عناصر نظارتی در پشت صحنه به بانک‌ها کمک کنند

رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور گفت: عناصر نظارتی باید در پشت صحنه به بانک کمک کنند؛ ورود آنها به حل مساله معوقات بانکی باید مدیریت شده باشد. به گزارش خبرنگار موج، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دفتر رییس جمهور در اختتامیه همایش بزرگ نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور اظهار داشت: نظام بانکی باید تولید فکر داشته باشد و به لحاظ نظری اندیشه‌پردازی را در مساله بانک‌ترویج دهد.

وی افزود: سیستم بانکی ایران باید آخرین دستاوردهای جهانی را رصد کند و مورد استفاده قرار دهد و به اندیشه نوین بانکداری در دنیا تبدیل شود.

مشایی با بیان این که «تفکر تاثیرگذار و تعیین کننده ای توسط نظام بانکی ایران به دنیا عرضه نشده است»، گفت: باید اندیشه‌های بانکی ایران را به دنیا عرضه کنیم.

وی در ادامه موفقیت بانک را بسته به دو عامل اعتماد و کارآیی دانست و گفت: بانک باید توانمندی‌های مالی گروه‌های خرد و کوچک را در اختیار بگیرد و طوری رفتار کند که همه جامعه نظام بانکی را معتمد خود بدانند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مساله معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: معوقات بانکی را متوجه مدیریت در بانک‌ها و عدم اعتماد مطرح کردند، این در حالی است که باید عدم برگشت وجوه به سیستم بانکی متناسب با علت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: توفیق یک سیستم بیرونی در حل مسائل درونی یک دستگاه دیگر مبارک نیست و به هیچ وجه کارساز نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌ها و عناصر نظارتی دیگر دلسوز نظام بانکی هستند، ورود آنها باید به گونه‌ای مدیریت شود که کار در دست نظام بانکی باشد و آنها در پشت صحنه برای حل مسائل به نظام بانکی کمک کنند.مشایی با بیان این که «هیچ عرصه‌ای نیست که خطا و اشتباه در آن نباشد»، گفت: اگر کسی بانک را به خوبی بشناسد متوجه آن می‌شود که بانک بیش از هر دستگاه دیگری خطاسنج است.

وی افزود: بانک را باید به مردم معرفی کنیم، مردم ما تنها جوایز بانک را می‌شناسند.

مشایی با تاکید بر این که «نقش بانک باید به خوبی تبیین شود»، بر ارتقای کیفیت معیشت کارکنان بانک تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: پیدا کردن سوژه و تخریب نظام بانکی به نفع مصالح کشور نیست. باید در لایه‌های پنهان سیستم بانکی تخلف‌ها را آشکار کنیم، چرا که اصلی‌ترین سرمایه نظام بانکی آبرو و حیثیتی است که دارد.

مشایی گفت: در طول یک‌سال گذشته هجمه‌های بسیار سنگینی بر نظام بانکی ایران وارد شد.

وی با تاکید بر این که «باید تمام جوانب مسائل نظام بانکی را مورد بررسی قرار داد»، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع جریانات ناخواسته ای پیش می‌آید که در تضاد با سیاست‌های کلان کشور موجبات تخریب را فراهم می‌کند.

وی افزود: در دولت نهم اقدامات فراوانی در حوزه نظام بانکی به انجام رسیده و مقایسه دوره‌ای این اقدامات نشان می‌دهد که یک اتفاق معجزه گونه‌ای در کشور روی داده است.

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: فرصت‌هایی که در دولت دهم پیش روی ما است بسیار بیشتر از دولت نهم است، به‌طوری که در یکی دو سال آینده شاهد اقدامات بزرگی خواهیم بود.

وی گفت: پیش بینی ما این است که در دو سه سال آینده از منظر ارتباطات جهانی و بهبود فضای کسب و کار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرایط بهتری را داشته باشیم.

مشایی اظهار داشت: برای رسیدن به دوران طلایی از منظر رشد اقتصادی باید راه خود را ادامه دهیم تا نسبت به سایر کشورهای جهان در وضعیت متمایز و بی نظیری قرار گیریم.

وی با بیان اینکه ۸۵ سال از عمر نظام بانکی در ایران می‌گذرد، گفت: نظام بانکی نظام پرسابقه و باتجربه ای است و تجربیات این نظام از ارزش بسیاری برخوردار است.

مشایی اضافه کرد: طی این مدت تازیانه‌هایی بر سیستم بانکی وارد شده، فشار تحریم اول از همه بر سیستم بانکی ظهور کرده است؛ چرا که سیستم بانکی است که اتصالات اقتصاد جهانی را برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌هایی از سوی دولت‌های غربی و صنعت بانکداری ایران گفت: هجمه‌های بسیاری در چند سال گذشته بر سیستم بانکی وارد شده و در طول یک سال گذشته این هجمه‌ها تشدید شد.

رییس دفتر رییس جمهور خاطر نشان کرد: همان طور که در صحنه سیاست به پیش می‌رویم تا طرح‌هایی را بر قاموس جهانی به ثبت برسانیم، نظام بانکی نیز باید خود را ارتقا دهد و در بالاترین سطح حضور داشته باشد.

وی بر بهره‌گیری از مدرن‌ترین دستاوردهای نظام بانکی جهانی و بومی‌سازی آن تاکید کرد و گفت: بحران محصول اشتباه و خطا در سیاست‌گذاری‌ها نیست، بلکه جنس و برنامه بین‌المللی مشکل دارد.

