در پی انتشار خبری از قول رییس اتاق بازرگانی مبنی بر سکوت در برابر بدهی معوق دولت به بانک‌ها، بانک مرکزی با ارسال نمابری به فارس، موضوع بدهی دولت به سیستم بانکی را از مهم‌ترین مباحث اقتصادی کشور عنوان کرد و از پیگیری این موضوع در شورای پول و اعتبار و کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. در پی انتشار خبری با عنوان «اعتراض نهاوندیان به سکوت همه در برابر بدهی معوق دولت به بانک‌ها» روابط عمومی بانک مرکزی با ارسال نمابری به خبرگزاری فارس اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های بانک‌ها طی سال‌های اخیر افزایش مطالبات آنها از اشخاص حقیقی و حقوقی است که در این ارتباط گزارش‌ها و مکاتبات و پیگیری‌های متعددی از سوی بانک‌ها، مسوولان و متخصصان امور بانکی به عنوان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع ذی‌صلاح صورت پذیرفته است.

بانک مرکزی در ادامه آورده است: این موضوع از سوی دولت نیز بارها مورد بررسی قرار گرفته و منتج به مصوباتی نیز شده است که اخیرا تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۹۶۵ / ت ۴۲۴۹۸ هـ مورخ ۳/۸/۱۳۸۸ (موضوع آیین‌نامه وصول مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول موسسات اعتباری) از سوی هیات محترم وزیران تصویب و ابلاغ شده است.

در این توضیحات همچنین آمده است: بانک مرکزی نیز مکررا موضوع مذکور را مورد بررسی قرار داده و به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرده است، این موضوع در جلسات، کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی نیز مطرح و با هدف شناسایی عوامل ایجاد و افزایش میزان مطالبات، آسیب‌شناسی موضوع موصوف، شناسایی راهکارهای مناسب جهت کاهش مطالبات مورد بررسی قرار گرفته است.

بانک مرکزی در ادامه توضیحات خود تاکید کرده است: بدهی دولت به سیستم بانکی همواره یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی بوده و در حال حاضر نیز یکی از موضوعات مهم و مطرح در کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و سایر مراجع ذی‌ربط است.

به گزارش فارس، رییس اتاق بازرگانی روز چهارم خرداد ماه سال‌جاری در همایش معرفی خدمات نوین بانکی، با بیان اینکه بدهی به سیستم بانکی توسط دولت ایجاد شده است، گفته بود: یکی از مشکلات موجود در کشور کسری بودجه و معوقات دولت به سیستم بانکی است که هیچ کس در این خصوص صدایش در نمی‌آید.