تسهیلات 250‌ میلیون دلاری برای صادرکنندگان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ضمن اعلام آمادگی برای پرداخت تسهیلات ۲۵۰‌میلیون دلاری به صادرکنندگان، از تشکیل شرکت بازرگانی مشترک ایران - ونزوئلا خبر داد و گفت: افزایش ۵‌میلیارد دلاری سرمایه بانک توسعه صادرات در دستور کار قرار دارد. کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با «مهر» افزود: بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات اجازه داده است که برای واردات مواد اولیه از محل خطوط در نظر گرفته شده به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت کند.

ایجاد شعبه در کشورهای خارجی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات به برنامه توسعه شعب این بانک در کشورهای دیگر اشاره کرد و از مذاکرات انجام شده برای تاسیس شعبه در کشور اکوادور خبر داد و افزود: بانک توسعه صادرات ایران، مجوزهای لازم برای تاسیس شعبه در ۵ کشور خارجی را اخذ کرده است.

وی تصریح کرد: به علاوه با همکاری بانک صادرات و رفاه در کشور «بلاروس» بانکی جدید راه‌اندازی می‌شود. این در حالی است که به جز بانک مشترک ایران و ونزوئلا که در ایران در حال فعالیت است، بانک بین‌المللی توسعه در کشور ونزوئلا نیز به خوبی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. پرویزیان از افزایش شعب داخلی بانک به ۳۴ شعبه و گسترش شبکه این بانک در سال گذشته به مراکز استان‌ها خبر داد و گفت: بانک در حال راه‌اندازی شبکه‌ای است که از طریق آن بتواند خدمات مختلف از جمله فنی و مهندسی را در اقصی نقاط دنیا از جمله آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیای میانه و غیره به صادرکنندگان کشور ارائه نماید.

رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران افزود: این در حالی است که تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه شبکه بانکی کشور ادامه دارد، از سوی دیگر بحران مالی و پولی به وجود آمده در سطح بین‌المللی، یک عدم اطمینان در کلیت نظام پولی و مالی تمام دنیا ایجاد کرده؛ اما با این وجود ارائه و سطح خدمات به صادرکنندگان کشور توسط این بانک افزایش یافته است.

پرویزیان تصریح کرد: بانک توسعه صادرات اولین بانک ایرانی است که توانست در آمریکای لاتین شعبه افتتاح کند و بر اساس برنامه افزایش شعب بانک در آمریکای لاتین، طبق مذاکرات و مکاتبات انجام شده در کشور اکوادور نیز در آینده‌ای نزدیک شعبه‌ای را به منظور گسترش خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالاهای ایرانی و تسهیل در نقل‌وانتقال پول و ارز مربوط به صادرکنندگان افتتاح خواهیم کرد.

استراتژی کاهش هزینه‌های صادرکنندگان کشور

وی تاکید کرد: بانک توسعه صادرات پذیرفته که در حد اختیارات و امکانات خود برای کاهش هزینه‌های صادرکنندگان کشور اقدام نماید، به نحوی که استراتژی بانک کاهش هزینه‌های صادرکنندگان کشور است که این کار را از طریق کاهش هزینه‌های پول (ارائه تسهیلات براساس کمترین نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار)، ارائه خدمات ریالی و ارزی با نرخ‌های پایین، تامین مالی صادرات و خدمات فنی و مهندسی و ارائه ضمانتنامه با کمترین نرخ و میزان سپرده (۳‌درصد وجه نقد و ۹۷‌درصد سفته و اسناد) انجام می‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: علاوه‌بر آن، بانک با گسترش شعب خارج از کشور، امکان دسترسی صادرکنندگان به خدمات LC، اعتبار اسنادی، ضمانتنامه، حوالجات و سایر خدمات را که به صورت معمول در بانک‌ها ارائه می‌شود، فراهم می‌کند.

توجه به جریان واردات و صادرات در ارائه خدمات

وی در مورد ارائه خدمات به بخش واردات نیز عنوان کرد: امروزه صادرات و واردات با یکدیگر پیوند دارند و هر صادرکننده‌ای نیاز دارد که وارداتی را نیز انجام دهد؛ به طوری که در فرآیند ارائه خدمات کالایی و تولید محصول و صدور آن به خارج از کشور، به واردات ابزار آلات، مواد اولیه، تجهیزات و تکنولوژی نیازمند است، بنابراین بانک توسعه صادرات ایران، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی صادراتی و منابع لازم برای سرمایه‌گذاری یا طرح‌های توسعه‌ای صادرکنندگان را تامین مالی می‌کند و در هر دو بخش جریان واردات نیز در نظر گرفته می‌شود. پرویزیان ادامه داد: در بخش سرمایه‌گذاری، ماشین‌آلات، ابزار و تجهیزات و در بخش سرمایه در گردش به واردات مواد اولیه در فرآیند تولید نیاز است.

