مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره اختلال در سیستم الکترونیکی برخی بانک‌ها گفت: سیستم شتاب قطع نیست و مشکل از سیستم‌های داخلی بانک‌ها است. دیروز شنبه برخی شهروندان در تماسی با خبرگزاری مهر از اختلال در سیستم الکترونیکی برخی بانک‌ها همچون ملت و صادرات خبر دادند.

مهران شریفی مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ این مطلب که امروز دستگاه‌های خودپرداز و سیستم‌های الکترونیکی داخل شعب بانک‌ها پاسخگوی مشتریان نیست و مسوولان شعب قطع بودن سیستم شتاب را دلیل این موضوع عنوان می‌کنند، گفت: مرکز شتاب امروز به درستی کار خود را انجام داده و به هیچ وجه مشکلی نداشته است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها هر زمان که در این خصوص با مشکلی مواجه می‌شوند، آن را قطعی و خرابی سیستم شتاب عنوان می‌کنند، افزود: عمده این مشکل در خود بانک‌ها است.

مدیرکل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مرکز ارتباطی این بانک برای ارائه سرویس به کارت‌های بانکی را شتاب عنوان کرد و افزود: در برخی از موارد و مواقع با افزایش فشار روی سیستم به دلیل مراجعات مردم مواجه می‌شویم که همین امر باعث قطعی سیستم شتاب می‌شود.

شریفی با بیان اینکه افزایش مراجعه باعث می‌شود که دیگر حجم تراکنش و پردازش اطلاعات قابل انجام در این سیستم نباشد، افزود: به همین دلیل نیز تراکنش‌های ناموفق منجر به اخذ کارمزد از بانک‌ها می‌شود.

به گزارش مهر، عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات از قبیل برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده‌گیری را در بر می‌گیرد. مرکز شتاب به طور متوسط روزانه بیش از ۵/۲ میلیون تراکنش را پردازش می‌کند.

اتصال بورس‌ها به سیستم «پایا»

این مقام مسوول در بانک مرکزی از متصل شدن سیستم‌های دریافت و پرداخت بورس اوراق بهادار و بورس کالا به «پایا» (سیستم پایاپای الکترونیک) تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: بورس روزانه معاملاتی را انجام می‌دهد که در پایان همان روز باید کل دریافت‌ها و پرداخت‌های این معاملات تسویه شود.وی ادامه داد: به عبارت دیگر، بورس اوراق بهادار و بورس کالا دریافت و پرداخت‌ها را در پایان روز به اصطلاح «نت» یا خالص می‌کنند، بنابراین سامانه پایا می‌تواند به صورت اتوماتیک دریافت‌ها و پرداخت‌ها را انجام دهد.