رییس کل بیمه مرکزی بازده اقتصادی صنعت بیمه را حدود ۱۴ درصد ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت کنونی این صنعت می‌توان بازده را در این بخش افزایش داد.

«جواد فرشباف ماهریان» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا‌ افزود: برای افزایش بهره گیری از ظرفیت‌ها و میزان بازدهی ‌قرار است صنعت بیمه همکاری‌های مناسبی را با بورس و بانک‌ها انجام دهد.

وی در خصوص برنامه‌های بیمه مرکزی در زمینه بیمه‌نامه‌های زندگی، اظهار داشت: بیمه مرکزی ‌مجوز شرکت‌های تخصصی برای صدور بیمه‌نامه زندگی را ارائه می‌کند تا میزان بیمه‌نامه‌ها نیز در این بخش ارتقا یابد.

فرشباف با بیان آنکه چهار راهبرد در صنعت بیمه کشور طراحی شده است، افزود: دو راهبرد مربوط به گسترش پوشش‌های بیمه‌ای است.

وی اظهار داشت: باید پوشش‌های خرد در بخش‌های مختلف کشور و تمام گروه‌های آسیب‌پذیر طراحی شود.

فرشباف، گسترش بیمه‌های زندگی را از دیگر برنامه‌ها در صنعت بیمه کشور دانست و افزود: در حالی که سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی صنعت بیمه شش درصد است، این رقم در دنیا حدود ۶۰ درصد است و خلاء خاصی در این زمینه وجود دارد. رییس کل بیمه مرکزی با بیان آنکه شرکت‌های خصوصی برای عرضه بیمه‌نامه‌ها تشویق می‌شوند،‌ گفت: قرار است شرکت‌های خصوصی به صورت تخصصی این بیمه نامه‌ها را ارائه کنند و هم‌اکنون نیز تقاضاهایی برای این امر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در بخش سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها و سدها که البته بیشتر توسط دولت انجام می‌شود، آیین‌نامه‌ای در دولت در دست بررسی است که براساس آن شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها اقدام به گسترش پوشش‌های بیمه‌ای خواهند کرد. رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت:‌ همچنین قرار است بیمه مرکزی علاوه بر آنکه نقش نظارتی خود را بیش از گذشته تقویت کند، اعمال حاکمیت دولت بر صنعت بیمه با اعمال نظارت‌های مالی و غیرتعرفه‌ای، ‌رسیدگی به شکایات بیمه و ایجاد دفتر رسیدگی به شکایت‌های بیمه را نیز ارتقا دهد.

وی در خصوص صندوق خسارت‌های بیمه بدنه و اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث، گفت: این صندوق از سال ۱۳۴۷ تاسیس شده و قرار بود با منابع جدید تقویت شود، به نحوی که به استثنای ضریب حق بیمه که از سه به پنج درصد افزایش یافته باید ۲۰ درصد از حق بیمه‌های جرایم راهنمایی و رانندگی و ۲۰ درصد از هزینه‌های دادرسی به عنوان درآمد به صندوق واریز شود که این گونه نشد.

وی گفت: معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری ردیف مخصوص در این زمینه ایجاد نکرده و در صورتی که این امر محقق شود، منابع این صندوق به ۱۲۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای صندوق واریز می‌شود.

وی درباره عملکرد چهار ساله این صندوق تصریح کرد: میزان رسیدگی به پرونده‌ها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته به نحوی که تاکنون سه هزار و ۸۰۰ پرونده رسیدگی و پرداخت شده است.

فرشباف تصریح کرد: همچنین از محل منابع این صندوق در سال گذشته ۱۰۰ زندانی و در سال‌جاری ۲۰۰ نفر آزاد شده اند.

رییس کل بیمه مرکزی از بهنگام شدن سیستم‌های صندوق خسارت بدنی خبر داد و گفت: ۳۰ هزار پرونده باقی مانده از سال قبل در سیستم دیجیتالی ثبت و رسیدگی‌ها سریع خواهد بود (رسیدگی پرونده‌ها در این صندوق ۴۵ روز بوده که به سه روز کاهش یافته است).

وی گفت: همچنین برای افزایش خدمت‌رسانی، ‌اختیارات این صندوق در شهرستان‌ها و استان‌های کشور به شعب بیمه ایران واگذار شده است.