بیش از 15میلیون وسیله نقلیه بیمه‌نامه بدنه ندارند

در حالی که آمار وسایل نقلیه شماره‌گذاری شده تا پایان سال ۱۳۸۷، ارائه شده به بیمه مرکزی، از تردد ۱۷میلیون وسیله نقلیه موتوری، شامل ۱۰میلیون اتومبیل و حدود ۷میلیون موتورسیکلت در کشور خبر می‌دهد، گزارش بیمه مرکزی نشان می‌دهد از این ۱۷میلیون وسیله نقلیه فقط حدود ۴/۱میلیون مورد آن بیمه نامه بدنه دارند.

به گزارش بینا به نقل از روابط عمومی ‌بیمه مرکزی، بیمه مرکزی که براساس ماده اول قانون تاسیس خود برای تنظیم، تعمیم، هدایت امر بیمه در ایران، حمایت از بیمه‌‌گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها تاسیس شده و عامل نظارت دولت بر فعالیت‌های بیمه‌ای نیز هست، با توجه به رسالت قانونی خود و برای ایجاد رقابت سازنده بین شرکت‌های بیمه در جهت توسعه بازار بیمه، از تیر امسال برنامه اصلاح نظام تعرفه و آزادسازی برخی از تعرفه‌ها را مورد توجه قرار داد تا در مرحله اول، اختیار تعیین تعرفه در رشته‌هایی که ضریب خسارت آن کمتر از میانگین ضریب خسارت بازار است، به عهده خود شرکت‌های بیمه گذاشته شود.

با اجرایی شدن این مصوبه شرکت‌های بیمه که در برخی موارد در این رشته‌ها بیمه‌نامه‌هایی با نرخ‌های کمتر از تعرفه رسمی ‌صادر می‌کنند، در صورت احراز شرایط اجازه می‌یابند (تا مرز نرخ‌های فنی)، تعرفه‌های جداگانه خود را به بیمه‌گذاران اعلام کنند. در آن صورت متقاضیان بیمه نیز به هر شرکت بیمه که بیش از دیگر شرکت‌ها پاسخگوی نیاز آنها است برای خرید بیمه‌نامه مراجعه خواهند کرد و از این طریق بازار این‌ گونه بیمه‌های اختیاری توسعه بیشتری خواهد یافت.

مرحله نخست این برنامه در مورد بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما از تیر امسال به اجرا گذاشته شد و مرحله دوم آن شامل اصلاح و آزادسازی تعرفه رشته بیمه آتش سوزی واحد‌ها مسکونی و غیرصنعتی و رشته بیمه مهندسی در هفته اول آبان و بیمه بدنه وسایل نقلیه موتوری زمینی در بیستم آبان امسال در جلسه شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در خصوص واگذاری تعیین نرخ بیمه بدنه وسایل نقلیه موتوری به هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه، فقط شرکت‌هایی را در برمی‌گیرد که حائز ضوابط مندرج در مصوبه باشند و مقادیر و معیارهای تعیین تعرفه آنها قبلا به بیمه مرکزی اعلام شده باشد. در صورت تخلف موسسه بیمه از مقررات مربوط، بیمه مرکزی می‌تواند اختیار تعیین تعرفه بیمه بدنه را از آن شرکت سلب و آن را به رعایت تعرفه پیش از آزاد سازی موظف کند. آمارهای درج شده در سالنامه‌های آماری بیمه مرکزی نشان می‌دهد ضریب خسارت بیمه بدنه اتومبیل (حاصل تقسیم خسارت واقع شده بر حق بیمه عاید شده این رشته)تا سال ۱۳۸۴کمتر از ۶۰درصد و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به ترتیب ۴۹/۶۷، ۴۶/۷۸ و ۶۲/۶۳ درصد بوده است که در مقایسه با ضریب خسارت هشدار دهنده بیمه شخص ثالث، قابل قبول است و از میانگین ضریب کل خسارت‌های بیمه ای نیز تا حدی کمتر است. می‌دانیم که در تعیین ضریب خسارت این رشته نیز مانند دیگر رشته‌های بیمه‌ای، هزینه‌های اداری، مالی و کارمزدها لحاظ نشده است.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران انتظار دارد اصلاح و آزادسازی تعرفه بیمه بدنه، سبب فعالیت بیشتر شرکت‌های بیمه برای تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه افزایش مجموع حق بیمه‌های دریافتی و کاهش حق بیمه سرانه برای هر واحد وسیله نقلیه شود و این خود بر مطلوبیت بیشتر رشته بیمه بدنه و استقبال بیشتر بیمه‌گذاران بیفزاید.