پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار اسامی مدیران دارای صلاحیت توسط بانک مرکزی، سرانجام نام مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک ملی که پیش از این در این لیست نبود و این امر واکنش مجلس را نیز به دنبال داشت، طی روز جاری بانک مرکزی نام این افراد را در لیست جنجالی خود گنجاند. به گزارش فارس بحثی که بانک مرکزی با انتشار لیست مدیران دارای صلاحیت از دو ماه گذشته به راه انداخته بود، سرانجام طی روز گذشته با اضافه شدن اسامی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک ملی که پیش از این نامی از آنها در این لیست نبود، تمام شد.

نبود نام مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک ملی در لیست مذکور به اندازه‌ای جدی بود که واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت؛ به نحوی که فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی این اقدام بانک مرکزی در کمیسیون متبوع خود خبر داده بود. اعلام اسامی مدیران دارای تاییدیه صلاحیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو ماه گذشته و نبود اسامی بیش از نیمی از مدیران بانک‌های کشور در این لیست به تدریج درحال تبدیل شدن به یکی از چالش‌های بین مجلس و بانک مرکزی بود.

در مرحله اول برداشت‌ها از نبود اسامی مدیران بانک‌های ملی، صادرات، سپه،‌ تجارت و سایر موسسات پولی و بانکی صاحب‌نام در شبکه بانکی به نحوی بود که گویا «اشتباهی» در سایت بانک مرکزی رخ داده است؛ ولی با گذشت چند روز و حتی چند هفته از این اقدام، سکوت کامل بانک مرکزی در برابر سوالات رسانه‌ها مبنی بر اینکه دلیل این اقدام چیست، ابهامات زیادی را در رسانه‌ها به دنبال داشت.

بعد از اینکه به این مهم در رسانه‌ها پرداخته شد، اسامی چند نفر دیگر از مدیرانی که پیش از این نامی از آنها در لیست بانک مرکزی نیامده بود مشاهده شد؛ ولی بازهم در این لیست نامی از مدیران عامل بانک‌های بزرگ شبکه بانکی به چشم نمی‌خورد تا اینکه این اقدام بانک مرکزی واکنش‌ برخی از مدیران عامل بانک‌ها را برانگیخت. از طرفی مسوولان بانک مرکزی معتقد بودند مدیرانی که نامی از آنها در لیست مذکور قید نشده است به این بانک مراجعه نکرده و نتوانستند تاییدیه لازم را کسب کنند. بانک مرکزی در لینک مربوط به مدیران دارای صلاحیت تاکید کرده است: «توجه به این مهم ضروری است که نام مدیران بانک‌هایی که تاکنون برای اخذ تاییدیه صلاحیت به این بانک مراجعه ننموده‌ و گواهی صلاحیت آنها توسط این بانک صادر نشده، در فهرست ذیل درج نگردیده است.» این درحالی‌است که روابط عمومی بانک‌های ملی و صادرات هر یک در اطلاعیه‌های جدا اعلام کردند که به هیچ وجه نامه‌ای از بانک مرکزی با این مضمون نرسیده است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین فهرست خود اسامی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ ملی را نیز در لیست مدیران دارای صلاحیت از این بانک گنجانده است. نام‌ «‌محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران»، جمال دامغانیان، برات قنبری، محمدرضا حسین‌زاده،‌ ‌فرزاد احمدی و ‌محمدابراهیم منصور خاکی طی روز گذشته در سایت بانک مرکزی در لینک مدیران دارای صلاحیت مشاهده می‌‌شد.

به گزارش فارس، بانک مرکزی درکنار لیست مدیران مورد صلاحیت خود تاکید کرده است: صلاحیت تخصصی، فردی و التزام نامزدهای عضویت در هیات‌مدیره، مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باید قبلا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گیرد.

دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی برای مدیرعامل، قائم‌مقام مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره الزامی است. یک نفر از اعضای هیات‌مدیره در صورت دارا بودن سایر شرایط می‌تواند از این شرط معاف باشد.

دارا بودن بیش از ۵ سال سابقه در امور مدیریت بانکی یا بازار پول و سرمایه برای مدیرعامل و قائم‌مقام وی و اکثریت اعضای هیات‌مدیره الزامی است. محکومین به سرقت، ارتشا، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل و تزویر، ‌صدور چک بی‌محل، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب، اعم از اینکه حکم از دادگاه‌های داخلی یا خارج از کشور صادر شده یا محکوم مجرم اصلی یا شریک یا معاون جرم بوده و مشمول بند الف ماده ۳۵ قانون پولی و بانکی و ماده ۱۱۱ قانون تجارت باشند، از تصدی اداره امور بانک به هر عنوان ممنوع می‌باشند.