گروه بازار پول- هفتمین جلسه اتاق فکر بیمه با موضوع «نظارت مالی در نظام غیرتعرفه‌ای» با سخنرانی سید مرتضی حسنی عقدا، دکترمسعود حجاریان، آیت کریمی در پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، عقدا با اشاره به اینکه هر بنگاه اقتصادی برای سوددهی نیازمند تداوم فعالیت در آینده است، مهم‌ترین نشانه‌های خطر تردید در تداوم فعالیت را نشانه‌های مالی و عملیاتی دانست.

مدیر نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فزونی کل بدهی‌ها بر کل دارایی‌ها‌، نزدیک شدن سررسید بدهی‌ها با شرایط غیر قابل تغییر که دورنمایی واقع بینانه برای پرداخت یا تمدید آنها وجود نداشته باشد، نامساعد بودن نسبت‌های مالی اصلی، زیان‌های عمده عملیاتی، نپرداختن سود سهام یا تعویق در پرداخت آن، ناتوانی در پرداخت به موقع حساب‌های پرداختنی، وجود دشواری در رعایت شرایط مقرر در قراردادهای وام، تغییر شرایط خرید کالا و دریافت خدمات از اعتباری به نقدی، ناتوانی در تامین منابع لازم برای تولید و عرضه محصول اصلی جدید یا سایر سرمایه‌گذاری‌های ضروری را مهم‌ترین نشانه‌های خطر مالی برای فعالیت هر بنگاه اقتصادی دانست.

وی در ادامه از دست دادن مدیران اصلی بدون جایگزینی آنها، از دست دادن بازار عمده فروش محصولات و مشکلات کارگری یا کمبود مواد اولیه و قطعات با اهمیت را از مهم‌ترین چالش‌های عملیاتی برای تداوم فعالیت هر شرکت دانست.

مدیر نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مواضع آسیب‌پذیر شرکت‌های بیمه را خطر صدور (نرخ‌گذاری، ارزیابی و تفکیک ریسک، پوشش اتکایی)، خطر پرتفوی نامتوازن، خطر گردش نامناسب نقدینگی، خطر افزایش غیرمعمول خسارات، نرخ مرگ و میر، بیماری‌های فراگیر، خطر حوادث فاجعه آمیز، خطر ذخیره‌گیری نامناسب، خطر سرمایه‌گذاری‌های نامناسب، خطر تورم، نرخ بهره، افزایش هزینه‌ها و خطرات قانونی عنوان کرد.

وی شرایط جدید متاثر از آزادسازی نرخ‌ها را شرایطی متفاوت دانست و گفت: در شرایط جدید که متاثر از آزادسازی نرخ‌ها است بایستی زیرساخت سازمانی مناسب، نیروی انسانی آگاه، متخصص و آموزش دیده، زیر ساخت تکنولوژیکی متناسب، روش‌های حسابداری و اطلاعات کافی و متناسب، قوانین و مقررات به روز، فعال نمودن تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای و فرهنگ نظارت پذیری نهادینه شود.

رحیم مصدق معاون نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پذیرش نظارت را لازمه موفقیت هر نهاد نظارتی دانست و تصریح کرد: نهادینه نشدن فرهنگ نظارت و نظارت‌گریزی از اصلی‌ترین چالش‌های نهادهای ناظر است.

این عضو اتاق فکر بیمه با تاکید بر اعتماد مردم به صنعت بیمه، آن را یکی از سرمایه‌های این صنعت دانست و گفت: این اعتماد باید تقویت شود و از هر فعالیتی که به این اعتماد خدشه وارد کند پرهیز شود.

دکتر مسعود حجاریان، مدیرعامل شرکت بیمه ملت مهم‌ترین شاخص‌های نظارت را توانگری مالی،‌ ترازنامه و ورشکستگی عنوان کرد و گفت: نظارت‌پذیری و فرهنگ نظارت به مقررات و توانمندی مدیران نظارت بستگی دارد؛ به طوری که اگر ضمانت اجرایی لازم برای مقررات وجود نداشته باشد، فرهنگ نظارت نیز شکل نمی‌گیرد.

حجاریان کلید نظارت و کنترل نهاد ناظر را توانگری مالی هر شرکتی دانست و افزود: به نظر من، بیمه مرکزی باید متناسب با توانگری مالی شرکت‌های بیمه، میزان پذیرش ریسک هر شرکتی را تعیین نماید.

آیت کریمی عضو هیات مدیره بیمه پارسیان با اشاره به اینکه صنعت بیمه در دوران گذر به سر می‌برد، تصریح کرد:‌ صنعت بیمه در حال تحول است، آزادسازی و خصوصی‌سازی را پیش رو داریم و این تغییرات نیازمند ابزارهای خاصی است و در این دوران گذار بایستی نهادهای متناسب با این تغییرات ایجاد شود.

این عضو اتاق فکر بیمه، بیمه مرکزی را مسوول تدوین مقررات متناسب با شرایط جدید دانست و در عین حال تصریح کرد: تشکل‌های حرفه‌ای بیمه خصوصا سندیکای بیمه گران ایران می‌تواند مقرراتی را جهت تصویب به شورای عالی بیمه پیشنهاد نماید.

محمود آسوده، عضو اتاق فکر صنعت بیمه مقررات موجود را با توجه به تحولات صنعت بیمه متناسب ندانست و خواستار بازنگری مقررات با توجه به شرایط جدید صنعت بیمه شد.

معصوم ضمیری، مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد با اشاره به تحولات جدید صنعت بیمه، این تحولات را نیازمند تغییر مقررات دانست و گفت: با توجه به آزادسازی تعرفه‌ها در صنعت بیمه بایستی نظارت سنتی که عمدتا مالی و تعرفه‌ای بوده است به نظارتی که با شرایط جدید متناسب باشد، تغییر نماید.

نظارت در راستای رشد صنعت بیمه است

در خاتمه دکتر فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نظارت را در راستای رشد صنعت بیمه کشور دانست و گفت: بایستی تمام برنامه‌ها را به نحوی طراحی نماییم که در راستای رشد صنعت بیمه باشد.

وی در ادامه افزود: پس از آنکه در شورای عالی بیمه بحث آزادسازی تعرفه‌ها مطرح شد در ابتدا چارچوب فکری آزادسازی تعرفه‌ها طراحی شد تا مسیر حرکت را مشخص نماید از این رو آزادسازی تعرفه‌ها با زمان‌بندی مشخص و مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

این عضو اتاق فکر صنعت بیمه با تاکید بر تغییر قوانین و مقررات با توجه به شرایط جدید تصریح کرد: بدیهی است که آزادسازی تعرفه‌ها، مقررات لازم و متناسب با شرایط جدید را نیاز دارد.

فرشباف با اشاره به استقبال بیمه مرکزی از طرح دیدگاه‌های تخصصی گفت: تاکنون از هر دیدگاهی که در مسیر تحول در صنعت بیمه مطرح شده استقبال کردیم و در کارگاه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رییس کل بیمه مرکزی در خاتمه از تشکیل کارگروهی جهت شناسایی تشکل‌های حرفه‌‌ای و تخصصی صنعت بیمه خبر داد و افزود: در حال سازماندهی مکانیزم‌های نهادسازی برای ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی بیمه هستیم و معتقدیم که بیمه مرکزی در این زمینه باید تلاش گسترده‌ای انجام دهد.