دبیرکل بانک مرکزی از بررسی‌های کارشناسی در مورد سپرده‌های ویژه با هدف افزایش ماندگاری وجوه یارانه نقدی مردم در شبکه بانکی خبر داد. سیدمحمود احمدی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره احتمال پرداخت سود بیشتر به حساب‌هایی که مردم یارانه‌های نقدی را در آنها نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: بانک مرکزی تلاش می‌کند ماندگاری این وجوه را در شبکه بانکی بیشتر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بانک مرکزی بررسی‌های کارشناسی در مورد «سپرده‌های ویژه» انجام می‌شود و قصد داریم به گونه‌ای عمل شود که ماندگاری وجوه یارانه نقدی مردم در حساب‌ها بیشتر شود.

دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی دائما تصمیمات خود را درباره موضوع تیراژ اسکناس ۱۰ هزار تومانی و جمع‌آوری ایران‌چک‌ها تغییر می‌دهد، گفت: این امر به دلیل بررسی دائم آمارها، رفتار مردم و بانک‌ها و توجه به تراکنش‌های الکترونیکی است. ما قصد داریم با توجه به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، بهترین تعادل را برقرار کنیم.

پیش از این بسیاری از کارشناسان بانکی درباره کاهش سپرده‌های غیردیداری بانک‌ها پس از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داده بودند؛ چراکه نقدینگی به دست قشر مصرف‌کننده می‌رسد و تمایل به پس‌انداز و سپرده‌های بلندمدت کاهش می‌یابد.

در این باره وزیر امور اقتصادی و دارایی هم از ارائه راهکاری برای بالا بردن ماندگاری یارانه‌های نقدی در حساب‌های مردم خبر داده بود.

سیدشمس‌الدین حسینی گفته بود: «در هنگام هدفمند کردن یارانه‌ها دولت تدبیری خواهد کرد که باز هم منابع مردم در بازارهای جذاب و سالم به گردش در بیاید و در دستور کارمان این است که حتی اگر مردم علاقه‌مند باشند بتوانند بخش کوچکی از این وجوه را هم از طریق سازوکاری در بازار پول و سرمایه به کار گیرند. بنابراین یکی از برنامه‌های ما این خواهد بود که جذابیت ماندگاری پول را در بازار بانک و سرمایه بالا ببریم.»