وزیر بازرگانی انگلیس به شدت از روند اصلاحات بانکی در اتحادیه اروپا انتقاد کرد و خواستار ایفای نقش مهم‌تر اتحادیه اروپا در اجرای اصلاحات در نظام مالی و بانکی جهان شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیتر ماندلسون تصریح کرد، اروپا باید نقش بیشتری در اجرای اصلاحات در نظام مالی و بانکی جهان داشته باشد و باید نقش رهبری و مدیریت این روند را بر عهده بگیرد.

وی افزود: من فکر می کنم هم شورای اروپا و هم کمیسیون اروپا باید نقش فعال‌تری در روند اجرای اصلاحات بانکی در سطح بین‌المللی داشته باشند. کشورهای مختلف اروپایی باید کمیسیون اروپا را متقاعد کنند تا برای اجرای اصلاحات در نظام بانکی و مالی جهان نقش فعال‌تری ایفا کند.

کمیسر تجاری پیشین اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید نقش رهبری استراتژیک این جریان را بر عهده داشته باشد. حضور و مشارکت اروپا برای اجرای اصلاحات در نظام مالی و بانکی بین‌المللی به هیچ وجه رضایت بخش نبوده است. آمریکا به تنهایی نمی‌تواند اجرای اصلاحات در نظام مالی و بانکی جهان را هدایت و رهبری کند.

اظهارات ماندلسون در حالی است که دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا ماه گذشته طرح محدودیت فعالیت بانک‌های بزرگ وال استریت را به سنا و کنگره ارائه کرده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این طرح بدون همکاری و هماهنگی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی موفقیت چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: کلیه کشورهای جهان باید آمریکا را برای عملی شدن این طرح یاری دهند. این یک سیستم بانکی بین‌المللی است و اگر هر کشوری مسیر خاص خود را برای اصلاح این سیستم دنبال کند، در نتیجه اصلاحات نتیجه بخش نخواهد بود.