دنیای اقتصاد- به دنبال دخالت بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از تشکیل حباب، قیمت سکه در بازار تهران از نرخ جهانی طلا جا ماند و در حالی‌که بهای هر قطعه سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب با احتساب نرخ ۹۹۵تومانی دلار و نرخ اونس ۱۱۴۹دلاری ۲۷۳هزار و ۹۵۸تومان محاسبه می‌شد، نرخ فروش سکه در بازار ۲۶۸هزار تومان گزارش شد. بر اساس شنیده‌ها روز گذشته نرخ فروش سکه توسط بانک مرکزی نیز ۲۶۷هزار تومان بوده است. بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تشدید کنترل قیمت طی روز گذشته سکه را بیش از ۶هزار تومان ارزان‌تر از سطح بازارهای جهانی عرضه کرده است. تداوم این شرایط در حالی که قیمت هر اونس طلا مرتبا با رکورد شکنی از آغاز هفته بیش از ۳۱دلار افزایش یافته شاید چندان ممکن نباشد، ولی احتمال دارد بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد فضای روانی افزایش قیمت برای مدتی این سیاست را دنبال کند. نرخ سکه بانک مرکزی ۶ هزار تومان زیر قیمت واقعی

گروه بازار پول- قیمت سکه در بازار از نرخ جهانی طلا جا ماند. روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب با احتساب نرخ ۹۹۵تومانی دلار و نرخ اونس ۱۱۴۹دلاری روز گذشته در ساعت ۱۴ به وقت تهران ۲۷۳هزار و ۹۵۸ تومان محاسبه شده بود.

در حالی که نرخ فروش سکه در بازار ۲۶۸هزار تومان در منطقه چهارراه استانبول گزارش شده است.بر اساس شنیده‌ها روز گذشته نرخ فروش سکه توسط بانک مرکزی ۲۶۷هزار تومان بوده است.

بنا بر این گزارش به نظر می‌رسد بانک مرکزی با تشدید کنترل قیمت طی روز گذشته سکه را بیش از ۶هزار تومان ارزان‌تر از سطح بازارهای جهانی عرضه کرده است. از واحدهای فروش سکه نیز خبر می‌رسد که فروشندگان، از معامله سکه تا ۱۵۰۰تومان نیز زیان دیده‌اند. نرخ سکه طرح قدیم در بازار دیروز ۲۷۱هزار تومان، نیم‌سکه ۱۳۵هزار تومان و ربع سکه ۶۷هزار تومان بود. بانک‌ها دیروز نیم سکه را ۱۳۳هزار و ۸۰۰تومان و ربع سکه را ۶۷هزار و ۱۵۰تومان فروختند. ثبات قیمت سکه در بازار متاثر از حراج زیر قیمت سکه توسط بانک مرکزی است. در غیر این صورت نرخ سکه باید حداقل ۲۷۵هزار تومان فرخته می‌شد.

تداوم این شرایط در حالی که قیمت هر اونس طلا مرتبا با رکورد شکنی از آغاز هفته بیش از ۳۱دلار افزایش یافته چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. خروج طلا از کشور یکی از مهم ترین پیامد‌ سیاست است.

به گفته یکی از بنکداران طلا قاچاقچیان از مابه‌التفاوت نرخ طلا در داخل و خارج از کشور سود سرشاری خواهند برد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار روز گذشته در بازار با رسیدن به مرز ۱۱۹هزار تومان تقریبا ۴هزار تومان گران شد که تطابق بیشتری با نرخ جهانی طلا دارد. قیمت هر مثقال طلا در خارج از کشور در حالی روز گذشته به نرخ ۱۱۹۴۷۰تومان رسید که در داخل با وجود تعطیلی بازار به دلیل ایام شهادت امام جواد (ع) تقریبا ۱۱۸۸۰۰ تومان گزارش شده است. روز گذشته کاهش ارزش دلار در مقابل یورو و افزایش بهای نفت در محدوده ۸۰ دلار از جمله دلایل مضاعف سوق‌دهنده قیمت طلا به رکورد جدید ۶/۱۱۴۹دلار بوده است.

تزریق سکه به بازار پر التهاب طلا فقط در کوتاه مدت مفید است

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: از آنجا که عوامل افزایش‌دهنده قیمت طلا در کشور تحت کنترل بانک مرکزی نیست تنظیم این بازار با دخالت بانک مرکزی امکانپذیر نیست.

طاهر احمدی شادمهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: تزریق پنج‌میلیون سکه طلا به بازار شاید در کاهش التهابات شدید موثر باشد؛ اما از آنجایی که طلا یک کالای ارزشمند جهانی و قیمت آن تحت تاثیر قیمت‌های بین‌المللی است، نمی‌توان انتظار داشت قیمت آن به طور کامل تحت کنترل بانک مرکزی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی تصریح کرد: البته اینکه بانک مرکزی سه هفته پس از افزایش انفجاری قیمت سکه تصمیم به تنظیم بازار می‌گیرد تامل‌برانگیز است و این اقدام بانک مرکزی کاملا منفعت‌طلبانه است.

وی افزود: افزایش قیمت جهانی طلا به دنبال تصمیم برخی از کشورها مثل چین و هند به تغییر ذخایر خود از ارز به طلا به افزایش تقاضای طلا منجر شد و احتمال ادامه روند این افزایش تقاضا وجود دارد.

وی افزود: با ادامه این روند در آینده شاهد قاچاق طلا به خارج از کشور و از دست رفتن بخشی از ذخایر طلای کشورمان خواهیم بود. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته تنها بخشی از افزایش قیمت طلا در کشورمان به دلیل افزایش قیمت جهانی آن است و دلیل مهم‌تر آن غیررقابتی بودن این بازار است.

وی ادامه داد: انحصاری بودن بازار طلا در ایران مانع از آن می‌شود که بازار ما مانند بازار بین‌المللی نوسان یابد بلکه در زمان افزایش قیمت بیش از قیمت جهانی و در زمان کاهش قیمت کمتر از قیمت جهانی تغییر می‌یابد.

احمدی افزود: وقتی قیمت طلا در کل دنیا در حال افزایش است اثرات روانی افزایش یک‌باره تقاضای طلا در کشورمان باعث افزایش شدید قیمت می‌شود و زمانی که قیمت طلای جهانی در حال کاهش است انحصاری کردن طلا در ایران مانع از کاهش واقعی قیمت‌ها می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: جامعه همواره به دنبال این است که پس‌انداز خود را در بخشی که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد نماید سرمایه‌گذاری کند به همین دلیل است که در مقاطع مختلف بازارهایی چون مسکن، طلا و ارز رونق می‌یابند.

وی بهترین راه‌حل این مشکل را ورود دولت به بازارهای مالی عنوان نمود و گفت: دولت باید با گسترش ابزارهای مالی و توسعه بازارهایی چون بازار سهام به اوراق قرضه و اوراق مشارکت فضای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کند تا سرمایه‌های سرگردان تجهیز و هدایت شوند.

وی افزود: همچنین دولت باید با قانونگذاری فعالیت‌های سوداگرایانه را قانونمند نماید و با اخذ مالیات و عوارض سنگین از این بخش حضور در این بخش را پرهزینه کند.

احمدی ادامه داد: وقتی ارزش افزوده در کار دلالی ۶۰ الی ۱۰۰درصد است نمی‌توان بدون ممانعت از این گونه کارها مردم را به سمت سودهای ۱۵ تا ۱۷درصدی اوراق مشارکت سوق داد.