مدیر عامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه نرخ فعلی ارز اختلاف چندانی با نرخ موجود در بازار آزاد ندارد، به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل و ثبات این نرخ پرداخت و از ابلاغ بخشنامه هجینگ ارزی به شبکه بانکی و عملیاتی شدن این برنامه خبر داد. به گزارش باشگاه خبری «توانا» محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در مصاحبه تلویزیونی با شبکه اول سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت آمادگی لازم را در صورت نوسان در بازار دارد، گفت:‌ کسانی که بخواهند ‌در موضوع هدفمندی یارانه‌ها از فضا و نوساناتی که به صورت طبیعی در اقتصاد ایجاد می‌شود بهره‌وری سوء انجام دهند، قطعا ضرر خواهند کرد، چرا‌که از رییس کل بانک مرکزی درخواست کرده‌ام قیمت ارز را واقعی کند. وی با بیان اینکه با توجه به ذخایر ارزی موجود باید پول ملی را تقویت و روند ارز را ادامه دهیم، افزود: باید تلاش کنیم که پول ملی کشورمان قدرتمند شود و به آن سمت برویم. ممکن است ‌صادرات ‌با مشکلات روبه‌رو شود، چرا‌که صادرکنندگان قیمت تمام شده را در بازار برده و روی ارز حساب باز می‌کنند، به همین دلیل در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمتی برای جبران صادرکنندگان پیش‌بینی شده است. همچنین در این راستا و در پی جلسات مقام‌های ارشد اجرایی با مسوولان بانک مرکزی، کمیته ویژه واقعی کردن نرخ ارز متشکل از کارشناسان این بانک، شورای پول و اعتبار و با همکاری مشترک کمیسیون اقتصادی و کارگروه تحول اقتصادی دولت تشکیل شده است.

در این خصوص، کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: نوسان نرخ ارز بیشتر از هر سیاستی برای صادرکنندگان و تجار دارای اهمیت است؛ نوسان نرخ ارز فاکتور بسیار مهمی است که تولیدکننده و صادرکننده را بیشتر از پایین یا بالا بودن این نرخ آزار می‌دهد. دولت و بانک مرکزی در تلاش هستند که نرخ ارز را در دامنه‌ای قرار دهند که تمام متغیرهای درگیر با این نرخ در حالت بهینه‌ای قرار بگیرند.

هجینگ ارزی نهایی و به شبکه بانکی ابلاغ شد

وی با بیان اینکه بانک مرکزی دستورالعمل هجینگ ارزی را نهایی و به بانک‌ها ابلاغ کرده است، گفت: هرکدام از بانک‌ها به تناسب فعالیت خود به دنبال طی فعالیت‌های اجرایی خود در این زمینه هستند.

این بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است؛ با این بخشنامه نگرانی صادرکنندگان برطرف خواهد شد.

بانک مرکزی دستورالعمل کلی هجینگ ارزی را از شهریور ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد، ولی جزئیاتی در این امر وجود دارد که هریک از بانک‌ها باید متناسب با شرایط خود به آن بپردازند. وی در پاسخ به این سوال که تصویب هجینگ ارزی و ابلاغ آن به بانک‌ها تا چه حد می‌تواند برای بخش صادرات مفید باشد؟ گفت: صادرکنندگان با قیمت‌های جهانی اجناس خود را می‌فروشند و این قیمت‌ها نوسان چندانی ندارد، فرضا تولید کننده و صادرکننده میگو، تورم داخلی و تغییرات قیمتی در داخل کشور را دارد، اما فروش این کالا در بازارهای جهانی به نحوی نیست که بتواند تمامی نوسانات داخلی را جبران کند. تغییرات بازار داخلی هزینه‌های تولید صادرکنندگان را بالا برده است.