نرخ تورم به 5/11درصد کاهش یافت

گروه بازار پول - نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه امسال به ۵/۱۱ درصد کاهش یافت و رییس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که این نرخ تا پایان امسال به ۵/۱۰درصد کاهش یابد تا به قول خودش مهم‌ترین رویداد امسال که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، کاهش نرخ تورم باشد.

دبیرکل بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود در جمع خبرنگاران از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری، نرخ تورم را در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه امسال ۵/۱۱ درصد اعلام کرد که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۹/۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

البته باید متذکر شد که بانک مرکزی باید تا پایان سال‌جاری در حدود دو درصد دیگر از این نرخ را کاهش دهد تا وعده بهمنی تحقق یابد. محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی پیش از این با اشاره به روند کاهشی نرخ تورم گفته است: تحقق نرخ تورم تک رقمی هدف‌گذاری بانک مرکزی در پایان سال‌جاری دور از دسترس نیست، زیرا تاکنون ۹۸ درصد اهداف تورمی محقق شده است.

در حالی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه امسال به ۵/۱۱ درصد کاهش یافت که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ۸۷ معادل ۴/۲۵درصد بود.نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین امسال ۴/۲۵ درصد، اردیبهشت ماه ۶/۲۳ درصد، خردادماه ۵/۲۲ درصد، تیرماه ۵/۲۱ درصد، مردادماه امسال ۲/۲۰ درصد، شهریورماه ۵/۱۸ درصد، مهرماه ۷/۱۶ درصد، آبان ماه ۱۵ درصد، در آذر ماه ۷/۱۳درصد و در دی ماه ۲/۱۲درصد بوده است.رییس کل بانک مرکزی در ادامه کاهش نرخ تورم را ناشی از عوامل متعددی مانند کنترل نقدینگی، تقویت نظارت در تزریق منابع و مقابله با سفته بازی پول اعلام کرد و گفت: اجازه نداده‌ایم کسی پول را بگیرد و در بازار به صورت صوری استفاده کند، تا تقاضا تحریک شود و نقدینگی بیشتر به بخش صنعت و تولید هدایت کردیم.

بهمنی درباره رشد نقدینگی نیز اظهار داشت: در سال ۸۷ رشد نقدینگی را کنترل و به ۹/۱۵ درصد رساندیم و در سال‌جاری برای اینکه به واحدهای صنعتی و تولیدی آسیب وارد نشود، سعی کردیم رشد نقدینگی را حدود ۲۰ درصد کنترل و مهار کنیم. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی کاهش چشمگیر نرخ تورم در یک سال گذشته را ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی می‌دانند که از زمان مظاهری رییس کل سابق بانک مرکزی آغاز شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان همین مساله باعث شد تا تامین منابع مالی واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شود. در عین حال رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود ،سیاست انقباضی را به ضرر تولید دانست و بر اتخاذ سیاست‌های انبساطی برای سال آینده تاکید کرد. وی تصریح کرد: به همین دلیل، در حال حاضر رشد بخش صنعت و معدن به ترتیب ۴/۶ و ۴/۸ است و این رشد نشان می‌دهد که از تولید حمایت شده است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه پیش‌بینی‌های لازم برای ایام نوروز را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش‌بینی‌های لازم از نظر تامین پول نقد و نو و از نظر نقدینگی در دستگاه‌های خودپرداز انجام شده است، ضمن اینکه بانک‌ها تا پایان روز آخر سال باز خواهند بود.

وی تاکید کرد که بانک‌ها حتما برای روزهای تعطیل در ایام نوروز شعب کشیک خواهند داشت و اصلا نیاز نیست که مردم برای تعطیلات نقدینگی به همراه داشته باشند و خودپردازها کاملا پاسخگوی مردم هستند. رییس کل بانک مرکزی در خصوص جمع‌آوری پول و چک پول‌های مخدوش گفت: به بانک‌ها تاکید کردیم در هر زمانی هر گونه چک و اسکناس مخدوشی به سیستم بانکی وارد شد این پول‌ها را به جریان نگذارند و اسکناس و چک پول جدید جایگزین آن شود. وی از مردم درخواست کرد که از اسکناس‌ها مراقبت کنند، به گفته بهمنی، عمر مفید اسکناس در ایران ۵ سال است.

وی درباره قیمت سکه نیز اظهار داشت: سکه به میزان کافی ضرب شده است و مردم می‌توانند سکه مورد نیاز خود را تهیه کنند، ضمن اینکه از افزایش قیمت کاذب آن جلوگیری خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به عملکرد شبکه بانکی در سال ۸۸، عملکرد سیستم بانکی در سال‌جاری را «خوب» توصیف کرد و گفت: بانک‌ها توانستند نیازها را با توجه به توان خود تامین و برای کاهش قیمت‌ها و کنترل و هدایت نقدینگی به ما کمک کنند.

بهمنی افزود: اگر بخواهیم مقایسه‌ای از عملکرد سیستم بانکی داشته باشیم، می‌بینیم که در سال ۸۸ نظارت و کنترل بر مصرف پول خیلی بیشتر و همین عامل موجب کمک به تولید شده است.