بیمه باید به باور عمومی تبدیل شود

لیلا اکبرپور

عکس‌ها: حمید جانی‌پور

شانزدهمین همایش ملی بیمه و توسعه با موضوع استقرار نظام نظارت و تنظیم بازار بیمه کشور با حضور کارشناسان صنعت بیمه، اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رییس‌جمهور، ابوالحسنی معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بیمه مرکزی ایران در سالن همایش‌های میلاد برگزارشد.

اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های محمود احمدی‌نژاد چالش‌های پیش روی توسعه صنعت بیمه است، حمایت‌های دولت از برنامه‌های تحول خواه و روبه جلو این صنعت را قطعی دانست.

فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی نیز دلیل انتخاب محور «استقرار نظارت و تنظیم بازار بیمه» عمل به اولین بند دستورات رییس‌جمهور در ده فرمان طرح تحول در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: در راستای ایجاد رقابت در این صنعت، آزاد کردن قیمت‌ها و بازگذاشتن دست شرکت‌ها برای قیمت‌گذاری محصولات، آزادسازی تعرفه‌ها در دستور کار شورای عالی بیمه قرارگرفت و طی دو مرحله تعرفه برخی از رشته‌ها آزاد شد.

اما ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی در خصوص توسعه بیمه در کشور دیدگاه دیگری داشت.

او افزایش حق بیمه‌های تولیدی، افزایش تعداد نمایندگان، کارگزاران و شعب شرکت‌های بیمه را رشد این صنعت دانست و گفت: رشد با توسعه تفاوت و فاصله بسیار دارد...

بیمه علم ، فن و هنر است

اسفندیاررحیم مشایی، مشاور رییس‌جمهور با اشاره به اهتمام دولت به ایجاد تحولات اساسی در صنعت بیمه کشور، توسعه این بخش از اقتصاد را زمینه‌ساز توسعه کشور عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه بار صنعت بیمه سال‌هاست که بر دوش دولت است و زمان آن رسیده تا این وظیفه به عهده بخش‌خصوصی سپرده شود، افزود: امیدواریم این نشست با دستاوردهای جدید خود بتواند راه رشد و تعالی صنعت بیمه را فراهم کند.

وی گفت: امروز فهم بهتر از صنعت بیمه سرمایه بزرگی است که امید به این صنعت را بالا می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه کشور آگاهی خوبی نسبت به صنعت بیمه درکشور وجود دارد. هر چند این مسیر افق‌های بهتری را در دسترس قرار می‌دهد و باید امید به شرایط بهتر را افزایش دهیم.

مشایی بیان کرد: درک موضوع بیمه، اهمیت و وسعت بیمه به لحاظ فنی علمی و تخصصی و ارتباط این صنعت با سایر حوزه‌ها سرمایه اصلی این صنعت است.

به گفته مشایی، پرداختن به موضوع بیمه از چند منظر صنعتی بودن، خدماتی بودن و قرار داشتن در حوزه تخصصی اقتصاد اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اقتصاد که بستر اصلی ارتباط این صنعت با سایر حوزه‌ها است، بیمه رابطه بسیار نزدیک و روشنی با مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد.

مشایی با اشاره به اینکه بیمه هم علم و فن و هم هنر است، بیان کرد: هنرمندی در صنعت بیمه کمتر از عالم بودن و دانش‌بنیان کردن بیمه نیست.

وی افزود: اینکه بیمه جنس خدماتی دارد یک امتیاز است که خدمات آن خیلی گسترده است.

به گفته مشایی هر چند که در بیمه با سرمایه‌های در دسترس سروکار نداریم، اما با برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل مناسب مشتریان می‌توان ظرفیت‌های مناسبی برای این صنعت ایجاد کرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بیمه باید به یک باور عمومی تبدیل شود که از منظر اطمینان‌بخشی بیشتر و کاهش احتمالات خطر، جامعه را علاقمند به استفاده از بیمه کنیم.