وی با اشاره به بحران اقتصادی غرب گفت: کار آنها ساده نیست تا به صورت مسائل اقتصادی آنان حل و فصل شود. هرچه عمر بحران اقتصادی غرب زیادتر شود، دنیا باید با نگاه متفاوتی نظام اقتصادی جدیدی را تعریف کند.

مشایی بر جایگاه ویژه نظام بانکی و اثرگذاری آن در فرآیند پیشرفت و توسعه کشور تاکید کرد و گفت: نظام بانکی یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه توسعه و تحول کشور است؛ به این معنا که تمام برنامه ریزی‌های اقتصادی الزاما باید از مسیر نظام بانکی

عبور کند.

وی افزود: جریان اقتصادی کشور به دلیل گستردگی، تنوع و دخالت عوامل مختلف نیازمند تمرکز در سیاست‌گذاری‌ها، برقراری ارتباط معنادار و فرصت سازی برای اعمال سیاست‌های روشن و دقیق است.

مشایی با بیان اینکه «بار سنگین فرآیند توسعه‌ای کشور بر دوش نظام بانکی قرار گرفته است»، اظهار داشت: شاید لازم باشد در یک اقدام بسیار مهم و پایه‌ای و به تناسب برنامه توسعه‌ای کشور، ارزیابی مستمری از نظام بانکی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اگر ظرفیت‌های اساسی نظام بانکی کشور رصد شود، این فرصت را پیدا می‌کنیم که آهنگ توسعه کشور را تسریع بخشیم و گام‌های محاسبه شده‌ای را برداریم.

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه با ذکر این نکته که «نظام بانکی ابزار اجرا و عمل نیست»، گفت: نظام بانکی به دلیل این که مرکز کلیه ارتباطات و اتصالات اقتصادی کشور است، با اشراف کامل، به ابزار پایش و سنجش محاسبات اقتصادی کشور بدل می‌شود.

وی با بیان این مطلب که «درستی محاسبات اقتصادی را می‌توان از طریق نظام بانکی کشور مورد سنجش قرار داد»، گفت: ظرفیت شناسی نظام بانکی یک ضرورت انکارناپذیر است، چراکه نظام بانکی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور سهم عمده ای دارد.

مشاور رییس جمهور نظام بانکی کشور را نیازمند برنامه تحول دانست و گفت: باید ظرفیت‌های نظام بانکی کشور با قصد تحول در مسیر تعالی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت به نمایندگی از نظام این است که به گونه‌ای سیاست‌گذاری و تدبیر داشته باشد که بیشترین مسوولیت را از نظام بانکی کشور مطالبه کند.

مشایی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های توفیق دولت‌ها در عرصه اقتصادی کشور استفاده از ظرفیت‌های نظام بانکی کشور است.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های نظام بانکی در کشور، تنظیم امور و سپردن جریان اقتصادی به بانک‌ها به طرفیت از عوامل اجرایی به معنای وجود تدبیر است.

وی گفت: باید تلاش کرد تا با تدبیر و برنامه ریزی از ظرفیت‌های نظام بانکی استفاده مطلوب به عمل آید.

مشاور رییس جمهور خاطر نشان کرد: اگر بانک‌ها در برنامه پیشرفت کشور حضور نداشته باشند، کاستی پیش می‌آید و موجب خسارت به برنامه توسعه‌‌ای کشور می‌شود.

دستورالعمل پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز به بانک‌ها ابلاغ شد

قائم مقام بانک مرکزی نیز گفت: رییس جمهور در بیان انتظارات خود از نظام بانکداری کشور بر سه نکته تاکید کردند بانکداری اسلامی، تامین نیازهای ضروری مردم و رفع حوائج و نیازهای آنان و ایجاد تنوع در فعالیت‌های ارزی که در این زمینه انتشار انواع اوراق ارزی در داخل به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی و تاکید بر ایفای نقش موثر بانک‌ها در همین جهت است.

به گزارش ایسنا، سیدحمید پورمحمدی نیز در اختتامیه گردهمایی سراسری نقش نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور نیز با بیان اینکه در این همایش پنل‌های مختلفی در زمینه‌ هدفمندسازی یارانه‌ها، بانکداری الکترونیک و تولید و اشتغال برگزار شده بر ایفای نقش موثر بانک‌ها در توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و صادرات تاکید کرد.

دبیر گردهمایی سراسری نقش نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور با بیان اینکه در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها بر جایگاه حساس و بی بدیل نظام بانکی و برنامه‌های وسیع در داخل بانک‌ها و خدمت به بقیه بانک‌ها تاکید شد.

وی به دستاوردهای نظام بانکداری الکترونیک کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه‌ بانکداری الکترونیک پیشرفت خوبی در کشور حاصل شده است و امر توسعه در این زمینه ادامه دارد.

پورمحمدی در زمینه ایفای نقش بانک‌ها در تولید و اشتغال کشور گفت:‌ حذف مقررات زاید، تاکید بر افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و توسعه‌ای، افزایش رقابت و طراحی ابزارهای مهندسی مالی در کنار پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز منجر به افزایش تولید اشتغال می‌شود.

وی از نهایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در مورد سازوکار پوشش نوسانات نرخ ارز خبر داد و گفت: این امر دغدغه‌های صادرکننده و واردکننده را از بین می‌برد.

وی در ادامه برخی فعالیت‌ها از جمله حساب‌های ارزی، صکوک، اوراق مشارکت، بازار بین بانکی و شورای فقهی بانک‌ها را تشریح

کرد.