دنیای‌اقتصاد- همان‌گونه که «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرده بود دیروز صعود تاریخی طلا در بازار جهانی به بازار تهران رسید و سکه طرح جدید با بیش از ۸ هزار تومان افزایش با نرخ ۳۴۶ هزار تومان به فروش رفت. این صعود پس از آن رخ‌داد که در پایان معاملات هفتگی بازار جهانی، نرخ هر اونس طلا در مرز ۱۴۰۰ دلار بسته شد که رکوردی تاریخی و بی‌سابقه در این بازار محسوب می‌شود. صعود تاریخی بازار جهانی طلا پس از انتشار خبر طرح جدید فدرال رزرو برای تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار پول به اقتصاد آمریکا اتفاق افتاد. سکه ۸ هزار تومان گران شد

مسعود رضا طاهری- قیمت سکه ۸ هزار تومان افزایش یافت. به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا تا سطح ۱۳۹۵ دلار، قیمت سکه بهار آزادی با ۸ هزار تومان افزایش به نرخ ۳۴۶ هزار تومان فروخته شد.

بهای هر قطعه سکه طرح قدیم نیز۶ هزار تومان گران شد و ۳۶۶ هزار تومان به خریداران آن عرضه شد. نیم سکه و ربع سکه هم در بازار روز گذشته با افزایش ۳ هزار تومان و ۲ هزار تومان به ترتیب ۱۷۴ هزار تومان و ۸۸ هزار تومان فروخته شدند.

بازار ارز دیروز تغییر چندانی را در قیمت‌ها به خود ندید. البته قیمت یورو دولتی با ۵ تومان افزایش به نرخ ۱۴۷۰ تومان در صرافی‌ها عرضه شد، اما یورو آزاد کماکان ۱۵۰۰ تومان است.دلار دولتی نیز به نرخ ۱۰۴۵ تومان و دلار آزاد به نرخ ۱۰۷۰ تومان در بین دلالان دست به دست می‌شود.

قیمت جهانی هر اونس طلا دیروز در پایان معاملات هفتگی پس از کسب رکورد تاریخی ۲۰/۱۳۹۸ دلار در سطح ۱/۱۳۹۴ دلار بسته شد.تصویب تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد در بانک مرکزی آمریکا هیجان جدیدی به بازار‌های مالی و پولی وارد کرده است .دلار تا ۴۲/۱ به ازای هر یورو تضعیف شده بود که بیشترین حد طی چند ماهه اخیر بوده است. البته یورو و پوند هر دو مجددا در مقابل دلار تا حدودی تضعیف شده‌است. در عین حال برخی از تحلیل گران از ناکارآمد بودن تصمیم فدرال رزرو سخن گفته‌اند و برخی نیز رقم ۶۰۰ میلیارد دلار را در مقایسه با رقم ۲/۱ تریلیون دلاری بار قبل ناکافی می‌دانند. برخی نیز از احتمال افزایش تورم سخن گفته‌اند. .بازگشایی مجدد بازار‌ها از روز دوشنبه تحلیل‌های بهتری برای مدیریت هیجان وارد آمده از این طریق به دست خواهد داد.