مدیران دو شرکت بیمه به بیمه مرکزی احضارشدند

معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به احضار اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل دو شرکت بیمه خصوصی به بیمه مرکزی اظهار داشت: بر اساس آمار گزارش پنج ماهه، دو شرکت دارای نسبت خسارت بالایی بودند که مدیران آنها به بیمه مرکزی دعوت شدند و دلایل خود را در این زمینه توضیح دادند. به گزارش پایگاه خبری اعتبار، رحیم مصدق افزود: بیمه مرکزی از مدیران این دو شرکت توضیح خواست و برای اصلاح رویه برای آنها محدودیت زمانی تعیین کرد تا وضعیت خود را به حالت متعادل برسانند.

وی با اشاره به دلایل مدیران این دو شرکت در مورد نسبت خسارت بالای آنها در پنج ماهه گفت: در یکی از این شرکت‌ها یک پرتفوی بزرگ به شرکتی دیگر منتقل شده و در اثر این جابه‌جایی حق بیمه، نسبت خسارت بالا رفته است و در شرکت دیگر هم به دلیل خسارت بالای پرتفوی سهامداران و در مقابل رشد کم حق بیمه، نسبت خسارت بالا رفته است.

معاون نظارت بیمه مرکزی تاکید کرد: البته از نظر حرفه‌ای درست نیست که یک شرکت بیمه روی یک پرتفوی یا یک رشته بیمه‌ای متمرکز شود که با جابه جایی این پرتفوی، شرکت با مشکل روبه‌رو شود. به عبارت دیگر، بیمه گران حرفه‌ای، هیچ گاه تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند.

مصدق در عین حال با اشاره به این نکته که گزارش‌های پنج ماهه و چهارماهه خیلی قابل استناد نیست و ما را به واقعیت نمی‌رساند، ادامه داد: ما معمولا اطلاعات خود را از اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها استخراج می‌کنیم و اگر گزارش مستند شرکت‌هایی نشان دهد که وضعیت مالی مناسبی ندارند مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره آن شرکت برای ادای توضیحات به بیمه مرکزی احضار می‌شوند.

به گفته وی، اگر دلایل قابل قبولی از سوی مدیران شرکت مذکور ارائه شود از سوی بیمه مرکزی برای بهبود عملکرد مورد راهنمایی قرار می‌گیرند؛ ولی اگر دلایل آنان موجه نباشد در مهلت زمانی مقرر، باید تغییر رویه بدهند.

معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به ضریب خسارت ۱۲۰ درصدی صنعت بیمه در بخش درمان در سال گذشته یادآور شد: رشته درمان رشته‌ای برای جذب سایر پوشش‌های بیمه‌ای بیمه‌گذاران است؛ به همین دلیل شرکت‌ها حاضر به زیان‌دهی در این رشته هستند و زیاد بودن نسبت خسارت برخی شرکت‌های بیمه هم به زیان‌دهی این رشته برمی‌گردد.

وی در مورد دلایل تغییر مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه در هفته گذشته گفت بیمه مرکزی در امور مربوط به مدیریت شرکت‌ها دخالت نمی‌کند و تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار هیات‌مدیره و صاحبان سهام است.

مصدق در پاسخ به این سوال که آیا بیمه مرکزی می‌تواند صلاحیت مدیرعامل یک شرکت بیمه را سلب کند، یادآور شد: سلب صلاحیت مدیرعامل، در حیطه اختیارات بیمه مرکزی وجود دارد؛ ولی ممکن است مدیرعامل مجری تصمیمات هیات‌مدیره باشد و گرفتن یک قرارداد هم براساس تحمیل هیات‌مدیره باشد بنابراین در این گونه موارد موضوع سلب صلاحیت مدیرعامل مطرح نیست و کل مجموعه شرکت باید در مورد بالابودن نسبت یا ضریب خسارت پاسخگو باشند.

وی در عین حال به سود مناسب شرکت‌های بیمه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اظهاراتی که مبنی بر سود ناچیز بیمه‌ها می‌شود، با احتساب سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و عملیات بیمه‌گری، سود مطلوبی نصیب شرکت‌های بیمه می‌شود.

به گفته وی، دو شرکت دارای نسبت خسارت بالا در پنج ماهه اول امسال، در سال گذشته دارای سود خالص حدود ۷ و ۱۴ میلیارد تومانی بوده‌اند که رقم مناسبی به حساب می‌آید.

مصدق در مورد آزادسازی تعرفه‌های بیمه ای هم گفت: وقتی اختیار تعیین نرخ به شرکت‌های بیمه واگذار می‌شود، این شرکت‌ها باید با ضوابط و اصول حرفه‌ای و با استفاده از آمار سوابق بیمه‌ای، نرخ را محاسبه و ارائه کنند.

به گفته وی، اغلب شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر خواهان محول کردن تعیین نرخ به خود بودند؛ زیرا به اعتقاد آنها، تمرکز تعیین نرخ در یک واحد، مانع رشد نیروی کارشناسی صنعت بیمه می‌شود.

معاون نظارت بیمه مرکزی ادامه داد: با آزادسازی تعرفه‌ها، انتظار داریم که نرخ‌های اعلام شده با رعایت اصول حرفه‌ای به نحوی باشد که شرکت‌های بیمه بتوانند از عهده پرداخت خسارت‌ها برآیند.

وی تاکید کرد: شرکتی که نتواند اصول حرفه‌ای را رعایت کند با مشکلات مالی و بی‌اعتمادی بیمه‌گذاران مواجه خواهد شد؛ به همین دلیل امیدواریم با تصدی فعالیت‌های بیمه‌گری از سوی افراد حرفه‌ای، شاهد ایجاد ثبات در وضعیت شرکت‌های بیمه باشیم.