مدیرعامل بانک ملی ضمن مخالفت با عرضه سکه‌های طلا از طریق بورس کالا، گفت: بورس باید معاملات و امور کلان اقتصادی را بر عهده گیرد و بانک کارگشایی به خوبی می‌تواند از عهده امور جزئی برآید. محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در مورد توافق بانک مرکزی و بورس برای واگذاری حراج عرضه سکه بانک مرکزی از طریق بورس کالا، اظهار داشت: بانک کارگشایی - زیرمجموعه بانک ملی ایران- با توجه به شعب گسترده و همچنین کسب اعتماد مردم از طریق بانک ملی با تجربه کافی‌ چند دهه‌ای که دارد به راحتی می‌تواند در سطح کشور این خدمت را به تمام مردم ارائه دهد.

مدیرعامل بانک ملی گفت: خریداران از جزء تا کل می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند و سکه‌های مورد نیاز خود را از طریق بانک کارگشایی تامین کنند. وی ادامه داد: حالت فوق برای کسی که یک سکه بخواهد تا کسی که ده‌ها سکه را احتیاج داشته باشد یکسان است و با توجه به این موارد بانک کارگشایی توان عرضه سکه در سطح گسترده‌ را دارد.

بورس برای اجرای عملیات خرد اقتصادی مناسب نیست

خاوری با بیان اینکه بورس برای اجرای امور جزئی و خرد اقتصادی مناسب نیست، تصریح کرد: بورس باید در امور و معاملات کلان شرکت کند و در صورتی که قصد حراج شمش طلا در سطح گسترده وجود داشته باشد، ایران بخواهد مطابق بازار بین‌المللی عمل کند و همچنین قصد راه‌اندازی بازار طلا را داشته باشد، می‌تواند وارد عرصه شود.

وی با تاکید بر اینکه بورس برای انجام کارهای خرد اصلا موثر نیست، اضافه کرد: اگر قیمت سکه در بورس با حراج یا مزایده تعیین و طلا به بالاترین قیمت فروخته شود، تفاوتی با بانک کارگشایی نخواهد داشت، زیرا هم‌اکنون نیز در این بانک از این طریق سکه در سطح گسترده در اختیار مردم گذاشته می‌شود. به گفته خاوری در صورتی که تغییری در مکانیزم مذکور از طریق واگذاری فروش سکه به بورس صورت گرفته باشد، مسوولان بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار باید درباره آن توضیح دهند، ولی کماکان روش و مکانیزم بانک کارگشایی برای معاملات خرد مناسب است.

مدیرعامل بانک ملی عملی شدن طرح فوق را بسته به نظر بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار دانست و تصریح کرد: ما مخالف این طرح هستیم و هیچ موافقتی با اجرای واگذاری سکه از طریق بورس کالا نداریم.

تزریق سکه از سوی بانک مرکزی تا رسیدن به قیمت جهانی

وی در ادامه به قیمت‌ جهانی طلا اشاره و اضافه کرد: طلا متناسب با قیمت جهانی در بازار معامله می‌شود و قیمت آن در این بازارها مشخص شده، قطعا قیمت طلا در ایران نیز از روش فوق تبعیت می‌کند و تفاوتی نمی‌کند که طلا از طریق بورس یا بانک کارگشایی عرضه شود، زیرا تنها نکته پراهمیت عرضه طلا متناسب با قیمت جهانی است.

وی افزود: در صورتی که بانک مرکزی سکه‌ای را به بازار تزریق کند، قیمت‌ها تا حدی کاهش پیدا می‌کند به شرطی که بازارها و قیمت جهانی اجازه کاهش آن را بدهد.

خاوری تصریح کرد: صرفنظر از قیمت جهانی، ممکن است در یک مقطع به دلیل وجود تقاضای بیشتر قیمت طلا در بازار بالا برود، ولی زمانی که بانک مرکزی سکه را وارد بازار می‌کند حدودی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده و با کنترل قیمت‌ها بهای سکه را به قیمت جهانی می‌رساند. مدیرعامل بانک ملی ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد به تناسب آن سکه به بازار عرضه می‌شود؛ گفت: تزریق سکه بستگی به وضعیت قیمت طلا در بازار دارد و با توجه به آن است که بانک مرکزی تا حفظ تعادل در بازار این کار را ادامه می‌دهد. به گفته خاوری بانک مرکزی با توجه به روند بازار و همچنین به دلیل مسوولیت و کنترل حسن اجرای عملیات بازار پولی و طلا تا زمانی که قیمت طلا به اغناء برسد عملا کار تزریق سکه به بازار را ادامه می‌دهد. وی با شاره به زمانی که طلا از قیمت جهانی فاصله و بهای آن در بازار داخلی نسبت به بازارهای جهانی افزایش داشته باشد، افزود: این امر بیانگر افزایش کاذب قیمت طلا در بازار است و به دلیل اینکه ارزش پول و ارز بین‌المللی در کشور ما مشخص است اگر تفاوتی فاحش بین قیمت داخلی با قیمت بین‌المللی به وجود بیاید بانک مرکزی به سرعت برای کنترل بازار وارد می‌شود.

خاوری افزایش کاذب را با توجه به دلایل خاص دانست و گفت: بانک مرکزی در صورت افزایش کاذب قیمت‌ها برای شکستن قیمت موظف به ورود به بازار و رساندن این قیمت در سطح جهانی است.