تسهیلات دو‌میلیارد دلاری به صادرکنندگان

وی با اشاره به دو‌میلیارد دلاری که برای «واردات مواد اولیه» طی سال جاری در نظر گرفته شده و در روز ملی صادرات نیز توسط رییس‌جمهور اعلام شد، گفت: امسال بانک مرکزی نیز کمک‌های بیشتری را برای صادرکنندگان اختصاص داده است. بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات اجازه داده است که برای واردات مواد اولیه از محل خطوط در نظر گرفته شده برای این منظور به صادرکنندگان اختصاص دهد.

پرداخت وام ۲۵۰‌میلیون دلاری به صادرکنندگان

وی گفت: بانک توسعه صادرات برای ارائه تسهیلات و خدمات از محل خطوط اعتباری که توسط بانک مرکزی برای پرداخت به صادرکنندگان پیش بینی کرده است، اعلام آمادگی می‌کند، گرچه سقف این تسهیلات باز است، ولی فعلا ارائه وام تا ۲۵۰‌میلیون دلار در قالب ریفاینانس را می‌توانیم عملیاتی کنیم که البته این رقم تا ۵۰۰‌میلیون دلار نیز می‌تواند افزایش یابد.

تامین‌مالی ۸۵‌درصدی پروژه‌ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد ارائه تسهیلات بانک به سرمایه‌گذاران ایرانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، اظهار داشت: برای تامین مالی طرح‌های خارج از کشور نیز برنامه داریم؛ به طور مثال اگر یک فرد ایرانی بخواهد کارخانه‌ای را در خارج از کشور ایجاد کند، بر اساس مشارکت طرف ایرانی تا ۸۵‌درصد تامین مالی پروژه را بانک توسعه صادرات برعهده می‌گیرد.

وی در ادامه رویکرد کلی بانک را اجرای «طرح‌های مشارکتی» عنوان کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذاران ایرانی به اتفاق سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در پروژه‌های خارج از کشور مشارکت نمایند؛ مشروط بر اینکه حداقل ۶۰‌درصد تجهیزات، ماشین‌آلات، تکنولوژی، منابع انسانی، حق‌الامتیاز، طرح و غیره (به منظور صدور خدمات) از ایران منتقل شود.

خدمات مشاوره‌ای به سرمایه‌گذاران

پرویزیان در ادامه با بیان اینکه از زمانی که طرح و ایده شکل بگیرد و به تایید بانک برسد، بانک در تامین مالی آن می‌تواند مشارکت داشته باشد، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور با کارشناسان بانک مشورت‌های لازم را به لحاظ ریسک کشورها، زمینه‌های فعالیت، روابط و مناسبات ایران با کشورهای مختلف و زمینه‌های دیگر داشته باشند.

مشارکت ۱۵‌درصدی در طرح‌های پیمانکاری

وی ادامه داد: در این بخش ترجیح بانک، صدور خدمات فنی و مهندسی است؛ یعنی بانک در طرح‌های پیمانکاری یا سرمایه‌گذاری مشترک وارد عمل می‌شود. بعضا ممکن است که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر باشند و بخواهند که مثلا کارخانه یا هتلی را در خارج از کشور داشته باشند، در این بخش بانک می‌تواند در طرح پیمانکاری این سرمایه‌گذار تا ۱۵‌درصد مبلغ پیمان همکاری نماید یا بانک می‌تواند ضمانتنامه‌های لازم و موضوعاتی از این قبیل را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین بانک در برخی از موارد نیز می‌تواند در قالب «اعتبار خریدار» تامین مالی پروژه را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مورد اخذ ضمانتنامه توسط بانک توسعه صادرات در قبال ارائه خدمات و تسهیلات به صادرکنندگان بیان کرد: در بحث اعتبار خریدار، ضمانت صندوق ضمانت صادرات ایران با خدمات بانک همراه خواهد شد و همچنین ضمانت بانک‌های معتبر خارج از ایران را نیز می‌پذیریم، بعضا ضمانت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و وزارت دارایی کشورها به نیابت از دولت‌ها را می‌پذیریم و این ضمانت تلفیقی از ضمانت صندوق ضمانت صادرات ایران، ضمانت شرکت بیمه توسعه اسلامی یا ضمانتنامه‌های شرکت‌های بیمه بین‌المللی می‌شود.

بازگشت منابع

وی با اشاره به تضمین بازگشت منابع بانک عنوان کرد: انتخاب این روش‌ها با توجه به تخصص موجود در بانک، کمک می‌کند که منابع سرمایه‌گذاری شده توسط بانک در خارج به داخل کشور بازگردد و مشکلی در بازگشت منابع ایجاد نشود. گاهی ممکن است به دلیل مشکلات ایجاد شده در پی کاهش تقاضا، تاخیری در بازگشت سرمایه وجود داشته باشد، اما در مجموع با ابزارهایی که در اختیار بانک قرار دارد، منابع بانک به صورت تضمین شده باز می‌گردد.