مشایی با اشاره به برنامه توسعه به عنوان یک وضعیت مناسبت برای صنعت بیمه افزود: با ملاحظه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور یک آینده روشن برای این صنعت دیده می‌شود.

وی افزود: از منظر مدیریت کلان و استراتژیک‌ افق‌های بیمه روشن ارزیابی می‌شود.

مشایی با اشاره به اهمیت شرایط امروز کشور خاطرنشان کرد: کشور ما در حال تعالی است و این مساله برای همگان واضح و مبرهن است.

وی اظهار داشت: امروز یکی از مسائل مهم در کشور بحث امنیت ملی است و امروز هیچ‌گونه تهدیدی در مقیاس ملی برای کشور وجود ندارد.

مشایی خاطرنشان کرد: امروز خودآگاهی در کشور به خودباوری تبدیل شده است و این خودباوری منجر به رشد و تعالی کشور در سال‌های آینده خواهد شد.

وی بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی کشور ما به این خودباوری رسیده است و سال‌های آینده کشور ما در شرایطی به مراتب بهتر از سایر کشورها قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: امروز ایرانیان با شنیدن خبر دستاوردهای عظیم ملی باور می‌کنند که این مساله توسط متخصصان ایرانی انجام شده است و نمی‌توان هیچ قیمتی برای خودباوری تعیین کرد.

مشایی بیان کرد: ایران کشوری با منابع غنی کانی نفت و گاز و از همه مهم‌تر منابع قوی انسانی است و راه برای هر کار بزرگ باز است؛ ولی باید انسان‌های انقلابی رشید و مدیرانی عالم راه را به پیش برند. وی خاطرنشان کرد: امروز در ایران ظرفیت عظیمی پدید آمده و دشمن هم می‌خواهد ذهن مردم را از رشد و خودباوری منحرف کند.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم درآمد سرانه و ضریب نفوذ بیمه خاطرنشان کرد: این دو مساله در راستای هم تعریف می‌شوند و درآمد سرانه امری است که هیچ‌کس از آن صرف‌نظر نمی‌کند در معنایی این حرف این است که توسعه صنعت بیمه یک الزام برای کشور است که توسعه آن منجر به توسعه کشور خواهد شد.

درخواست رییس کل بیمه مرکزی از وزارت اقتصاد

رییس کل بیمه مرکزی گفت: متاسفانه هنوز در ایران برخی از بیمه‌نامه‌ها به سیاق ۷۰ سال پیش پر از اصطلاحات آکادمیک و ناملموس برای بیمه‌شدگان و بیمه‌گذاران است که در همین زمینه تعهد در بیمه‌نویسی باید در دستور کار قرار بگیرد.

جوادفرشباف ماهریان در همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه محور این همایش نظارت و تنظیم بازار بیمه انتخاب شده است، گفت: بیمه مرکزی با این فرض که عمل کردن به اولین بند دستورات رییس جمهور برای تعهد در صنعت بیمه یعنی ایجاد رقابت در این صنعت، آزاد کردن قیمت‌ها و بازگذاشتن دست شرکت‌ها و قیمت‌گذاری محصولات، امسال آزادسازی تعرفه‌ها در دستور کار شورای عالی بیمه قرار داشته و طی دو مرحله تعرفه رشته باربری به صورت کامل و رشته‌های کشتی، هواپیما و بدنه تا حدودی آزاد شد و باید با این تحول نظام نظارت بر بازار بیمه از نظارت تعرفه‌ای سنتی به سمت نظارت مالی حرکت کند.

وی گفت: بیمه مرکزی با آزادسازی قیمت‌های محصولات بیمه‌ای بهانه برخی از شرکت‌ها در مورد نداشتن آزادی عمل در بازار بیمه را از بین برده و جلوتر از بقیه بازیگران در صنعت بیمه خود را در معرض آزمونی سخت قرار می‌دهند. در واقع به دلیل ضرورت تعهد در سیاست‌های نظارتی صنعت بیمه نهاد ناظر؛ یعنی بیمه مرکزی باید خود را آماده مواجه به پیامدهای این آزادسازی کند.

