزارهای جدید در سیستم بانکی کشور ‌اظهار داشت: طراحی ابزار جدید نیازمند دانش فقهی است؛ ضمن آنکه باید زمینه تئوریک بانکداری نیز وجود داشته باشد.

به گفته وی، در صورتی که دانش فقهی و تئوریک بانکداری با یکدیگر همراه شوند، ابزارهای جدیدی در کشور طراحی خواهد شد که البته سیستم بانکی کشور تاکنون کمتر به این مساله بها داده است.

وی با اشاره به لزوم طراحی ابزارهای مشتقه در بانکداری اسلامی ‌گفت: از آنجا که لازمه عملیات مالی ریسک است، ابزارهای مشتقه جزئی از آن برای پخش ریسک محسوب می‌شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده امور اقتصادی گفت: در بانکداری اسلامی کشور بانک‌ها برای کاهش میزان ریسک از عقود ثابت بهره گیری کردند که البته این امر سبب شده تا بانک‌ها دچار ربا و بهره گیری از عملیات صوری شوند.

محقق‌نیا تصریح کرد: از آنجا که ‌ابزارهای مشتقه کمک به پخش ریسک در ابزارهای مشارکتی می‌کنند مانع از ایجاد ربا نیز خواهند شد.