رییس کل بیمه مرکزی گفت: خسارت فوت در بیمه‌های عمر از ۱۰۰ به حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه ذی‌نفعان (خسارت فوت) در بیمه‌های عمر حداکثر می‌توانستند ۱۰۰ میلیون تومان به بیمه‌گذاران پرداخت کنند که این رقم متناسب با شرایط روز به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی که افراد می‌توانستند از خطر فوت حاصل کنند دیگر در زمان حاضر برای تداوم زندگی خانواده‌ها کارساز نیست و برهمین اساس سطح آن را ارتقا داده‌ایم.

به گفته رییس کل بیمه مرکزی، افراد می‌توانند با افزایش حق بیمه‌نامه‌های پرداختی، برای خانواده‌ها منبع بیشتری از محل خطر فوت ایجاد کنند.

فرشباف در خصوص حق بیمه‌های پرداختی با توجه به افزایش میزان خسارت پرداختی گفت: بیمه‌گذاران هم می‌توانند حق بیمه‌ها را متناسب با افزایش خسارت دریافتی ارتقا دهند و هم می‌توانند طول مدت زمان پرداخت‌ها را ارتقا دهند.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: اگر پرداخت حق بیمه در قالب ۱۰ ساله باشد به‌طور طبیعی رقم‌های حق بیمه افزایش می‌یابد، ولی اگر مدت زمان ارائه حق بیمه را طولانی‌تر و به ۱۵ یا ۲۰ سال ارتقا دهند، حق بیمه‌ها تغییری نمی‌کند.

وی در خصوص حق انتخاب مشتری برای بیمه خودروهای صفر نیز گفت: خریدار باید حق انتخاب بیمه‌نامه مربوطه را داشته باشد و برهمین اساس بیمه مرکزی تذکرات لازم را به شرکت‌های خودروساز داده است.

فرشباف ادامه داد: بیمه مرکزی شرکت بیمه‌ای را که این بیمه‌نامه‌ها را به خودروهای صفر می‌فروخت، موظف کرد تا براساس برنامه زمان‌بندی سقف پرتفوی را در آن بازار کاهش دهد. به گفته وی، شرکت‌های بیمه‌ای از لحاظ قانونی موظفند برنامه کاری را به تایید بیمه مرکزی برساند.

وی افزود: از طرفی خودروسازان نیز باید حق انتخاب افراد برای تعیین بیمه‌نامه را در فروش خودرو در نظر گیرند.