او تاکید کرد: تحول در صنعت بیمه بدون تحول در رفتار بازیگران درون صنعت و بیرون صنعت امکان‌پذیر نیست که از جمله این بازیگران می‌توان به تشکل سندیکای بیمه‌گران اشاره کرد و بیمه مرکزی انتظار دارد سندیکا در زمینه تحقق خودنظارتی و خودتنظیمی فعال‌تر از گذشته عمل کند.

وی گفت: بیمه‌گران باید به جای تاکید سنتی بر سطح قیمت بر کیفیت خدمات در زمان وقوع خسارت تاکید کنند؛ چون این عمل باعث می‌شود در ذهن جامعه اولویت فاکتور قیمت را انتخاب بیمه‌گر از بین ببرد و مساله نرخ‌شکنی را به ویژه از این نظر که تصور می‌شود ابزار حذف رقیب برای شرکت‌های بزرگ است به پدیده بی‌اهمیتی بدل ‌کند. در این زمینه یکی از شرکت‌های بیمه در قالب رویکرد افزایش کیفیت برنامه خدمات‌رسانی سریع به بیمه‌گذاران در زمان وقوع خسارت را آغاز کرده که انتظار می‌رود الگو قرار بگیرد. رییس بیمه مرکزی از مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست تحولات درون صنعت بیمه را پیگیری و تصمیمات لازم را برای آنها اتخاذ کند. وی این تحولات را این‌گونه عنوان کرد که در گذشته حق بیمه دریافتی در بعضی از رشته‌ها مانند بیمه باربری به دلیل بالا بودن مصنوعی قیمت‌ها به منزله یارانه برای بیمه‌گذاران در رشته‌های دیگر به ویژه شخص ثالث عمل می‌کرد، اما به نظر بیمه مرکزی و بر اساس دستور رییس جمهور این عدالت در عملیات بیمه‌گری نیست و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در رشته‌های پرسود به صورت کامل یا نسبی آزاد است. بنابراین برای بیمه‌گران سود نسبتا بالایی در رشته‌هایی مثل بیمه باربری باقی نمی‌ماند تا زیان در رشته‌های دیگر به ویژه شخص ثالث را جبران کند.

فرشباف گفت: عدالت اقتضا می‌کند در رشته شخص ثالث هر بیمه‌گذار متناسب با رفتار خود در رانندگی حق بیمه لازم را بپردازد، به همین دلیل آیین‌نامه تعرفه‌ای حق بیمه شخص ثالث حدود یک سال پیش از بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه تهیه شده و از وزیر اقتصاد انتظار می‌رود با توجه به بار سنگین مالیات اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث این قانون تصویب و آیین‌نامه‌های آن

ابلاغ شود.

چگونه اول می‌شویم؟

ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی از انحصار دولتی و نبود فرهنگ بیمه به عنوان دو دلیل اصلی فاصله زیاد جایگاه فعلی صنعت بیمه با آنچه که باید باشد نام برد. او افزود: نه تنها فرهنگ بیمه در میان بیمه‌گذاران نیست، بلکه بیمه‌گران هم فرهنگ معرفی کالاهای خود به جامعه را پیدا نکرده‌اند. او یاد‌آور شد: اول شدن ابزار و برنامه می‌خواهد و خوب است مسوولان مشخص کنند با چه استراتژی می‌خواهند رتبه نخست را به دست آورند. ابوالحسنی از استراتژی صنعت بیمه برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله و کسب رتبه اول منطقه به عنوان مطالبی روی کاغذ نام برد و گفت: صنعت بیمه چه برنامه‌ای دارد تا این اهداف متعالی روی کاغذ تحقق یابد. او برای گفته‌های خود به گزارش بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه در سال‌های اخیر استناد کرد.