دلار کانادا و استرالیا در  سبد ارزی روسیه

روسیه در واکنش به بی ثباتی ارزش دلار آمریکا و یورو اعلام کرد دلار کانادا را وارد سبد ارزی خود کرده است و قصد دارد دلار استرالیا را نیز وارد این سبد کند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس در حالی که ارزش یورو و دلار بی‌ثباتی‌های بسیاری را طی هفته‌های اخیر تجربه کرده‌اند، دولت روسیه قصد دارد برای نخستین بار دلارهای کانادا و استرالیا را به سبد ارزی خود بیفزاید.

معاون بانک مرکزی روسیه در این رابطه به بلومبرگ گفت: مخالفان و موافقانی برای افزودن دلار کانادا و استرالیا به سبد ارزی روسیه وجود دارند؛ اما ما دلار کانادا را به این سبد افزوده‌ایم؛ البته عملیات مربوط به آن هنوز آغاز نشده است.

بر اساس این گزارش در نوامبر ۲۰۰۹ سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه بالغ بر ۴۷ درصد، سهم یورو ۴۱ درصد، سهم پوند انگلیس ۱۰ درصد و سهم ین ژاپن ۲ درصد بوده است. سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه در سال ۲۰۰۶ بالغ بر۵۰ درصد و سهم یورو ۴۰ درصد بود.

روسیه با ۲/۴۵۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی سومین کشور جهان از نظر حجم ذخایر ارزی خود شناخته می‌شود.

نرخ برابری دلار و یورو طی سال‌های اخیر افت و خیز بسیاری داشته است و این موضوع طرفداران تشکیل سبد ارزی در ذخایر ارزی به جای نگه داشتن یک ارز واحد را افزایش داده است. در دو سال نخست بحران اقتصادی جهان ارزش دلار در برابر یورو ۳۴ درصد کاهش یافت و طی هفته‌های اخیر در اثر بروز بحران در منطقه یورو ارزش یورو در برابر دلار ۲۲ درصد کاهش یافته است.