کارشناسان مالی و تحلیل‌گران اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا به زودی نرخ بهره بانکی این کشور را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی فاکس بیزینس، برخی کارشناسان مالی و اقتصادی معتقدند فدرال رزرو آمریکا ماه آینده نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد، ولی میزان افزایش نرخ بهره به اندازه‌ای نخواهد بود که تاثیرات زیادی بر وام بخش مسکن، وام‌های خرید خودرو، اعتبارات تجاری و کارت‌های اعتباری داشته باشد.

در حالی که شرایط اقتصادی آمریکا به شدت بی‌ثبات و شکننده است و نرخ بیکاری نیز در حد بالایی قرار گرفته، نرخ بهره برای این گونه ابزارهای مالی تا پایان امسال پایین خواهد بود.

کارشناسان مالی همچنین پیش‌بینی می‌کنند نرخ تنزیل فدرال رزرو در برابر بانک‌های آمریکایی نیز افزایش خواهد داشت. البته بعید به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی کنونی آمریکا و در حالی که اقتصاد این کشور با فشارهای تورمی‌ روبه‌رو نیست، نرخ بهره رسمی‌سپرده‌های بانکی با تغییر چندانی روبه‌رو شود.

فدرال رزرو آمریکا نیز ماه گذشته اعلام کرد، نرخ بهره سپرده‌های بانکی این کشور تا مدت زمان نامعلومی‌پایین خواهد بود . نرخ تنزیل پیش از آغاز بحران مالی حدود ۳ درصد بود، ولی با تشدید بحران مالی که بانک‌های آمریکایی هر ماه ۴۰۰ میلیارد دلار از فدرال رزرو وام می‌گرفتند، این نرخ به کمتر از ۵/۰ درصد کاهش یافت.

نرخ بهره سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه دولتی آمریکا هم اکنون بین صفر تا ۲۵/۰ درصد است . از نظر تاریخی در اقتصاد آمریکا همواره هر دو نرخ بهره به طور کاملا هماهنگ تغییر داشته است، ولی به نظر می‌رسد این بار برای نخستین بار مقام‌های فدرال رزرو باید هر یک از این نرخ بهره‌ها را به صورت جداگانه تغییر دهند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تغییر احتمالی نرخ بهره آمریکا در ماه آینده تاثیر چندانی بر وضعیت بازار مسکن و کسب و کار و تجارت در این کشور نخواهد داشت. تغییر نرخ تنزیل نشانگر نحوه قضاوت فدرال رزرو در خصوص عملکرد بازارهای مالی است. در شرایطی که فشارهای تورمی ‌اقتصاد آمریکا را تهدید نمی‌کند و نرخ بیکاری نیز بالا است، دلیلی برای افزایش نرخ بهره رسمی ‌وجود ندارد.